Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 31. august 2022 kl. 11:30
i Mødelokale M4

 


Sagnr.: 1-01-100-18-22

1. Godkendelse af referat og dagsorden (11.30-11.35)

Formandsskabet indstiller,

at

der bydes velkommen til mødet

at

referat fra mødet d. 20. juni godkendes

at

dagsordenen godkendes

at

der bydes ind med punkter til dagsordenspunktet "Eventuelt"


Sagsfremstilling

Der vil blive serveret en sandwich ved mødets start og frugt/kage i pausen.

Beslutning

Dagsordenen og referat fra HMU-mødet d. 20 juni blev godkendt.


Følgende punkter blev meldt ind til "Eventuelt":

  • tyveri fra omklædningsrum
  • coronavacciner


Deltagelse:

Jonas Dahl

Michael Tjørnild

Pernille Sarto

Eva Hansen

Jette Krüger

Svend Christiansen

Andreas Nørgaard

Nina Søndergaard

Tina Kristensen

Gitte Grosen

Lotte Juhl

Daniel Michelsen

Anne Christensen

Anna Mortensen

Heidi Glud

Nathali Degn

Tim Sodemann

Helle Andersen

Lars Engelst

Hanne Folsø

Pia Hedegaard Johnsen


Fraværende

Mette Bærentsen

Lone Winther

Thorbjørn Grøfte

Kim Lindby



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

2. Orientering vedr. nyansatte ledere i Staben (11.35-11.40)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Der er blevet ansat ny planchef samt leder for hhv. uddannelse og kommunikation. De nye ledere vil komme forbi de forskellige afdelinger til møde med de respektive afdelingsledelser.

Beslutning

Dorte Alstrup Baden er ansat som Planchef

Janni Ord Lundager er ansat som Kommunikationschef

Niels Willumsen er ansat som Uddanelseschef


I forbindelse med ansættelserne er der sket en reorganisering af staben. Herunder er tidligere planchef Rikke Ringgaard Steffensen overgået til en stilling, som chefkonsulent direkte under hospitalseledelsen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

3. Nyt fra Kontaktudvalget (11.40-11.50)

Formandsskabet indstiller,

at

HMU drøfter punkter fra Kontaktudvalget


Sagsfremstilling

Kontaktudvalget ønsker følgende punkter drøftet:

  • Solgardiner i Akutmodtagelsen
  • Klar tale; Hvad med fremtiden for kommunikative kompetencer?
  • Fortsatte problemer med senge foran indgang til omklædning. Kan der findes en løsning?

Beslutning

Solgardiner i Akutmodtagelsen:

Det er et ønske fra medarbejdere i Akutmodtagelsen at man selv kan styre de automatiske solgardiner. Når gardiner ruller ned bliver det meget mørkt i rummene. Der er set tendens til at medarbejdere forsøger at holde solgardiner oprullede. Dette kan potentielt ødelægge gardinerne. Teknisk Afdeling ser på om der er mulighed for ændringer i solgardinernes funktionalitet.


Klar tale; Hvad med fremtiden for kommunikative kompetencer?

Medarbejdersiden finder det beklageligt at Klar Tale er blevet nedlagt og spurgte derfor ind til grundlaget herfor.


HL konkluderede før sommerferien 2022, at der skulle findes en anden form for arbejdet med kommunikative kompetencer. Klar Tale blev derfor besluttet nedlagt. HL har været glade for de resultater der er kommet ud af Klar Tale, men det har også vidst sig svært af fylde hold op og finde de rigtige medarbejdere til deltagelse. Den nyansatte kommunikationschef vil blive inddraget i det fremtidige arbejde med kommunikationskompetencer.


Fortsatte problemer med senge foran indgang til omklædning. Kan der findes en løsning?

Der opleves problemer med at der står senge ved indgangen til omklædningsrum. Konkret kan det være vanskeligt at nå døråbneren. Staben snakker med Serviceafdelingen omkring løsning på problemstillingen.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

4. Nyt fra RMU (11.50-12.00)

Formandsskabet indstiller,

atHMU kommer med inputs til deltagerne på RMU døgnseminaret 1. og 2. september

Sagsfremstilling

Der har ikke været afholdt RMU-møde, siden seneste møde i HMU. Senest RMU blev behandlet på HMU-mødet d. 20. juni.


D. 1-2 september 2022 afholdes der døgnseminar for RMU. På seminaret er også formandskaberne fra de forskellige HMU'er inviteret. Arbejdsmiljødrøftelsen vil på seminaret blive afrundet. Dette vil ske via en speeddating hvor hvert HMU-område skal fremlægge gode eksempler på tiltag der har fremmet et arbejdsmiljø i balance. Oplægget skal have en varighed på ca. 10-12 minutter. Eksempler fra RH Randers kan være:

  • Mestringsforløb
  • Arbejdsmiljømoderordningen
  • Godt begyndt 2.0
  • Tæl-skridt kampagne og ligende





Beslutning

Nina Søndergaard vil på RMU-seminaret fortælle om Mestringsforløb.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

5. Ny kompetencemodel for RH Randers (12.00-12.30)

Formandsskabet indstiller,

at HMU godkender ny kompetencemodel
at HMU tager tidsplan for implementering af ny kompetencemodel til efterretning

Sagsfremstilling

HMU drøftede udkast til ny kompetencemodel d. 20. juni 2022, hvor der var nogle forslag til ændringer, som er foretaget i det vedhæftede udkast til kompetencemodel.


Forslag til tidsplan er også justeret og vedhæftet. Det fremgår heraf, at implementeringen foregår i efteråret 2022, og at selve modellen træder i kraft d. 1/1-23.

Beslutning

HR-konsulent Ann Melgaard Nielsen deltog i punktet.


Kompetencemodellen blev godkendt med forbehold for mindre redaktionelle ændringer samt HMU's inputs.


Generelt udtrykte HMU ønske om stort fokus på opfølgning jf. implementering samt levendegørelse af modellen. Herunder sikring af at modellen når ud til alle relevante faggrupper.


Konkret kommenterede HMU følgende:

  • Bæredygtighed bliver nævnt flere steder. En udfoldning af hvad der menes med bæredygtighed kunne være relevant.
  • Bekymring for overholdelse af tidsplanen vedr. implementering.
  • Der opfordres til en stor indsats i at få kompetencemodellen ud i LMU'erne.
  • Behov for evaluering af modellen overordnet set, men også evaluering af hvordan modellen er implementeret i de forskellige afdelinger.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

6. Status på hospitalet - herunder evaluering af sommeren (12.30.12.50)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen vedr. status på hospitalet tages til efterretning
atevaluering af sommeren foretages

Sagsfremstilling

Der gives en status på hospitalet herunder en evaluering af sommeren.


Evaluering af sommeren:

I sommeren 2022 var følgende sengekapacitet planlagt på RH Randers:


Afsnit:

Normerede senge:

Sommerkapacitet:

Ortopædkirurgisk sengeafsnit

20 senge

15 senge (fra uge 26 til og med uge 32)*

Mave- og tarmkirurgisk sengeafsnit

26 senge

21 senge (fra uge 26 til og med uge 31)

Medicinsk sengeafsnit A

35 senge

35 senge (uændret)

Medicinsk sengeafsnit B

25 senge

25 senge (uændret)

Medicinsk sengeafsnit C

20 senge

20 senge (uændret)

Kvindesygdomme og barsel sengeafsnit

10 senge

10 senge (uændret)

Børn og Unge

14 senge

10 senge (fra uge 25 til og med uge 31)

Nyfødte

10 senge

10 senge (uændret)

Intensiv

07 senge

6 senge (fra uge 24 til og med uge 25) 5 senge (fra uge 26 til og med uge 32)

Akutafdelingen

35 senge

35 senge (uændret)

*Ortopædkirurgiske sengeafsnit åbnede til vanlig sengekapacitet fra uge 32 grundet mange akutte ortopædkirurgiske patienter.


Endvidere har der været afholdt ugentlige tjek-ind møder hver onsdag kl. 10.00-10.30 med de tilstedeværende afdelingsledelser for at tage staus på husets aktivitet og belægning.


Det har på afdelingsledelsesniveau været drøftet hvorvidt lukning af senge blev påbegyndt for tidligt. Nedlukningen blev begyndt i juni måned, men reel aktivitetsnedgang indtraf først i juli.

Beslutning

Sommeren er overordnet set forløbet godt og bedre end forventet. Der har periodevist været travlhed visse steder i huset. Regionalt set har der ikke været behov for kapacitetskonferencer. Bl.a. med læring fra sommeren i mente afholder adelingsledelserne d. 5 september 2022 et seminar hvor sengekapacitet og patientflow drøftes.


På trods af den overordnet set gode sommer, blev der oplevet flere problemer med kompetencesammensætningen. Herudover har sygdom også betydet at det i visse tilfælde har været svært at dække de indkomne patienter.


Under punktet drøftedes desuden opkvalificering af nuværende medarbejdere, fastholdelse af medarbejdere og rekruttering. HL vil konkret se på hvordan RH Randers kan blive bedre til disse opgaver.










Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

7. Efteråret - herunder afvikling af udskudt aktivitet (12.50-13.05)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Status for ekstra aktivitet i 2022 (afvikling af udskudt aktivitet)

Regionshospitalet Randers arbejder fortsat på at afvikle udskudte og ventende patienter. Flere afdelinger herunder lungeklinikken, gynækologisk afdeling samt Røntgen og Skanning har siden foråret afviklet ekstra aktivitet, og antallet af ventende patienter er planmæssigt reduceret på afdelingerne.


På operationsområdet øges kapaciteten midlertidigt med to ekstra lejer pr. uge fra uge 35 og året ud. Der oprettes evt. også ekstra lejekapacitet i Dagkirurgien. Der er bl.a. ansat ekstra personale til opgaven. Der arbejdes fortsat på mere smidige arbejdsgange ved henvisning til operationer i privat regi. Der er dog ikke afklaring på denne del endnu.



Beslutning

RH Randers er sammenlignet med andre hospitaler langt med afviklingen af udskudt aktivitet. Der er lavet et stort arbejde for at være kommet hertil. Der skal lyde stor anerkendelse for indsatsen. Der forefindes dog fortsat områder med ventelister. Der er igangsat flere tiltag for at få nedbragt antallet af ventelister yderligere. Herunder at visse indgreb ligges ud i privat regi.


Behandling af en given patient kan kræve tilstedeværelse af mange forskellige faggrupper. Det er derfor vigtigt at have fokus på at alle relevante kompetencer er tilrådighed ved eventuel afvikling af udskudt aktivitet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

8. Pause (13.05-13.30)

Sagsfremstilling

Der vil være kage til pausen

Beslutning

Der blev holdt pause.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

9. Opfølgning vedr. arbejdsmiljøjordemoderordningen (13.30.13.40)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

På seneste HMU blev arbejdsmiljøjordemoderordningen præsenteret. Der gives en kort status på igangsættelsen af ordningen, ligesom de to nye arbejdsmiljøjordemødre præsenteres.

Beslutning

Arbejdsmiljøkonsulent Louise Heede Jensen deltog i punktet.


Arbejdsmiljøjordemoderordningen blev præsenteret (præsentation vedlagt, som bilag).


HMU synes overordnet set at arbejdsmiljøjordemoderordningen er en god ting. Der blev dog spurgt ind til potentielle problemstillinger vedr. dokumentationspligt. HMU besluttede at problemstillingerne skal undersøges nærmere.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

10. TR-vilkår (13.40-14.10)

Formandsskabet indstiller,

atbekymringerne vedr. TR- og AMiR-forhold drøftes

Sagsfremstilling

Der er gennem længere tid fra hospitalets TR'ere og AMiR'ere set en udfordring, i manglende tid til forberedelse og/eller mødedeltagelse. Der ønskes derfor en drøftelse af hvordan RH Randers, som hus sammen kan hjælpes ad med at TR og AMIR får tid til at arbejde med de ting, der gør at arbejdsmiljøet kan blive forbedret.

 

TR'ere og AMiR'ere opfordrer HMU til at sende et budskab om at der skal være Respekt for at TR og AMiR ikke bruger tid på unødvendige møder. Samt at der er tillid fra leder til at det arbejde, som TR og AMiR udfører, gøres for at forbedre afdelingen og ikke mindst huset, som samlet organisation. Der er TR og AMiR-områder som er store og hvor det kan være svært at have samarbejde med ledere, som man ikke plejer at samarbejde med. Det tager tid at få opbygget en relation, som kan skabe et godt TRIO-samarbejdet.

Beslutning

HMU drøftede vilkårene for TR og AMiR. Der var enighed om at der skal være gode remmer til at udføre tillidshvervene. Konkret besluttede HMU at drøftelsen skal tages op i de individuelle LMU'er, med udgangspunkt i Region Midtjyllands MEDaftale (vedlagt, som bilag). Punktet medtages på næste HMU med inputs fra LMU'erne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

11. Vision/Mission for RH Randers (14.10-14.45)

Formandsskabet indstiller,

atHMU tager orienteringen til efterretning samt kommer med eventuelle kommentarer.

Sagsfremstilling

HL og AL-kredsen har det seneste halve år arbejdet med udarbejdelse af en ny vision og mission for Regionshospitalet Randers.


Der har været et ønske om at få en ny vision for hospitalet, da den nuværende er mere end 10 år gammel. Den nuværende vision er indsat nedenfor. Der har været et ønske om, at vision og mission var klar inden der arbejdes videre med at revidere hospitalets strategi.


I forhold til udarbejdelse af visionen har AL- og HL-kredsen haft fokus på, at visionen skal;

  • Have kant - man skal nemt kunne huske den/dele af den
  • Man skal kunne se, at det er en vision for RRA, f.eks. i forhold til noget geografisk
  • Der skal være prioritering i den - vi skal ikke ville det hele


Den videre proces er, at AL-kredsen, ligesom HMU, får udkastet til kommentering og herefter godkender HL den endeligt.


Der er vedlagt udkast til ny vision og mission.


Drøftelsen vil foregå i små grupper med opsamling til sidst.


Nuværende vision

Vi yder akut og elektiv patientbehandling af høj kvalitet på patientens præmisser. Vores patienter oplever en sammenhængende behandling i et helhedsorienteret og tæt integreret sundhedsvæsen. Hospitalet er et højt respekteret og attraktivt hospital for patienter, borgere, medarbejdere og samarbejdspartnere.






Beslutning

Chefkonsulent Gitte Gunggaard Eggert deltog i punktet.


HMU kom med inputs til vision/strategi for hospitalet. Bl.a. blev det påpeget at alle medarbejdere på tværs af arbejdsmatrikler skal kunne ses i strategien.


Jf. vedhæftede udkast til vision blev det påpeget at RH Randers ikke er Region Midtjyllands østligste hospital.


Inputsene medtages i det videre arbejde. Det forventes at visionen/strategien er i brugstaget op mod sommerferien 2023.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

12. Eventuel (14.45-14.50)

Formandsskabet indstiller,

at eventuele punkter behandles


Beslutning

Tyveri fra omklædningsrum:

Der er tre gange med få dages mellemrum konstateret tyveri fra herreomklædningsrum (01.02.282, 01.02.270). Teknisk Afdeling ser på om der mulighed for bedre sikring bl.a. af skabenes låsemekanismer. Overordnet set skal der være opmærksomhed på at man ikke lukker folk uden ærinde ind i omklædningsrummene.


Coronavacciner:

Sundhedsstyrelsen anbefaler vaccination til følgende grupper:

  • Alle på 50 år og derover
  • Personer under 50 år i øget risiko for et alvorligt forløb
  • Personale i sundheds- og plejesektoren samt dele af socialområdet med tæt kontakt til patienter i øget risiko
  • Pårørende til personer i særlig øget risiko
  • Gravide


Gruppen vedr. personale i sundheds- og plejesektoren er blevet tilføjet efter afholdelse af HMU-mødet. Vaccinationen af denne gruppe forventes startet fra 1. oktober. Det er ikke muligt at have indvirkning på Sundhedsstyrelsens vaccinationsrækkefølge.


Derudover blev der informeret om at alle medarbejdere modtager tilbud om influenzavaccination.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

13. Udvælgelse af væsentlige punkter til videreformidling til LMU (14.50-14.55)

Formandsskabet indstiller,

at HMU udvælger de væsentligste punkter fra mødet til videreformidling til LMU


Beslutning

Følgende punkter blev udvalgt til videreformidling til LMU:

  • Godkendelse/implementering af komptencemodellen
  • TR vilkår
  • Opmærksomhed på tyveri
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

14. Punkter til kommende HMU (14.55-14.55)

Formandsskabet indstiller,

atHMU kommer med forslag til kommende HMU-møder

Beslutning

En evaluering af 360 graders planen skal på et kommende HMU-møde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

15. Evaluering af mødet (14.55-15.00)

Formandsskabet indstiller,

atmødet evalueres

Beslutning

Det var et godt møde med stærkt fremmøde.


Fra hospitalsledelsens side blev det nævnt at man er meget glade for HMU-samarbejdet og muligheden for konstruktivt at drøfte og reflektere over tingene sammen.

Tilbage til toppen