Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 4. april 2022 kl. 11:30
i Mødelokale M4

 


Sagnr.: 1-01-100-18-22

1. Godkendelse af referat og dagsorden (11.30-11.35)

Formandsskabet indstiller,

atder bydes velkommen til mødet
atreferat fra mødet d. 31 januar godkendes
at dagsorden godkendes
atder bydes ind med punkter til dagsordenspunktet "eventuelt"

Sagsfremstilling

Der vil blive serveret en sandwich ved mødets start samt frugt/kage i pausen.

Beslutning

Kim Lindby (valgt fra arbejdsmiljøorganisationen) samt Pia Hedegaard Johnsen (valgt fra AC) er nye medlemmer i HMU. Begge blev budt velkommen i HMU.


Referat fra mødet d. 31 januar samt dagsordenen blev godkendt.


Følgende punkter blev meldt ind til Eventuelt:

  • Prøvehandling fysioterapeut på MSA.
  • Cykelparkering/cykelskure
  • Problemmer med DECT-telefoni
  • Åbent hospital
  • Vinterevaluering
  • Mødelokaler


Deltagelse:

Jonas Dahl

Lone Winther Jensen

Svend Christiansen

Eva Hansen

Dorthe Baarup

Michael Tjørnild

Nina Søndergaard

Tina Kristensen

Anne Christensen

Helle Andersen

Hanne Folsø

Karen Rasmussen

Lotte Juul

Andreas Nørgaard

Daniel Michelsen

Heidi Glud

Kim Lindby

Pia Hedegaard Johnsen

Mette Munch (suppleant)


Fravær:

Pernille Sarto

Jette Krüger

Tim Sodemann

Thorbjørn Grøfte

Nathali Degn

Lars Engelst

Anna Mortensen

Gitte Grosen



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

2. Nyt fra Kontaktudvalget (11.35-11.45)

Formandsskabet indstiller,

atHMU drøfter punkter fra kontaktudvalget

Sagsfremstilling

Kontaktudvalget ønsker punkt vedr. rengøring af vagtværesler drøftet.

Beslutning

Vagtværelser bliver rengjort efter gældende regional standard. Værelserne rengøres følgeligt en gang ugentligt, toiletterne to gange ugentligt og kontaktpunkter dagligt.


Nogle vagtværelser på hospitalet er i bedre stand end andre. Vagtværelserne i Pavillionen kan fremstå mindre ordentlige, grundet det generelle nedslidningsniveau.


HMU ønsker en forventningsafstemning af hvad man kan forvente af et vagtværelse. Herunder hvilket omfang af rengøring man kan forvente. En sådan forventningsafstemning ønskes foretaget af de relevante LMU'er. Punktet drøftes igen på næstkommende HMU.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

3. Nyt fra RMU (11.45-11.55)

Formandsskabet indstiller,

atHMU tager seneste nyt fra RMU til efterretning

Sagsfremstilling

Der blev senest afholdt RMU d. 19 januar 2022. Følgende emner herfra blev berørt på HMU-mødet d. 31 januar:

  • 360 graders plan
  • Bæredygtighed
  • Log på opslag i EPJ


Jf. log på opslag i EPJ blev der på senste HMU oplyst følgende: "Region Midtjylland foretager systematisk logopfølgning af medarbejderes opslag i IT-systemer, der behandler personoplysninger med henblik på at påvise og stoppe misbrug af persondata. Den systematiske logopfølgning forventes 1. maj 2022 udvidet til at inkludere samtlige opslag, medarbejdere har foretaget på sig selv (selvopslag) i MidtEPJ."


Efterfølgende er der blevet truffet beslutning om at blokere mulighed for opsalg på egen person, frem for at logge disse.


Referater og dagsordner fra RMU-møder kan altid findes via. følgende link:
Dagsordner-referater - Region Midtjylland (rm.dk)

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

4. Status på hospitalet herunder Ukraine (11.55-12.15)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives status på hospitalet jf. f.eks. COVID-19 og situationen i Ukraine. Herudover gives kort status på sengeudtynding på MSB og MSC.


Jf. sengeudtyndingen forventes disse udført inden sommerferien. Sengeudtyndingen betyder et uændret antal senge, men senge fordelt over flere stuer. Udtyndingen på MSB betyder en reducering af senge på afsnittet, men en tilsvarende opjustering af senge på MSA.


Vedr. Ukraine er der fokus på potentiel arbejdskraft og potentielle sprogbarriere. Slutteligt orienteres der om form og behov for indsamlinger.

Beslutning

COVID-19/Influenza:

Antallet af COVID-19 indlagte er faldet. Samtidigt er der sket en stigning i indlagte med influenza. Dette betyder at antallet af isolationspatienter er ca. status quo. Det er fortsat udfordrende at have mange isolationspatienter, bl.a. grundet hospitaltets mange 4-sengsstuer.


Ukraine:

Forskellige scenarier vedr. eventuelle ukrainske patienter, herunder personer med krigstraumer, forberedes. Fra centralt hold udarbejdes der f.eks. forskellige actioncards. Der foreligger desuden klare retningslinjer for hvem og hvornår personer skal isoleres.

Udfordringer kan være at folk har været uden nødvendig medicin i længere tid, manglende vaccination mod børnesygdomme i Ukraine samt tilstedeværelsen af tuberkulose i Ukraine.


Sengeudtynding:

Den forestående sengeudtynding på MSB og MSC ændrer ikke på det samlede antal af medicinske sengepladser. Disse forbliver på nuværende niveau. Sengeudtyndingen er grundet akute arbejdsmiljømæssige problemer forårsaget af pladsmangel på 4-sengsstuer på Regionshospitalet Randers. Sengestuerne vurderes ikke at leve op til kravene i arbejdsmiljølovgivningen, idet der er risiko for arbejdsulykker og nedslidning. Derudover vurderes det, at der er udfordringer med for lidt plads på toiletter og i birum, for få toiletter og manglende mulighed for udluftning. Der er en plan for at finde en langsigtet løsning i forbindelse med generalplanen for Regionshospitalet Randers.


Sengeudtyndingen forventes endeligt udført medio juni.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

5. Status på generalplanen (12.15-12.25)

Formandsskabet indstiller,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort status på arbejdet med Generalplanen.

Beslutning

Generalplanen er blevet udfordret grundet problemstillinger vedr. statik. Dette har foranlediget en gentænkning af generalplanen. Nærmere information om ændringer forventes bragt på intranettet inden påske.


Overordnet set forventes den nytænkte generalplan at blive politisk godkendt i efteråret 2022 med udbud omkring sommerferien 2023.





Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

6. Status på arbejdet med den nye kompetencemodel (12.25-12.40)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Punktet er udskudt fra seneste HMU.


Medlemmer af Personalepolitisk Udvalg samt øvrige ansatte, der havde givet tilsagn om, at de gerne ville deltage i arbejdet, har igennem 2021 arbejdet med en ny kompetencemodel. Arbejdet har været udfordret af, at det har været svært at samle alle bl.a. pga. høj aktivitet på hospitalet. Og det har ligeledes været nødvendigt at aflyse et par af workshops'ene i 2022 pga. sygdom.


Status på arbejdet er, at gruppen har udarbejdet udkast til beskrivelser af de 3 kompetencer samt 5 niveauer. Gruppen har, for at få en lidt bredere feedback på gruppens arbejde med kompetencemodellen, ønsket at lave en "feedback-runde", hvor de af gruppens medlemmer, der har mulighed for det, tager udkast til kompetencemodel med til forskellige fora/netværk, man deltager i, for at bede om feedback på modellen. Det er ikke en egentlig høring, men et ønske fra gruppen om feedback på udkast til ny kompetencemodel, som den er beskrevet indtil nu. Denne feedback medbringes til gruppens næste workshop d. 23/5-22, hvor der også skal drøftes implementering. Der er planlagt endnu en workshop i starten af juni.


Det er planen, at HMU på møde i juni kan drøfte og beslutte udkast til ny kompetencemodel og plan for implementering af modellen på hele hospitalet med sigte på, at modellen træder i kraft pr. 1/1-23. Det vil give afdelingerne et halvt år til at implementere modellen lokalt.

Beslutning

Der blev orienteret om status på arbejdet med kompetencemodellen.


Der blev spurgt ind til hvorvidt der var tænkt lønprofiler ind i kompetencemodellen. I HMU drøftes udelukkende selve kompetencemodellen. Eventuel kopling til lønprofiler osv. diskuteres i andre foraer eller i implementringsfasen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

7. 360 graders plan (12.40-12.55)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Der gives en kort gennemgang af 360 graders planen og hvad der konkret skal arbejdes med.


Slides vedr. lokal/fælles opfølgning er vedlagt, som bilag.

Beslutning

Der blev orienteret om 360 graders planen.


Ud fra orienteringen opstod en drøftelse omkring ansættes forskellige ønsker og behov til f.eks. arbejdstid og mængde (work-life-balance). Denne drøftelse vil blive dagsordensat til kommende HMU-møde.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

8. Pause (12.55-13.15)

Sagsfremstilling

Der serveres kaffe, te, frugt og kage i pausen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

9. Status på besøg fra arbejdstilsynet (13.15-13.25)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Arbejdstilsynet har været på tilsyn på fem afdelinger på hospitalet. Dette har medført nogle opmærksomhedspunkter samt nogle få påbud.


Der orienteres om tilsynet.

Beslutning

Arbejdstilsynet besøgte følgende afdelinger:

  • Ortopædkirurgi
  • Serviceafdelingen
  • Fødegangen
  • Medicinsk Afdeling
  • Akutafdelingen


Det overordnede fokus for besøget var arbejdsmængde og tidspres. Den overordende feedback fra arbejdstilsynet var i punktform:

  • Stor imødekommenhed blandt ledere og medarbejdere
  • God forebyggelse på afdelingerne
  • Overordnet et rigtig godt arbejdsmiljø
  • Til trods for de sidste to års pres, er der stor opmørksomhed på forebyggekse både blandt ledere og medarbejdere
  • Ros for god struktur i prioritering af opgaver under en dagligdag med højt arbejdspres


Generelt blev dialog og møderne med arbejdstilsynet opfattet som rigtigt gode. Arbejdstilsynet var forestående overfor hospitalet muligeheder og udfordringer. Der blev givet 4 påbud, som alle er i proces for at blive løst.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

10. Temadrøftelse vedr. understøttelse/udvikling af hospitalet (13.25-14.40)

Formandsskabet indstiller,

atHMU drøfter emnerne samt kommer med inputs til det videre arbejde

Sagsfremstilling

Drøftelsen vil specifikt indeholder emnerne:

  • UTH
  • LUP
    (Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser)
  • Arbejdsmiljømål


Formålet er at give HMU's inputs videre til de enheder, der arbejder med de konkrete områder herunder f.eks. Arbejdsmiljø og Kvalitet. Drøftelsen vil foregå via korte introduktioner til de forskellige områder samt herefter følgende gruppearbejder.


Agenda for drøftelse:

  • Intro til temaerne
    • UTH
    • LUP
    • Arbejdsmiljømål
  • Intro til metode og den konkrete opgave
  • Gruppearbejder
  • Opsamling


UTH:

Når noget går galt i sundhedsvæsenet, taler man om en utilsigtet hændelse. En utilsigtet hændelse er en begivenhed, som medfører skade eller risiko for skade. Hændelsen er utilsigtet, fordi de sundhedspersoner, der er involveret, ikke har til hensigt at skade andre. Utilsigtede hændelser kan ske, hvis der fx er mangler i sikkerhedssystemer, problemer med teknisk udstyr og apparatur, uhensigtsmæssige forhold i tilrettelæggelse af arbejdet, misforståelser eller tab af information. HMU's inputs ønskes til hvorledes vi sikrer at den størst mulige mængde UTH'er rapporteres og at mest mulig læring trækkes ud af UTH'erne.


LUP:

LUP 2021 viste generelt høj patienttilfredshed på Regionshospitalet Randers. Overordnet set kan følgende punkter med umiddelbart forbedringspotentiale udpeges:

  • Fælles beslutningstagning
    • inddragelse af patient, pårørende og samarbejdspartnere
  • Information til patienterne, herunder bl.a. om ventetid.


Arbejdsmiljømål:

Fokus på hvordan vi konkret kan arbejde med målene ude i afdelingerne, samt om vi kan understøtte afdelingerne via mere data til at arbejde med arbejdsmiljømålene, herunder overvejelser om at udbyde kurser/uddannelse, hvor der lægges et særlig fokus på ergonomi samt understøttelse af IT færdigheder inden for AMS og BSK.


Opdaterede arbejdsmiljømål er vedhæftet som bilag.

Beslutning

Kvalitet og arbejdsmiljø fik inputs til videre bearbejdelse. HMU fandt at modellen for temadrøftelse var god.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

11. Personalefest (14.40-14.45)

Formandsskabet indstiller,

atorienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Der orienteres om status på planlægningen af personalefesten.

Beslutning

Der bliver afholdt personalefest d. 2. september. Deltagelse i festen vil koste 250 kr. Der udsendes indbydelse snarligt.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

12. Eventuelt (14.45-14.50)

Formandsskabet indstiller,

ateventuelle punkter behandles

Beslutning

Der opfordres til at punkter til eventuelt oplyses til HMU-sekretariatsbetjeningen så tidligt, som muligt. Herved muliggøres en bedre planlægning af mødet samt mulighed for indhentning af information før mødet.


Prøvehandling fysioterapeut på MSA

Punktet medtages på næste HMU.


Cykelparkering/cykelskure

Teknisk Afdeling og Serviceafdelingen afdækker muligheden for at etablere mere cykelparkering på matriklen.


Problemer med DECT-telefoni

Der opleves problemer med udfald i forbindelse med DECT-telefoni. Der har tidligere været problemer med dækningen, dette er dog løst ved opsættelse af nye DECT-baser. Herudover er der problemer med pakketab af data. Dette forsager de oplevede problemer. RM-telefoni, RM-IT og NetDesign arbejder på sagen. Pt. er der desværre ingen status på hvornår problemstillingen er løst. Så fremt man oplever problemer, ønskes dette meldt ind. Gerne i form af en UTH.


Åbent hospital

Der afholdes åbent hospital 4. september. Planlægningen hertil er igangsat. Gode ideer påskønnes.


Vinterevaluering

Punktet medtages på næste HMU.


Mødelokaler

Der opleves problemer med tilgængelighed til mødelokaler med videokonferenceudstyr.




Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

13. Udvælgelse af væsentlige punkter til videreformidling til LMU (14.50-14.55)

Formandsskabet indstiller,

atHMU udvælger de væsentligste punkter fra mødet til videreformidling til LMU

Beslutning

Følgende punkter videreformidles til LMU'erne:

  • Forventningsafstemning vedr. rengøring af vagtværelser
  • Problemer med DECT-telefoni
  • Personalefest
  • Status på besøg fra Arbejdstilsynet
  • Cykelparkering
  • Generalplan
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

14. Punkter til kommende HMU (14.55-14.55)

Formandsskabet indstiller,

atHMU kommer med forslag til fremtidige punkter til HMU

Beslutning

Føglende punkter skal dagsordenssættes på kommende HMU:

  • Kompetencemodellen
  • Vinterevaluering
  • Prøvehandling fysioterapeut på MSA 
  • Drøftelse af work-life-balance
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-22

15. Evaluering af mødet (14.55-15.00)

Formandsskabet indstiller,

atmødet evalueres
Tilbage til toppen