Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 30. oktober 2020 kl. 10:30
i Auditoriet

 


Sagnr.: 1-01-100-18-20

1. Godkendelse af dagsorden og referat, tilføjelser til punktet eventuelt (10.30-10.35)

Formandsskabet indstiller,

at HMU godkender dagsordenen,
at HMU godkender referatet fra HMU-møde d. 27. august 2020, og
at HMU kommer med eventuelle tilføjelser til punktet eventuelt.

Beslutning

Dagsorden og referat godkendes. Der tilføjes punktet "Lodtrækning til cykelkonkurrence" til eventuelt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

2. Coronastatus siden sidst (10.35-10.50)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager status på covid-19 til efterretning.

Sagsfremstilling

Testcenter Randers

Det nye Testcenter Randers er nu etableret. I testcenteret vil der både blive mulighed for at teste i sundheds- og samfundssporet. Børn under 2 år skal fortsat testes på hospitalet.

Læs mere i nyhed på intra: http://www.randers.intranet.rm.dk/om-hospitalet/nyheder/2020/oktober-2020/testcenter-randers-abner-i-uge-44/


Screening af ansatte

Der arbejdes på at systematisere test af ansatte. Der bliver etableret en testenhed i læringscenteret, hvor ansatte kan blive testet mellem klokken 14 og 17. Der bliver også mulighed for at blive testet i Grenaa. Der bliver informeret ud til alle medarbejdere, når det bliver igangsat.


Vedlagt flowchart for systematisk test af medarbejdere.


Beslutning

Testcenter Randers

Testcenter Randers blev indviet af borgmesteren onsdag d. 27/10. Testcenteret er bygget op i løbet af en måned, og har krævet mange ressourcer i hele organsiationen.

Der er travlt i testcenteret. For nu er der ventetider, men der arbejdes på at disse mindskes. Lige nu er den nationale testkapacitet ved Statens Seruminstitut flaskehalsen.


Der er ændret ift. test af børn. For nu er det børn under 1/2 år der testes på hospitalet.


Screening af ansatte

Test af ansatte er startet op onsdag d. 27/10. Der er mulighed for at blive testet mellem klokken 14-17. Se vedhæftede flowchart. Det overvejes om dette er den rette åbningstid, måske skal der åbnes lidt senere og have åbnet længere.


Det pointeres at flowchartet bør formidles længere ud, da der er misforståelser nogle steder. Ansatte kan blive bedt om at komme på arbejde, selvom det af flowchartet fremgår, at de burde blive hjemme i 48 timer.


Medarbejdersiden fortæller, at der er uklare retningslinjer for brug af værnemidler, og at myndighedernes restriktioner med brug af værnemidler på offentlige steder, fortolkes og håndteres forskelligt på afdelingerne. Hertil svares der, at bekendtgørelsen først kom torsdag aften eller fredag morgen 30/10, hvilket måske er årsag til udfordringerne. Man bestræber sig på, at der hurtigt kommer klarhed over, hvad der betegnes som "offentlig tilgængelige arealer" her på hospitalet. Ellers er opfordringen, at man håndterer det gennem dialog.


Der opfordres til, at alle er opmærksomme på, at enkelte ansatte kan være undtaget brugen af masker/visirer af helbredsmæssige grunde. Det er vigtigt, at dette ikke medfører "heksejagte" af disse ansatte.


Ledelsen oplyser, at hygiejnesygeplejersker arbejder på vejledninger til brug af mundbind og visirer.


Der stilles spørgsmål om, om man kan kigge på et besøgsforbud for pårørende. Hertil svarer ledelsen, at vi ikke selv kan indfører besøgsforbud, det er op til styrelsen for patientsikkerhed. Medarbejdersiden opfordrer til, at man i stedet undersøger muligheden for at ændre/indføre besøgstider, så man mindsker presset.


Medarbejdersiden fortæller, at der til tider er for mange mennesker på sengestuer og i personalerum. Det kan som ansat være svært at henvise en pårørende, patient eller kollega til at forlade et rum, hvis der ikke er angivet, hvor mange man må være i rummet.

Arbejdsmiljøkoordinator Nanna tager problemstillingen med videre til arbejdsmiljøgrupperne.


Det understeges at det skal være trygt at gå på arbejde og at ledelsen tager dette meget alvorligt.


Beredskabsbemanding

Der arbejdes fortsat på en frivillig beredskabsbemanding, men der er for få der har meldt dig. Nogle få har meldt sig, og de resterende er ved at blive udpeget.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

3. Dialog og samarbejde i MED-systemet - tilbagemeldinger fra LMU (10.50-11.10)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager evalueringerne af ytringsfrihed, dialog og samarbejde fra LMU til efterretning.

Sagsfremstilling

Alle HMU-medlemmer bedes inden mødet at have gennemlæst vedlagte bilag med med tilbagemeldinger fra LMU omkring dialog og samarbejde.


I forbindelse med MED-systemet evaluering af dialog og samarbejde er alle LMU blevet bedt om at drøfte 5 spørgsmål/temaer i relation til samarbejdet og dialogen i det daglige MED-arbejde:


1: Hvad fungerer godt og hvorfor? Hvad skal vi holde fast i?


2: Oplever vi, at der er plads til svære dialoger? Hvad er vigtigt for en god dialog om svære emner?


3: Har vi kendskab til og erfaring med muligheden for at "løfte problemstillinger et niveau op? (jf. bl.a. MED- og Arbejdsmiljøaftalen paragraf 11, stk 2)


4: Har vi forslag til forbedringer i forhold til udvalgsarbejdet i eget MED-udvalg eller i forhold til MED-systemet generelt?


5: Har vi ideer vedrørende udvikling af arbejdet og dialogen i vores organisation?


Der er givet metodefrihed til, hvordan drøftelserne skulle foregå.


Begrundelse for evalueringen er, at RMU den 19. maj 2020 besluttede, at:

Alle arbejdspladser i Region Midtjylland i løbet af efteråret skal evaluere samarbejdet og dialogen i hverdagen.

Det ønskes afdækket, hvordan vi i dag udlever Region Midtjyllands værdi om dialog og får input til, hvad vi eventuelt kunne gøre bedre.

Evalueringen af arbejdspladsens samarbejde og dialog startede i RMU, hvorefter opgaven blev videregivet til LMU og HMU. Alle HMU skal udarbejde en kort skriftlig tilbagemelding, hvorefter RMU vil samle op på hovedpointerne.


Beslutning

HMU blev bedt om at nedskrive hvad de havde bidt mærke i i LMU's tilbagemeldingerne under overskrifterne "Her er der plads til forbedringer" og "Det blev jeg særligt glad for at læse. Tilbagemeldingerne er at finde nedenfor.


Tilbagemeldingerne vil blive samlet og indgå I RH Randers' tilbagemelding af evaluering af dialog, samarbejde og ytringsfrihed i driftsenhedens MED-system. Tilbagemeldingen vil blive godkendt af HMU- formandsskabet, inden det indsendes til RMU.


Her er der plads til forbedringer på LMU-niveau:

  • Oplever en hård tone. Større synlighed ift. temaer - fx kommunikation, sammenhæng mm. kan virke diffust.
  • Deltagelse i grundMED-uddannelser indenfor et år.
  • Repræsentationer fra alle LMU i HMU
  • Skabe en tydelig sammenhæng mellem HMU og LMU
  • Der er flere der giver udtryk for, at kendskabet til LMU-arbejdet ikke er så synligt i alle afd.
  • Udvikle kendskabet til HMU og dets arbejde.
  • Ærgerligt at Med-systemet for nogen opleves som langsomt og pseudodemokratisk
  • Mere dybde i arbejde/dialogen
  • Turde sige det man følger og turde være uenige.
  • Mere sammenhæng mellem LMU og HMU
  • Ønske om at styrke sammenhæng mellem LMU og HMU, fx ved at HL (Jonas) deltager på LMU.
  • Det er svært med p-sager, der involverer så mange personer.
  • Tør alle sige deres mening.
  • Hvad kan løftes i LMU. Stor tvivl ved medarbejderne.
  • De afdelinger der ikke er repræsenteret i HMU, ser ud til at mangle noget. Vigtighed af at være i HMU.
  • Synes ikke man skal være enige i LMU, for at kunne bringe en sag videre til HMU.
  • Forslag om at HMU medlemmer kommer på besøg i et "nye" LMU hvert år.
  • Engagement kan være hvad hver enkel bidrager med, ens forudsætning for at sidde i LMU.
  • Manglende dialog nogen steder.
  • Ikke stort kendskab til LMU/MED-systemet blandt kolleger
  • Der ønskes serviceassistenter som dele af afdelingerne LMU, de der er en stor del af afdelingerne.
  • Der mangler opsamling på de temaer hospitalet arbejder med.
  • Det kunne være rart med mulighed for, at styrke alle leddene i vores MED-system, bl.a. med nye input udefra.
  • Får vi nok ud af de MED-udvalg vi har? Vores udvalg får ikke helt den opmærksomhed, som de burde. Der er altid frafald til udvalgsmøderne. Alle har travlt, men det kunne der måske arbejdes på.


Det blev jeg særligt glad for at læse fra LMU:

  • At der er kendskab til processer mv.
  • At der generelt er åbenhed og respekt
  • Der er tryghed og det fungerer godt.
  • God, ligeværdig, uformel dialog
  • Den gode brede diskussion
  • Formøde, tid og vigtighed
  • Åbenhed
  • Tæt kontakt mellem afdelingsledelsen og medarbejdere
  • Opfølgning på drøftelser virker
  • At alle var glade for at få besøg af HMU-ledelsen
  • Positivt at der er godt fremmøde til LMU. Det prioriteres af både ledelse og medarbejdere.
  • At dialogen er der
  • At man kan se muligheder for forbedringer i eget LMU
  • Generelt åben kultur i LMU'erne
  • Vigtigt at afholde og prioritere formøder
  • Positiv oplevelse ved et LMU der sammen har haft efteruddannelse/undervisning vedr. medsystemet med fokus på LMU
  • Godt med åbenhed
  • Alle emner bliver taget seriøst
  • Tryghed i alle kan sige sin mening
  • Fint at alle lader til at blive hørt
  • Mange LMU angiver at de har en god vane og er godt samarbejde
  • Generelt i LMU'erne er der tryghed til at kunne ytre sig
  • Plads til god dialog
  • Plads til at ytre sin mening
  • Plads til både store og små ting
  • Godt tværfagligt repræsenteret
  • De beskrivelser der foreligger giver indtryk af, at der er mangt og meget der kan siges i vores LMU'er.
  • Beskrivelserne bærer ikke præg af, at der er mange diskussioner (både godt og skidt)


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

4. Dialog og samarbejde i MED-systemet - evaluering af HMU (11.10-11.35)

Formandsskabet indstiller,

at HMU drøfter resultaterne fra spørgeskemaundersøgelse blandt HMU-medlemmer vdr. dialog og samarbejde i MED-systemet
at HMU kommer med input til en samlet tilbagemelding til Regionen med evaluering af MED-systemet på RH Randers

Sagsfremstilling

Alle HMU-medlemmer bedes inden mødet gennemlæse vedlagte bilag med svar fra spørgeskemaundersøgelse om dialog og samarbejde i HMU.


Der vil afholdes en temadrøftelse omkring dialog og arbejde i HMU med udgangspunkt i spørgeskemaundersøgelsen.


På baggrund af drøftelserne i dette punkt og punkt 3, vil der blive udarbejdet en kort samlet tilbagemelding med evaluering af samarbejde og dialog i MED-systemet på RH Randers til viderebehandling i RMU.

Beslutning

HMU opdeles i grupper. Grupperne cirkulerer rundt ved svarerne på spørgeskemaundersøgelsen. Formandsskabet observere og lytter til grupperne , hvorefter formandsskabet opsamler i plenum.


Generel drøftelse om tilbagemeldingerne på spørgeskemaundersøgelsen:


Generelt set er det nogle positive tilbagemeldinger der er kommet ud af undersøgelsen.


Formandsskabet understeger, at alle er interesseret i at vi har et HMU med en fri dialog og et godt samarbejde. HMU's og hele med-systemets arbejde er vigtigt for huset og ønsket er derfor, at man hele tiden arbejder på at styrke alle led i medsystemet.


Desværre oplever nogle HMU-medlemmer sig ikke set og hørt. Selvom det er et fåtal der ifølge undersøgelsen har den opfattelse, er det noget man fremadrettet vil give opmærksomhed og arbejde på at gøre bedre.


Det er vigtigt med en klar forventningsafstemning af, hvad det vil sige og hvad det kræves at være med i HMU. Først og fremmest repræsenterer alle HMU-medlemmer en gruppe af enten ledere og medarbejdere, og taler derfor på vegne af denne gruppe, når de udtaler sig i HMU. Det er vigtigt at have for øje hvad der forventes af HMU's arbejde og hvordan HMU's budskaber formidles videre til LMU. Målet er at HMU har en lige kanal ud til alle ansatte og det kan blive bedre.


Gruppedrøftelserne og svarene på spørgeskemaerne bærer præg af, at spørgsmålene i spørgeskemaet er meget bredt formuleret. Det er uklart om alle har forstået spørgsmålene ens og svarene kan derfor være svære at vurdere.


Når der bliver stillet spørgsmål ud i HMU, skal spørgsmålene stilles bredere ud, så de bliver formuleret nysgerrigt og dermed opfordrer til at medlemmerne byder ind med forskellige synspunkter.


Selvom der generelt er en opfattelse af en åben dialog, oplever nogen at der er et hierarki (medarbejder-ledelse), som til tider hæmmer dialogen. Måske er det noget ledelsen skal være mere opmærksomme på.


Det er nødvendigt med et større fokus på at fremlægge HMU's arbejde tydeligere i organisationen. Troen er at en større gennemsigtighed omkring processerne, vil skabe større forståelse og opbakning.


Når et emne tages op i HMU, skal der laves en grundigere "kerneårsagsanalyse" af emnet, for derved at at kunne finde frem til den egentlige udfordring. HMU har til tider tendens til at gå i løsningsmode og ikke finde frem til kilden til problemet.


Generelt er der for mange ansatte der ikke kender til MED-systemet og derved ikke kender deres muligheder ind i det.


Forslag til fremtiden i HMU:

  • Vi skal være bedre til at gøre det klart, hvem der skal følge op på de emner der er fremlagt i HMU-regi (opfølgningsliste).
  • Kan vi sørge for at få dagsordenen bredere ud og give større mulighed for, at byde ind til dagsordenen til HMU?
  • Præmissen for at være HMU-medlem og HMU's rolle bør opfriskes i forbindelse med valget til MED-organisationen i første kvartal 2021.
  • I forbindelse med valget, foreslås det, at der kommer en ekstern oplægsholder og fortæller om MED-systemet og dets formål.


Generelt har der været noget gode drøftelser og oplevelsen er også, at man i LMU-regi har fået noget godt ud af drøftelsen af dialog og samarbejde i MED-systemet. Der vil blive samlet op på temaet næste år (omkring sommer).


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

5. Nyt fra LMU (11.35-11.50)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager nyt fra LMU til efterretning.

Sagsfremstilling

Synligt HMU

Der er et ønske om, at HMU-medlemmerne er mere synlige for LMU. Det kunne bl.a. være ved, at en HMU-repræsentant årligt besøgte LMU.


Værnemidler

Der er bekymring for, om der er værnemidler nok og om de værnemidler vi har er gode nok. Eksempelvis er der brugt mange mundbind gennem den seneste tid, hvilket i en periode har belastet vores lokale lagerbeholdning i Randers.


Serviceafdelingen arbejder på et ugentligt nyhedsbrev omkring status på værnemidler.


"Jeg smiler bagved mundbindet"

Flere oplever at det kan være svært, at have den positive og imødekommende tilgang til patienter og pårørende som de plejer at have, når de har mundbind på. Det foreslås derfor, at der laves badges, som kan sættes på tøjet med skriften "Jeg smiler bagved mundbindet".


Fordelingen af medarbejderrepræsentanter i HMU

Medarbejdersiden ønsker at forretningsordenen gennemgåes med henblik på evt. revision, som gør det muligt med en ekstra medarbejderrepræsentant.

Beslutning

Synligt HMU:

Der er et ønske om, at der tænkes mere over: Hvordan sikrer vi den brede forankring af med-systemet? Hvordan sikrer vi at alle kender til HMU?

Emnet tages med videre til et kommende HMU-møde.


Værnemidler

Status lige nu er, at vi har værnemidler nok, også selvom vi bruger mange mundbind. Specialværnemidler er sværere at skaffe, da markedet er mindre. For nu er der er fornuftigt lager af de fleste værnemidler.

Vi må indstille os på, at verdensmarkedet for værnemidler ikke vil være normaliseret den kommende tid. Der tænkes derfor kreative og alternative løsninger ind.


Serviceafdelingen vil i den kommende tid lave et nyhedbrev med en ugentlig status på værnemiddelsituationen.


Flere oplever udfordringer med allergi efter at have brugt mundbind. Arbejdsmiljøområdet er ved at kigge på problematikken.


Jeg smiler bagved mundbindet:

Kommunikation følger op på muligheden for at producere badges.

Dorte Baarup bliver desuden bedt om, at følge op på muligheden for, at få en anden tekst øverst på visirerne.


Fordeling af medarbejderrepræsentanter i HMU:

Medarbejdersiden ønsker at udvide HMU med en ekstra medarbejderrepræsentant, med sigte på at sikre en bred repræsentation af faggrupperne fremadrettet.

Der er en regional nøgle for fordeling af medarbejder- og ledelsesrepræsentanter i HMU, som der vil blive kigget nærmere på. Herudover kræver en ændring revision af HMU's forretningsorden, som skal være i overensstemmelse med den regionale MED-aftale.


Der vil blive fulgt op på sagen på næste møde d. 10. december.


Foruden dagsordenspunkterne blev der også nævnt:

Det fylder fortsat meget, at den nye kaffe er dårlig. Der er indkommet mange henvendelser. Sagen er ved at blive behandlet og der er bestilt en anden kaffe hjem til prøvesmagning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

6. Nyt fra RMU (11.50-12.00)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne fra RMU til efterretning,

Sagsfremstilling

RH Randers' repræsentanter i RMU bedes orientere om nyt fra RMU.


Referat fra det ordinære RMU-møde den 10. september 2020 er nu tilgængeligt via Prepare.


De væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU’erne:


  • RMU drøftede status, erfaringer og læring omkring COVID-19. Med hensyn til registrering af COVID-19 som arbejdsskade, så vil medarbejdere, der har været syge tidligt i epidemien, men som ikke havde adgang til COVID-19-test, kunne efteranmelde deres sygdom, såfremt de mistænker, at de er smittet i forbindelse med arbejdet. Det samme gælder medarbejdere, der ikke har haft symptomer, men som har en positiv antistoftest. Dette skal ske inden et år. Forsikringsenheden i Region Midtjylland kan kun behandle ulykker, og de har derfor pligt til at videresende sager, der formodes at være erhvervssygdomme til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.


  • Der er et udkast til bæredygtighedsstrategi på vej til beslutning i regionsrådet. RMU bakkede op om et revideret udkast, som er justeret med afsæt i HMU'ernes høringssvar.


  • RMU fik en orientering om status vedrørende evaluering af samarbejde og dialog i Region Midtjylland. Koncern HR har sendt et spørgeskema til alle HMU-repræsentanter, og svarene fra egne HMU-repræsentanter sendes til formandskabet med henblik på, at de kan udgøre en del af baggrunden for de kollektive dialoger i HMU. Der vil være en opsamling på RMU's møde 18. december, hvor HMU-formandskaberne er inviteret med.


  • Der genetableres en følgegruppe vedr. ansættelse på særlige vilkår og mangfoldighed/ligestilling, som bl.a. skal forholde sig til, hvordan vi kan indfri målsætningerne i bæredygtighedsstrategien om en mere ligelig kønsfordeling og rummelighed i forhold til ansættelser på særlige vilkår.


  • RMU blev orienteret om og kommenterede regionsrådets budgetforlig, og RMU vil få lejlighed til at drøfte det med forretningsudvalget den 20. oktober.


  • Der igangsættes en proces vedrørende revision af personalepolitik. Der nedsættes en arbejdsgruppe, som skal se på den overordnede personalepolitik, og hvilke underliggende personalepolitikker, der evt. skal revideres.
  • RMU godkendte revideret retningslinje vedr. håndtering af patienters ønsker om fravalg af sundhedspersoner. Der evalueres efter 1-2 år.


Næste ordinære møde er fredag den 18. december 2020. Frist for indlevering af punkter er tirsdag den 10. november 2020.

Dagsordener og referater kan læses via Prepare og på hjemmesiden: http://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/medhjemmeside/regions-medudvalget/dagsordner/

Beslutning

Det er overordnet set de samme ting, der rører sig i RMU som i vores HMU. På seneste møde var der bl.a. snak om:

  • arbejdsmiljø. Medarbejderne har brug for at blive set, og bl.a. havde mulighed for efteruddannelse.
  • Samarbejde
  • Sexisme-debatten
  • Tillæg for covid-beredskab. Nogle får tillæg mens andre ikke gør.


Foruden ordinære RMU møder, har der været afholdt møde med forretningsudvalget. Her var det primære tema omkring samarbejdsformer.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

7. Frokost (12.00-12.30)

Formandsskabet indstiller,

.

Beslutning

.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

8. Sexisme og krænkende handlinger (12.30-12.45)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne til efterretning.
at HMU drøfter sexisme og krænkende handlinger på RH Randers.

Sagsfremstilling

RH Randers tilslutter sig Regionens klare udmelding om, at vi ikke tolerere nogen form for sexisme eller seksuelle krænkelser på vores fælles arbejdsplads.

Beslutning

Der vises video med Pernille Blach Hansen. Hun nævner bl.a., at man som medarbejder skal gå til enten sin leder, TR eller AMIR hvis man oplever krænkende eller sexistisk adfærd.


Det understeges at sexisme og krænkende handlinger tages alvorligt. Der er dog en opmærksomhed på, at både sexisme og krænkende handlinger kan være svære at tale om og håndtere.


Arbejdsmiljølovgivningen er meget klar i sit budskab og det er naturligvis det vi tager udgangspunkt i;


Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende.


Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på i arbejdet.


Det er uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.


Der nævnes, at det er ærgerligt at regionen i deres politik lægger stor vægt på, at "falske anklager tages meget alvorligt". Det kan måske afholde nogen fra, at reagerer på de oplevelser de har.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

9. Håndtering af vinteren 2020-2021 (12.45-13.00)

Formandsskabet indstiller,

at orienteringen om planen for vinteren 2020-2021 tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Erfaringer fra tidligere vintre viser, at patientindtaget stiger i vintermånederne grundet bl.a. influenza og luftvejsinfektioner mm. Der er derfor behov for tiltag til at sikre rette flow og kapacitet til at imødekomme det øgede patientindtag på hospitalet.


Udgangspunktet for vinterhåndteringen er, at patienter så vidt muligt holdes i eget speciale, og at brugen af lånesenge minimeres. Håndteringen af vinteren sker både ud fra hensyn om at værne om patientsikkerheden såvel som arbejdsmiljøet for personalet.


Projektleder for Sikkert Patientflow, Mette Mærsk, kommer og fortæller om de konkrete tiltag og aftaler for vinteren 2020/2021.

Beslutning

Planen for vinteren er udarbejdet af en arbejdsgruppe på tværs af afdelingerne.


Vedlagt som bilag er præsentation for vinterplanen-


Medarbejdersiden ytrer bekymring for personalemangel i løbet af vinteren. Ledersiden anerkender bekymringen og uddyber, at vinterplanen er lavet med sigte på, at man forhåbentlig kan forebygge personalemangel. I disse tider er der dog mange ubekendte, og det kan ikke forudsiges, om vi får mange syge ansatte og om hvor villige ansatte er til at hjælpe til, hvis vi får ekstra belastning. Det ærlige svar er, at alle er bekymrede for den usikkerhed vi står overfor. Vi er bedst stillede, hvis vi hjælper hinanden og alle sammen anerkender, at coronasituationen fortsat er en alvorlig situation.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

10. Status på økonomi (13.00-13.05)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne om status på økonomi til efterretning.

Sagsfremstilling

Hospitalet forventer efter udgangen af august et regnskabsresultat på - 2 mio. kr.

Det er dog efter, at der er blevet flyttet 18 mio. kr. fra 2020 til henholdsvis 2021, 2022 og 2023 med 6 mio.kr. i hvert af årene.


I tabel 1 nedenfor ses afdelingernes forventede regnskab efter august.


Tabel 1: Afdelingernes forventede regnskabsresultat, august 2020



Beslutning

Status på økonomi tages til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

12. Orienteringer (13.25-13.35)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne til efterretning

Sagsfremstilling

Tids- og procesplan for valg til MED- og arbejdsmiljøorganisationen (1. kvartal 2021)

Vedlagt som bilag. Der vil blive orienteret videre på næstkommende møde.


Arbejdsmiljødag 2020 på RH Randers

Der afholdes d. 9. november arbejdsmiljødag med overskriften "Sundhed og Mental trivsel". Dagen er arrangeret som substitut for den regionale arbejdsmiljøkonference, som i år er blevet aflyst. Målgruppen for dagen er arbejdsmiljøorganisationen, HMU og formandsskaber for LMU.


Afholdelse af konflikthåndteringskurser i efteråret

Der afholdes to konflikthåndteringskurser for alle relevante medarbejdere i efteråret. Det ene blev afholdt d. 9. oktober og det andet afholdes d. 7. december. Begge kurser har været og er fuldt booket. I lyset af den store efterspørgsel, er det vigtigt at alle tilmeldte møder op til kurserne, da pladserne ellers kunne være brugt bedre andetsteds.


EPJ opslag på sundhed.dk

Fra udgangen af 2020 får borgere og patienter i hele landet bedre mulighed for, at følge med i hvem der har kigget på deres helbredsoplysninger. Her vil regionerne nemlig begynde at vise logoplysninger fra de regionale EPJ'er i MinLog på sundhed.dk. Visningen af logoplysninger stammer fra ØA-aftale 2019 og understøtter et bredt ønske om gennemsigtighed for borgerne.

For den enkelte borger synliggøres det i højere grad, hvordan helbredsoplysninger håndteres og anvendes i regionerne.


I Region Midtjylland er planen at starte med at sende EPJ-logs til Sundhed.dk den 2. december.

Beslutning

EPJ-opslag på sundhed.dk:

Medarbejdersiden ytrer bekymring for, at logoplysninger fremover vil blive synlige for borgere.

  • Det er bekymrende at alle medarbejdere fremover skal kunne huske, alle de patientjournaler de har åbnet. Det bliver meget svært for flere funktioner og faggrupper, da bl.a. kollegialsparring og tværgående opgaver på tværs af afdelingerne, er afhængige af at flere ansatte logger ind på en patientjournal - også ansatte som patienterne ikke nødvendigvis har mødt.
  • Mange ansatte anonymiserer deres efternavne på navneskilte mv. for at passe på sig selv. Fremover vil det ikke længere være muligt, at skjule fulde navn for borgere.

Der gøres opmærksom på, at problemstillingen er løftet ved flere fagforeninger.


Yderligere orienteringerne tages til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

13. Eventuelt (13.35-13.45)

Formandsskabet indstiller,

at eventuelle punkter gennemgåes.

Beslutning

Kaffe

Endnu engang nævnes det, at den nye kaffe synes dårlig. Hertil svares der, at det undersøges om den kan blive udskiftet.


Lodtrækning af vindere i "Vi cykler til arbejde"

Traditionen tro trækkes der lod i hold-konkurrencen i "Vi cykler til arbejde". Årets vindere er Blodprøver og Biokemi.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

14. Punkter til kommende HMU-møder (13.45-13.50)

Formandsskabet indstiller,

at HMU kommer med input til punkter til kommende HMU-møder

Sagsfremstilling

Næstkommende HMU-møde er d. 11. december, hvor HMU og AMO sammen skal have den årlige arbejdsmiljødrøftelse.


  • Status på projekter fra opfølgningslisten.


Beslutning

Revision af HMU's kommisorie:

Herunder fordeling af hhv. leder og medarbejderrepræsentanter og antal årlige møder.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

15. Udvælgelse af væsentligste punkter til videreformidling til LMU (13.50-13.55)

Formandsskabet indstiller,

at HMU udvælger de væstenligste punkter fra mødet til videreformidling til LMU.

Beslutning

Testcenter Randers:

Det nye testcenter er åbnet. Etableringen af testcenteret er sket på en måned og har krævet en stor indsats af mange ansatte. Det nye testcenters åbning betyder at podninger i Samfunds- og Sundhedssporet fremover bliver kørt sammen.


Beredskabsbemanding på huset:

Der arbejdes på etablering af beredskabsbemanding på huset. I første omgang har man gået af frivillighedens vej, men da der ikke er nok der har meldt sig, vil der blive suppleret med ansatte som udpeges til at være en del af beredskabet.


Værnemidler:

Medarbejdersiden har ytret en bekymring for, at der ikke er nok værnemidler. Det blev på mødet præciseret at Regionens lager på nuværende tidspunkt er stort ift. de gængse værnemidler (herunder mundbind). Lagerbeholdningen af specialværnemidler er lidt mindre, men der arbejdes på en løsning. Alt i alt er man fortrøsningsfuld.


Badges "Jeg smiler bageved mundbindet"

På opfordring fra medarbejdersiden, arbejdes der på at produceres badges med skriften "Jeg smiler bagved mundbindet". Ideen er opstået af, at flere oplever at det er svært at virke imødekommende og nærværende i samme grad som normalt, når meget mimik er gemt bagved et mundbind.


Vinderbemanding:

En arbejdsgruppe på tværs af afdelingerne har arbejdet på en plan for vinterbemanding, hvori man har medregnet forskellige mulige covid-senarier. Det skal understeges, at Covid naturligvis sætter alle i en usikker og uprøvet situation, men at man er fortrøstningsfuld ift. den plan der er lagt.


Sexisme og krænkrende handlinger:

Debatten om sexisme og krænkende handlinger medførte en god snak om emnet i HMU. Det blev understeget, at der hverken fra regional eller lokal side tollereres nogen form for hverken krænkende handlinger eller sexisme. Opfordringen er, at LMU'erne bringer emnet op på afdelingsniveau og hjælper til at sprede budskabet og sikre, at alle kender til deres handlemuligheder, hvis de oplever noget som er krænkende eller sexistisk. Der medsendes regionens delpolitik om krækende handlinger og actioncards om emnet.


Evaluering af dialog og samarbejde i MED-systemet

HMU takker for tilbagemeldingerne fra LMU. HMU har drøftet tilbagemeldingerne og evalueret dialog og samarbejde i HMU-regi. Der vil blive udarbejdet en samlet tilbagemelding fra RH Randers til RMU.


På baggrund af LMU's tilbagemeldinger er HMU blevet bekræftet i, at der er et udviklingspotentiale for samarbejdet på tværs i vores MED-system. Det er et emne der vil blive fulgt op på på et HMU-møde, når valg til MED-organisationen er overstået.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

16. Evaluering af mødet og opfølgningsliste (13.55-14.00)

Formandsskabet indstiller,

at HMU evaluerer mødet.
at der udarbejdes en opfølgningsliste for dagens møde.


Sagsfremstilling

Som et nyt tiltag vil der blive udarbejdet en opfølgningsliste, hvoraf det vil fremgå, hvem der har ansvaret for at følge op på opgaver fra mødet.

Intentionen er, at den ansvarlige orienterer om status på den pågældende opgave på det efterfølgende møde.


Tilbage til toppen