Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 1. februar 2024 kl. 11:30
i Mødelokale 4

 


Sagnr.: 1-01-100-2-24

1. Godkendelse af referat og dagsorden (11.45-11.50)

Formandsskabet indstiller,

at der bydes velkommen til mødet,
at referatet fra HMU-møde den 29. november 2023 godkendes,
at HMU reflekterer over HMU-mødet den 29. november 2023,
at HMU godkender dagsorden, og vurderer, om der er der presserende emner, som skal have mere plads og
at der bydes ind med punkter til eventuelt

Sagsfremstilling

Der vil blive serveret en sandwich ved mødet start og kage i pausen.

Beslutning

Dagsorden blev godkendt.

Referat fra HMU-møde den 29. november blev godkendt med følgende bemærkning: Under punkt 5, linje 2 i beslutningen skal der stå LMU i stedet for HMU. Dette er efterfølgende korrigeret.


Karen meldte et punkt ind til evt. vedr. personaleforeningen.


Endvidere orienterede Karen om, at Monika stopper i HMU, som arbejdsmiljørepræsentant, da hun skal læse til sygeplejerske. Der vælges en ny arbejdsmiljørepræsentant den 5. februar.


Deltagere:

Mette Bærentsen

Lone Winther Jensen

Michael Tjørnild

Susanne H. Mikkelsen

Mads Amdi Kirk

Thorbjørn Grøfte

Andreas Nørgaard

Lars Engelst

Vinni Faber Rasmussen

Tim Sodemann

Helle Andersen

Anna Mortensen

Kirsten Boldsen

Anne Christensen

Gitte Grosen

Lene Gyvelgaard (supleant)

Lotte Juhl

Karen Rasmussen

Rikke Ringgaard Steffensen (sekretariat)


Afbud:

Pernille Sarto

Jette Krüger

Svend Christiansen

Thomas Bjerre

Hanne Folsø

Nathali Degn

Heidi Glud

Fatima Krogsgaard skov

Monika Øst

Mette Dehlendorff

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

2. Nyt fra RMU (11.50-11.55)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Der har været afholdt RMU-møde den 11. december. Nedenfor er oplistet de væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU´erne:


• RMU fik en orientering om og drøftede seneste nyt om økonomien, sparekataloget og de politiske processer samt status vedrørende forberedelsen af personaleprocesser.


• RMU fik en præsentation af merudgiftsprincippet ved udbetaling af kørselsgodtgørelse efter 1. april 2024 og drøftede konsekvenserne ved fremover at anvende princippet. Koncern HR udarbejder nye retningslinjer for tjenesterejser, som behandles på næste RMU-møde 8. februar 2024. Der vil også komme information om merudgiftsprincippet til HMU'erne og på intranettet med konkrete eksempler.


• RMU fik en orientering om følge- og dialoggruppen vedrørende "sammen om op-gavens" arbejde. Principperne for opgaveflytning og opgavedeling blev godkendt, men skal udbygges med en tilføjelse om arbejdsmiljøorganisationen.


• Præsentationen af projekt "Matterhorn" - resultater fra kortlægning af funktionslederes trivsel og psykiske arbejdsmiljø på hospitaler i Region Midtjylland – blev udsat til et kommende møde.


• RMU fik en orientering om status for implementering af nyt arbejdsplanlægnings-system og drøftede kort perspektiverne for god arbejdsplanlægning på fremtidens regionale arbejdspladser. Det blev aftalt, at emnet sættes på dagsordenen igen på et af de næste RMU-møder.


Dagsordner og referater kan ses på hjemmesiden: https://www.hr.rm.dk/medhjemmeside/regions-medudvalget/

Beslutning

Mette fremhævede to punkter fra RMU mødet, som ikke blev færdigbehandlet på RMU, og dermed vil komme på dagsorden igen.


Det handler om merudgiftsprincippet ved udbetaling af kørselsgodtgørelse efter 1. april 2024. HMU vil modtager information om dette emne.


Ligeledes var der en indledende drøftelse af arbejdsplanlægning og nyt arbejdsplanlægningssystem. Anne Dorte Birch Jensen fra RH Randers skal deltage på næste RMU og folde det endnu mere ud. Persektiver på god arbejdsplanlægning på fremtidens hospitaler forventes ligeledes drøftet på næste møde i HMU, hvor Anne Dorte vil deltage i en temadrøftelse af emnet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

3. Nyt fra Kontaktudvalget (11.55-12.00)

Formandsskabet indstiller,

at punkterne fra Kontaktudvalget tages til efterretning

Sagsfremstilling

Kontaktudvalget ønsker nedenstående punkter på dagsorden. Det fremgår af det enkelte punkt, om det er til orientering, til drøftelse eller et tema. Punkterne til drøftelse fremgår desuden som et selvstændigt punkt til dagsorden, og forslag til tema indgår i planlægning af kommende møder.


- Nyt arbejdsplanlægningssystem. Der ønskes en drøftelse af forventning til medarbejdere bl.a. i forhold til brug af egen telefon, hvornår der skal tjekkes beskeder mv. Punktet integreres i en temadrøftelse på HMU-møde den 3. april, hvor der ligges op til en drøfelse af, hvad god arbejdstidsplanlægning er i fremtiden.


- Aflåsning af hospitalet, herunder aflåsning mellem afdelinger/gangarealer internt på hospitalet og tilkald af vagthold ifm. "ubudne gæster".

HMU får på HMU-møde den 3. april en revideret sikringsstrategi til godkendelse, og overvejelserne fra Kontaktudvalget tages med under dette punkt.

Beslutning

Anna orienterede om de to punkter fra Kontaktudvalget, som begge bliver inddraget i nogle større punkter på næste HMU-møde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

4. Status på hospitalet (12.00-12.05)

Formandsskabet indstiller,

at status på hospitalet tages til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en status for hosptialet.



Beslutning

Det der fylder på nuværende tidspunkt for hospitalsledelsen, ledere og medarbejdere er regnskabet for 2023, budget 2024 og økonoiske handeplaner, og det er dagsordenssat som et selvstændigt punkt.


Mette gav en kort status på ansættelsesproces ift. ny direktør. Der blev afholdt samtaler i uge 4, og anden samtalerunde holdes i uge 6.

Hospitalsledelsen håber at den nye direktør starter den 1. april.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

5. Vedtagelse af arbejdsmiljømål 2024 (12.05-12.15)

Formandsskabet indstiller,

at HMU drøfter samt godkender arbejdsmiljømålene for 2024


Sagsfremstilling

På sidste HMU møde blev arbejdsmiljømålene for 2024 drøftet. Her blev det besluttet, at man ville bibeholde de nuværende mål, men med nogle tilføjelser. Disse tilføjelser var blandt større fokus på det forebyggende arbejde eksempelvis med nærvedsulykker samt VTC (vold, trusler og chikane). Dernæst mere fokus på psykologisk sikkerhed. Disse er derfor blevet tilføjet til målene. Det var bl.a. nogle af de anbefalinger vi fik af Arbejdstilsynet ved deres besøg i efteråret 2023.


Arbejdsmiljømålene for 2024 er beskrevet i vedlagte bilag. Det indstilles, at HMU drøfter og godkender arbejdsmiljømålene for 2024.

Beslutning

Arbejdsmiljøkoordinator Louise Hede Jensen orienterede om opsamlingen på arbejdsmiljødrøftelsen den 29. november. På mødet var der stemning for at forsætte med de arbejdsmiljømål, der er blevet arbejdet med i 2022 og 2023 for at have længere tid til at arbejde med dem. Samtidig var der opbakning til, at der skulle
tilføjes noget nyt. Der er på baggrund af drøftelserne og den afslutttende opsamling lavet et udkast til arbejdsmiljømål for 2024 (se bilag).


Følgende er tilføjet til arbejdsmiljømålene for 2022 og 2023:


Under nedbringelse af arbejdsskader: Øget fokus på VTC (Vold, Trusler og Chikane)


Under øget trivsel: Større fokus på psykologisk sikkerhed.


I forhold til øget fokus på ergnomomi vil der bl.a. være fokus på indsatser rettet mod faggrupper, som ikke har været så meget i fokus endnu.


HMU bød ind med input og rettelser, og det blev aftalt at materialet rettes til på baggrund af HMU´s input. Herefter skal det formidles til LMU´erne og arbejdsmiljøgruppen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

6. Orientering om endelig afslutning på besøg fra Arbejdstilsynet i efteråret 2023 (12.15-12.20)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

HMU blev på mødet i november orienteret om status på Arbejdstilsynets besøg på hospitalet i efteråret. Ved denne orientering var der stadig et påbud, der var i høring. Arbejdstilsynet har på baggrund af indsigelser fra hospitalet frafaldet det påbud, og det samlede besøg er nu afsluttet.


Det betyder, at arbejdstilsynet var på besøg på 6 afdelinger/afsnit. Der blev ved besøgene givet 1 strakspåbud og 1 påbud. Disse blev givet på "ophæng af trykflasker" samt "træk ved et vindue".


HMU skal endvidere oplyses om, at arbejdstilbynet d. 19 december har givet hospitalet en "afgørelse uden handlepligt” grundet en medarbejder, som er faldet på gulvet grundet gulvvask. Dette problem er løst, og der skal derfor ikke gøres mere.


AMO bliver ligeledes orienteret om ovenstående på mødet d. 5. februar 2023.

Beslutning

Arbejdsmiljøkoordinator Louise Hede Jensen informerede om Arbejdstilsynets besøg i efteråret og afslutningen heraf.

Arbejdstilsynet har haft særlig fokus på forflytninger samt det psykiske arbejdsmiljø.


De har besøgt følgende afdelinger:

  • Kirurgisk Fællesafsnit herunder Øjenklinikken og operationsgangen
  • Serviceafdelingen
  • Medicinsk sengeafsnit A
  • Patologi
  • Ortopædkirurgisk sengeafsnit
  • Teknisk Afdeling


Arbejdstilsynet har afsluttet deres besøg, hvilket har givet nogle opmærksomhedspunkter samt nogle påbud fra arbejdstilsynet.


De to påbud handlede om:

1) Trykflasker som skulle sikres

2) Vindue som skulle udskiftes grundet træk


Endvidere fik hospitalet en afgørelse uden handlepligt vedr. tydelig sikkerhedsmarkring, så der ikke opstår risiko for at glide og falde i forbindelse med gulvvask.


Begge påbud samt afgørelsen uden handlepligt er løst.


Her ud over fik afdelingerne nogle lokale råd i forbindelse med besøgene. Dette handlede blandt andet om arbejdet med VTC (Vold, Trusler, Chikane) registreringer.


Sammenligning med andre hospitaler i regionen er arbejdstilsynets besøg gået rigtig godt. Hospitalsledelsen anerkendte det flotte arbejde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

7. TULE - dialog (12.20-13.05)

Formandsskabet indstiller,

at HMU drøfter TULE resultaterne for 2024,

at HMU drøfter, hvordan vi bedst understøtter det videre arbejde lokalt.



Sagsfremstilling

RHA Randers afholdte i perioden fra d. 24 oktober til d. 13 november TULE indsamling. På baggrund af dette er der blevet generet nogle resultatrapporter, som afdelingerne har modtaget d. 4. december 2023, og som de på nuværende tidspunkt arbejder med at følge op på.


Samlet set endte hospitalet med en svarprocent på 72%. På mødet vil udvalgte svar fra rapporten blive gennemgået. HMU skal på baggrund af hele rapporten drøfte, om der er noget særligt, som HMU ønsker at sætte fokus på ved deres kommende møder samt om, og i givet fald hvordan, de enkelte medlemmer af HMU kan bidrage til dialogerne i afsnittene/afdelingerne.


HR har tilbudt nogle afdelinger at få konsulentbistand til TULE-dialogen fra Koncern HR. Disse afdelinger er valgt ud fra resultaterne i rapporterne på afdelingsniveau. De har alle takket ja til dette tilbud.


På mødet i Arbejdsmiljøorganisationen d. 18. december var hospitalets samlede TULE-rapport også på dagsordenen. Her var der i særlig grad fokus på spørgsmålene vedr. trivsel med det formål at koble den viden, der er i TULE-rapporten og fra APV undersøgelsen til fordel for det fremadrettede arbejde med arbejdsmiljøet på hospitalet.


Vedr. APV kan det oplyses, at der i alt er indberettet 1.375 sager i APV, som arbejdsmiljøorganisationen arbejder videre med – 489 på fysiske forhold, 290 på ergonomiske forhold og 369 på psykosocialeforhold. Der er også indberettet 975 positive udsagn i undersøgelsen.


Den samlede TULE rapport for 2023 er vedhæftet som bilag.


Beslutning

Louise gennemgik oplæg, hvor de væsentligste pointer fra TULE-resultaterne på hospitalsniveau er fremhævet. Oplægger er vedlagt som bilag.

Der var en svarprocent på 73 %, hvilket svare til sidste gang undersøgelsen blev lavet. RH Randers ligger højere end resten af regionen på de spørgsmål, vi besvarer mest positivt.

Mette B. bemærkede, at det er nogle flotte besvarelser. Svarene vurderes på en skala fra 1-7, og vi ligger over 5 på alle spørgsmål. Det samlede billede for hospitalet er et flot resultat.


Der er vigtigt at afdelingerne er opmærksomme på at give guidelines til, hvem man skal gå til, hvis det er svært at sige noget højt på en TULE-dialog i afdelingen.


Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) har drøftet resultaterne.

AMO var bl.a. optaget af, at spørgsmål vedr. krænkende handlinger oplevede flere værende problematiske, da medarbejder har svært ved at tyde det. Det er blevet bragt videre til Koncern HR og bliver ændret.

Endvidere forslår AMO at afdelingerne husker at have et øget fokus på de positive ting i undersøgelserne under det videre arbejde.


HMU havde følgende refleksioner:

- De fem spørgsmål vi score lavest på er alle spørgsmål med subjektive vurderinger (fx spørgsmål vedr. retfærdighed og inddragelse). Vi vil fx alle svare forskelligt på, hvornår vi er i trivsel. Derfor er dialog forsat meget vigtigt at have fokus på.

- Det kan give misvisene svar, når man skal vurderer to leder, men den ene leder er den nærmste leder. Det skal vi have afstemt i ledelsesystemet, så det bliver mere tydeligt, hvad det er for en ledelsesopgave man svare på.

- I Region Midtjylland laves TULE hver 2. år, men lovgivningsmæssigt skal man hvert 3. år. Opfordringen om at gennemføre den hver 3. år er givet videre, og der er ikke truffet en anden beslutning på nuværende tidspunkt.

- Tidligere refleksion i HMU om det gav mening at gennemføre TULE i en turbulent tid er modbevist med denne TULE.

- Minimum én afdeling har afventet med at afholde MUS til den nye kompetencemodel trådte i kraft. Det kan have betydning for svar på spørgsmålet om man er blevet tilbudt en MUS-samtale.

- Spørgeskemaet er lidt outdatet, fx bruger man ikke ordret retfærdighed så meget mere.

- Det forventes, at man lokalt har udvalgt temaer, som man vil arbejde videre med.

- Drøftelse af muligheder for at øge svarprocentent. Svarprocenten afspejler også, at der altid er personale som er syge, på orlov eller har ferie. Samtidig er der også en del under udddannelse. Det vil sige, at der er tale om en høj procentsats ift. dem der er her.

- Desto mere decentral dialog, desto mere værdi. Vi scorer højt på, om der er tiltro til at der bliver handlet på baggrund af TULE-resultaterne. Og at vi lykkes med det, vi sætter os for.

- Hvis nogen har brug for at følge op på noget, så er der mulighed for at lave en mini-TULE. Spørg i HR.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

8. Pause (13.05-13.20)

Sagsfremstilling

Der vil være kage til pausen.

Beslutning

Tillykke til Lars med 30 års jubilæum.




Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-5-156-23

9. Vision for RRA (13.20-14.05)

Formandsskabet indstiller,

at udkast til ny vision for hospitalet drøftes, og
at udkast til nye strategispor drøftes.

Sagsfremstilling

På Regionshospitalet Randers har vi i lang tid skulle opdatere vores vision og strategi. Hospitalets seneste strategi er fra 2017-2020.

Dette arbejde er nu langt om længe igangsat.

Sidste gang - op til 2017 - skulle der laves en helt ny vision og strategi, hvorfor der var en større og mere langstrakt proces omkring det. Denne gang er der tale om en opdatering/revidering, hvorfor der også er tale om en mindre proces. HL og AL-kredsen har derfor påbegyndt arbejdet med at lave udkast til vision og strategispor for Regionshospitalet Randers.


Revideret vision

Ift. visionen har HL og AL-kredsen været optagede af, at visionen både skal betone nogle af de ting, som vi allerede er gode til, og som vi skal fortsætte med at være gode til, men også at der er nogle områder, hvor vi skal udvikle os på.

F.eks. er vi dygtige til at give gode uddannelser. Dette arbejde vil vi gerne fortsætte. Det anerkendes, at udvikling - transformation - bliver rigtig vigtigt i de kommende år. Derudover har hospitalets profil også fyldt meget i drøftelserne. Det handler om, at vi gerne vil være, og på mange måder allerede er, specialister inden for de mest almindelige sygdomme. Vi vil gerne være det hospital, som er rigtig dygtige til at behandle det, som flest fejler. Bæredygtighed har også fyldt i drøftelserne, og her har der været et ønske om at signalere, at vi ønsker at tage de næste skridt inden for bæredygtighed, så det skal ses bredere, end kun at handle om miljø. Det skal fremover f.eks. også handle om bæredygtig behandling, f.eks. i forhold til vælg klogt men også, at vi skal have en bæredygtig arbejdsplads, hvor man som medarbejder kan være i mange år.


På den baggrund er der lavet nedenstående udkast til vision:


Ved Regionshospitalet Randers oplever patienter og borgere en sammenhængende behandling i et tæt integreret sundhedsvæsen.


Vi skaber nationalt anerkendte resultater, ved at arbejde udviklingsorienteret, samt har en høj kvalitet indenfor de mest almindelige sygdomme.


Vi er kendt for at være en attraktiv og bæredygtig arbejdsplads, der vægter uddannelse samt vidensudvikling højt.


Reviderede strategispor

HL og AL-kredsen er også begyndt et arbejde med at lave strategispor - dvs. hvordan når vi visionen. Dette arbejde er kun lige begyndt, men HL og AL-kredsen peger på flg. strategispor.

Lige nu peger HL og AL-kredsen på flg. strategispor.

  • Attraktiv arbejdsplads
  • Bæredygtigt fokus
  • Fællesskab og relationer
  • Samskabelse
  • Prioritering
  • Livslang læring og udvikling


Disse spor skal der arbejdes mere med i den kommende tid, bl.a. på baggrund af input fra HMU. Det handler om at få klarlagt om det er de rigtige spor, få dem udfoldet - hvad mener vi med sporene, men også at få dem konkretiseret og beskrevet ift. hvordan vi vil forfølge sporene.


Strategisporene fra seneste strategi var Sammenhæng, Kommunikation, Udvikling og trivsel.




Den videre arbejde

HL og AL-kredsen vil arbejde videre på baggrund af input fra HMU. Derfor vil strategisporene i en mere færdig og udfoldet udgave også være på HMU næste gang. Derefter går det vigtigste arbejde i gang, der handler om at få omsat visionen til virkelighed ved hjælp af strategisporene. Dette bliver en fælles opgave og vil derfor også være et emne, som HMU løbende vil blive inddraget i.


Beslutning

Mette orienterede om processen og satte flere ord på formuleringerne i udkast til en revideret vision.


Herefter drøftede HMU udkastet, og havde mange gode reflesioner, bl.a.:

- Selve ordet forskning står ikke i udkastet. Vi vil gerne have vidensudvikling, og vidensudvikling er ikke kun forskning - det er også kvalitetsudvikling mv. Det kan være, at selve ordret forskning skal indgå i et strategispor, som handler om, hvordan vi når visioen.

- Udkastet bærer præg af at Regionshospitalet Randers vil rigtig mange ting.

- Hvad er forskellen på mission, vision og strategi og hvem skriver vi til her? Der er forskellige opfattelse af, om visionen skal den sætte retning for vores organiation eller om det er et budskab ud mod borgere og samarbejdspartnere? Afdelingsledelseskredsen har talt om, at det allervigtigste er, at vi kommer til at arbejde videre med en strategi, som bliver handlingsanvisende og med konkrete mål. Og strategien tager afsæt i hospitalets vision.

- Visionen kan også bruges i forbindelse med rekruttering fx i samtaler med ansøgere. Derfor også rettet mod nye medarbejdere.

- En vision kan forstås som noget, der er inden for synsvidde, men samtidig inden for rækkevide. Denne tilgang ligge vægt på det, vi kan prale af, og ligger lidt mere til.

- Integreret sundhedsvæsen kan med fordel foldes ud i strategisporet.

- Det var godt at få det foldet mere ud og høre om de overvejelser, der har være i forbindelse med formuleringerne

- HMU vil gerne byde ind og er bl.a. optaget af hvordan medarbejderne skal inddrages.

- De mere tekstnære bemærkninger medtages i den videre proces.


Mette fortalte, at processen er i den spæde start. I første omgang skal vi have udarbejdet vision og strategi, og bagefter skal vi have det oversat og ud og leve.

Processen er ikke tegnet færdig, men HMU vil løbende blive involveret.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

10. Regnskab 2023 og budget 2024 (14.05-14.35)

Formandsskabet indstiller,

at orienteringen drøftes og tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen giver en kort status for regnskab 2023 og budget 2024.


HMU drøfter og tager orienteringen til efterretning.

Beslutning

Økonmichef Philip Johnsen orienterede om regnskab 2023 og budget 2024. Oplægget er vedlagt.


Regnskab 2023

Regnskabet for 2023 er ikke lukket endnu og der er derfor tale om et foreløbigt regnskab. Vi regner med at hospitalet ender på et mindreforbrug på 6 mio. kr. Det betyder, at vi har brug 99,9 % af vores driftsramme.


I 2023 har vi dermed gået fra et minus til et plus. Det er vi fordi:

- vi har trykket på bremsen

- vi har flyttet udgifter fra 2023 til 2024


Vi har løst den opgave politikerne har givet os. Vi leverer 6 mio. kr. ind til fællesskabet i 2023, men vi får dem leveret igen, og vi beder om at få dem i 2024, da flere udgifter er flyttet til 2024.

Der er desværre ikke noget i tallene, der viser, at der ikke er behov for den spareplan vi står midt i.

Afdelingerne er meget forskellige og har forskellige vilkår og kompleksitet. Vores største opgave er at afdelingerne kommer i balance. Flere afdelinger har en strukturel besparelse de skal arbejde med ud over de besparelser, der kommer med spareplanen.


Overførselsreglerne på hospitalet er således, at plusser ryger i fællesskabet, mens et minus overføres til afdelingens budget to år efter. Der overføres dog kun op til en procent af afdelingens samlede budget. Dette er et incitament til at afdelingerne overholder budgetterne, men samtidig undgå at give afdelingen en for stor økonomisk udfordring.


De udgifter, der er skubbet til 2024 kan inddeles i tre kategorier:

- mindre engangsomkostninger som fx HL puljen

- permanent lavere forbrug som fx energi (det er indregnet i budgettet for 2024)

- udgifter som er flyttet fra 2023 til 2024, som fx udskiftning af wifi, vedligeholdelsesopgaver og forskningsprojekter.

Der er skubbet udgifter for ca. 13 mio. kr. fra 2023 til 2024. Der er taget hensyn til en del af det i budgetlægningen.



Budget 2024

Det politiske sparekatalog er vedtaget og der er særligt 4 forslag, som har betydning for RH Randers.

Her ud over er der den lokale besparelse samt ubalance i afdelingerne som skal håndteres.


Afskaffelsen af Store Bededeag koster også hospitalet penge. Der er taleom 0,46 % af lønbudgettet. Den enkelte afdeling skal selv løse udfordringen.

Der blev spurgt til, hvor stor betydning afskaffelsen af Store Bedesag har på hospitalsniveau. Det handler om ca. 4 mio. kr. på hospitalsniveau.


Processen herfra er sådan at afdelingsledelserne arbejder med handleplaner, og der har netop været møder med mellem afdelingsledelserne og HL.
Det kan komme til at betyde afskedigelser. HMU er tidligere blevet informeret om proces i den forbindelse.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

11. Orientering om pseudonymisering (14.35-14.45)

Sagsfremstilling

Danske Regioners bestyrelse har besluttet, at give regionerne mulighed for at afdelingspseudonymisere på specifikke afdelinger, hvor der er øget risiko for trusler og chikane.

Der arbejdes på en løsning, der kan etableres i første halvdel af 2024.


En afdelingsspecifik pseudonymisering indebærer, at de borgere, der logger på Sundhed.dk, ikke vil kunne se oplysninger om regionernes medarbejdere på MinLog og Sundhedsjournalen for de pågældende afdelinger. Medarbejdernes navne vil således være erstattet af et pseudonym i logvisning og i informationer vedr. journaler (ikke selve journalen men de oplysninger, der vises om journaler).


Danske Regioner har derfor spurgt regionerne/hospitalerne, hvordan afdelingerne forholder sig hertil. Der vil være to mulige tilgange: 1) At en enkelt patient ikke kan se logoplysninger i 90 dage eller 2) at enkelte afdelinger/afsnit fritages, således ingen patienter, kan se navne på medarbejderne på de afdelinger. Det vil i sidste ende være Danske Regioner, der træffer beslutning om, hvilke muligheder der vil være for pseudonymisering.


RH Randers meldte tilbage den 19. januar, at det efter nøje overvejelser er vurderet, at der ikke findes hele afdelinger, hvor det er hensigtsmæssigt at fratage alle patienter muligheden for at kunne se, hvem deres behandler er. Det er primært et mindretal af patienter der udviser truende eller chikanerende adfærd, hvorfor det ikke vurderes som optimalt at afskære alle patienter fra denne mulighed, som særligt bidrager til et trygt og tillidsfuldt behandlingsmiljø.


Regionshospitalet Randers kan derimod godt se muligheder med ”straks-knappen”, som er en ny funktionalitet i EPJ, der er under udvikling og forventes tilgængelig pr. 1. marts 2024. Denne knap muliggør individuel afskærmning på patientniveau, så der skærmes for hele regionen i 90 dage, hvis knappen anvendes. Klinikere der foretager notater på patienten inden for denne tidsramme, fremstår således anonyme i patientens sundhedsjournal i 90 dage. I forbindelse med denne 90-dages periode ønsker Regionshospitalet Randers dog at rette opmærksomheden mod visse usikkerheder, som kræver yderligere belysning. RH Randers har derfor stillet følgende spørgsmål:

Hvad er begrundelsen for valget af netop 90 dage, og hvad hvis denne periode ikke anses for tilstrækkelig? Skal medarbejderen selv tage initiativ til at forlænge skærmningsperioden, og vil dette være tilladt?


Beslutning

Mette B. orienterede om, at Danske regioner interesser sig for, om der er hele afdelinger, man kan tage ud.

Der er processer igang regionalt og i danske regioner og vi ved ikke endnu, hvor vi lander.


Sagen drøftes ligeledes i RMU, og HMU hører mere, når vi ved mere.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

12. Skriftlig orientering: Godkendt uddannelsesstrategi (14.35-14.45)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Uddannelsesrådet har igennem længere tid arbejdet med uddannelsesstrategien, som skal danne ramme- og pege retning for den store uddannelsesindsats der foregår på hospitalet.

Hospitalsledelsen har godkendt vedlagte uddannelsesstrategi, som også er sendt til de forskellige afdelingsledelser.


Med strategien ønsker vi at understrege vigtigheden af området med læring og uddannelse.

Vi vil gerne sætte fokus på, hvordan læring og uddannelse, som en del af vores kærneopgave, kan bidrage til, at Regionshospitalet Randers fortsat er kendt som et godt og attraktivt uddannelsessted, tværfagligt og for uddannelserne hver for sig.

Strategien skal bl.a. understøtte, at vi opbygger en stærk tværfaglig læringskultur, ud fra en forståelse af at vi lærer af, om og med hinanden.


For at få omsat strategien til konkrete handlinger og forbedringer kræver det, at alle ledelseslag sammen med medarbejdere har et stort fokus på, hvordan vi arbejder med strategien som en naturlig og integreret del af det daglige arbejde.


Strategien vil blive tilgængelig på hjemmesiden under "Uddannelse"

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning med en bemærkning om, at den ser flot ud.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

13. Opfølgning på tidligere punkter samt forslag til kommende punkter (14.45-14.50)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager opfølgning på tidligere punkter til efterretning, og
at HMU kommer med forslag til punkter til kommende HMU-møder

Sagsfremstilling

Opfølgning på tidligere punkter

Vedhæftet findes overblik over opfølgning på tidligere punkter. Det indstilles at opfølgningen tages til efterretning.


Status på log-on-system

Jf. mail fra Bruno Descours den 14. december til alle ansatte er der lavet et "banner" på "Randers intra", hvor I kan finde informationer, vejledninger, tips og tricks vedr. login-in med kort.


Vær opmærksom på, at banneret med "login-med-kort" er i anden position (Der er lige nu 3 Bannere, som kører i loop).


Her kan I blandt andet om kendte fejl og mangler, hvor der beskrives forskellige problemer, der kan opstå ved login i Citrix, og tilhørende workround.


Forslag til kommende punkter

HMU kommer med forslag til kommende punkter til HMU-møderne.



Beslutning

Der var ingen bemærkninger til opfølgning på tidligere punkter.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

14. Evt. (14.50-14.55)

Formandsskabet indstiller,

at eventuelle punkter behandles

Beslutning

Karen fortalte, at der er sendt invitation ud til generalforsamling i personaleforeningen den 20. februar. Mødet starter med stand-up. På mødet skal der vælges to nye medlemmer til personaleforeningen, og Karen opfordrede HMU-medlemmerne til at dele denne viden og være opmærksom, hvis nogen har interessen. Der skal også planlægges en stor hospitalsfest. Vil man være med til at planlægge den, så mød gerne op.

Der er lavet invitationer til generalforsamlingen til print. Print dem gerne ud og hæng op rundt i afdelingerne.


Lars gjorde opmærksom på, at da man indførte kompetencemodellen blev det aftalt, at der skulle være en evaluering omkring april 2024. Rikke spørger Mette D. hvad der er gjort at tanker vedr. proces ift. evaluering.


Mette B. orienterede om, at Regional Udvikling og Midttransport er ved at se på regionens flådestyring. Det vil sige regionens køretøjer, som regionen samlet set har ca. 550 af. Størstedelen af tjenestekøretøjerne administreres og erhverves på nuværende tidspunkt lokalt af den enhed, der har behov for køretøjet. Der bliver set på om der er potentialet ved en samlet "flådestyring" af regionens køretøjer med henblik på både at opnå en udbudsgevinst og en optimeringsgevinst ved at øge udnyttelsen og dermed muliggøre nedbringelse af det samlede antal af køretøjer.

På nuværende tidspunkt skal der indsamles køreselsdata på alle køretøjer, og der isættes derfor GPS trackere i alle køretøjer ved hospitaler og regionshuse i region Midt. I Randers sker det i dag den 2. februar.

RH Randers har 12 biler og nogen kører meget lidt.




Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-2-24

15. Udvælgelse af væsentlige punkter til videreformidling til LMU (14.55-15.00)

Formandsskabet indstiller,

at HMU udvælger de væsentligste punkter fra mødet til videreformidling i LMU


Beslutning

Det blev besluttet, at der skal videreformidles viden om arbejdsmiljømål for 2024 til LMU´erne.



Tilbage til toppen