Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 7. maj 2020 kl. 10:30
i Videomøde


Sagnr.: 1-01-100-18-20

1. Godkendelse af referat og dagsorden

Formandsskabet indstiller,

at referatet fra mødet d. 21. april godkendes
at dagsorden godkendes
at der tilføjes eventuelle punkter til dagsordenspunktet 'eventuelt'

Beslutning

Fremmødet til dagens møde er ikke så stort. Det konstateres, at der ikke er mange medarbejderrepræsentanter der deltager i mødet. Det er derfor vigtigt, at vi sikre os at viden og information sendes videre til dem, der ikke kan deltage.

 

Dagsorden og referat godkendes.

 

Tilføjelse til eventuelt:

  • Optima
  • Oprydning og adfærd i omklædningsrum
  • Variende grad af omstillingsparathed på hospitalet
  • Status på LPR3
  • Anmeldelse af covid-19 smitte som arbejdsskade
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

2. Status på corona

Formandsskabet indstiller,

at der orienteres om status på corona

Sagsfremstilling

a. Status på hospitalet

  • Fortsat ændret aktivitet
  • Parallel-hospital
  • Antal indlagte corona-patienter

 

b. Status på værnemidler

 

c: Test af personale - med og uden symptomer

 

d. Adfærd:

  • Tilbagemelding om samtale-tilbud regionalt og lokalt
  • Fra "krisehåndtering" til "hjælp i en ny (midlertidig) corona-hverdag"

 

Beslutning

a. Status på hospitalet

 

  • Fortsat ændret aktivitet

Det er vigtigt for hospitalsledelsen at understege, at vi, på trods af releativt få indlagte coronapatienter, fortsat har mange ekstra opgaver rundt på hospitalet, som er forbundet med corona-indsatsen. Der er indtil nu podet ca 5.000 i podeklinikken. Der er stor aktivitet i akutafdelingen bl.a. med test og de obs-coronapatienter der kommer ind, som kræver ekstra forholdsregler og der kan derudover komme ekstraopgaver til løbende. De mange ekstraopgaver kræver, at vi hjælpes ad på tværs af afdelingerne ift. fordeling personaleressourcer. Det er nødvendigt at vi alle sammen indstiller os på, at arbejdshverdagen bliver en anden i månederne frem.

Der er indtryk af, at der nogle steder på hospitalet hersker en opfattelse af, at vi er ovre corona-presset. Det er ikke tilfældet. Der er fortsat stor ekstra belastning på personaleressourcer og det forventes, at det vil fortsætte en del måneder frem.   

 

Prioriteringerne af opgaverne er klare og meldt ud fra politisk hold. Alle i ledelseskredsen er informeret om, at de skal agerer ud fra følgende prioritering:

1.    COVID, akut og cancer, før

2.    Elektiv og ambulant aktivitet

Herudfra prioriteres hvilke aktiviteter der skal øges og hvilke der fortsat skal være lukket ned. Hospitalet skal indenfor 5 dage kunne omdannes fra et parallel-hospital, som er det vi kalder den nuværende organisering, til et corona-hospital, hvis det bliver nødvendigt.

 

Hospitalsledelsen anerkender at den nuværende situation medfører en stor belastning for medarbejdere og ledere både tidsmæssigt og mentalt. Vi skal indstille os på, at coronaindsatsen bliver et langt sejt træk. Derfor er det vigtigt, at vi finder en god hverdag i det nye.

 

Kommentarer:

Medarbejdersiden fortæller, at der hersker en generel frustration og uforståenhed ift. at der skal udlånes personale på tværs af afdelingerne, når der ikke er (/er meget få) covid-patienter indlagt. Der er et stort ønske om, at de forskellige specialer kan opstarte deres aktiviteter igen.

 

Hospitalsledelsen anerkender, at det kan være en svært at skulle indfinde sig med en ny hverdag og nye arbejdsopgaver. De store linjer og prioriteterne er udstukket af både folketinget og de regionale politikere og er derfor en skal-opgave for alle.

 

Hospitalsledelsen anmoder om, at tillidsrepræsentanterne hjælper med at formidle hospitalets status (for nu og den kommende fremtid) til alle medarbejdere.

Det aftales at Tina Kristensen (FTR DRS, Næstformand for HMU) indkalder HL til et videomøde, hvor de kan kommunikere direkte med medarbejderne i kontaktudvalget.

 

Medarbejderne fortælles at HL's prioritering af opgaver ikke alle steder, er kommet ud til funktionslederne. HL vil tage det med videre ift. deres kommende kommunikation til ledelseslagene.

 

  • Parallel-hospital

Vi vil i den nærmeste fremtid skulle have to spor på hospitalet: 1: covid-hospital, 2: parallel hospital. Parallel hospitalet vil være en hybrid mellem 'den gamle hospital' som vi kender og et coronahospital.

Det har ikke været svært at prioriterere i ift. nedskalering/nedlukning af aktiviteter, da der blev meldt klart ud fra politisk hold. Derimod står vi nu overfor en udfordring med, at balancere vores ressourcer ift. at opjustere flere ambulante og elektive aktiviteteter på huset. Der vil hele tiden skulle laves specialemæssige prioriteringer af opgaver. Næste generelle prioritering bliver, at tage os af de patienter med flest smerter.

 

Det forventes, at vi skal tage højde for corona langt ud i fremtiden, herunder en evt. 2. bølge, da corona formodentlig ikke er en sygdom der forsvinder. Der skal derfor være mulighed for at kunne opskalere og nedskalere i aktiviteter på huset.

 

Pandoraorganisering (Taskforcegrupper)

Som orienteret på seneste HMU-møde har der de seneste to måneder været nedsat nogle taskfocegrupper, som har skulle behandle dele af kriseberedskabet. Generelt er der positive tilbagemeldinger fra gruppernes arbejde fra både hospitalsledelse og afdelingsledelsen. Behovet har ændret sig, og fremover vil nogle taskforcegrupper derfor fortsætte, mens andre lukkes ned eller lægges i dvale. Afdelingsledelsen vil evaluere yderligere umiddelbart inden sommerferien.

 

Kommentarer:

Medarbejdersiden: Det giver frustration i afdelingerne, når udlånt personale medfører, at der skal indkaldes vikarer for at dække funktionerne i egen afdeling.

 

Hospitalsledelsen understreger, at det er vigtigt at vi står sammen på tværs af afdelingerne. Akutafdelingen skal ikke selv stå med den store belastning de oplever lige nu. Afdelingerne skal være skarpe på prioriteringen af opgaver, der kan betyde at der skal aflyses elektrive og ambulante patienter, hvis det er nødvendigt for at dække covid-, akut- og cancer funktionerne.

 

Der udtrykkes en bekymring for, at arbejdsmiljøet knækker - også hos afdelinger der normalt fungerer godt. Det er vigtigt at vi står sammen og sammen finder en ny virkelighed som kan fungere på tværs.

 

  • Antal corona patienter på hospitalet

Der har den seneste tid ikke været ret mange indlagte corona-patienter i Randers og der er en nedadgående kurve i regionen. Tallene kan følges dagligt på rm.dk. Herudover kan man på App'en 'Klinisk Logistik Anyware' følge med i antal indlagte patienter vi på huset (herunder antal obs-covid patienter).

 

Det understeges endnu en gang, at antallet af coronapatienter ikke er repræsentativt for, hvor mange ekstraopgaver der er på huset. Antallet af "normale" patienter på huset, er ikke ligeså højt som normalt. Der bør derfor være luft til, at vi hjælper hinanden på tværs af afdelingerne.

 

Hospitalsledelsen har stor respekt for og anderkender i høj grad, at der varetages mange ekstra- og akutte opgaver rundt i huset. Der hersker dog desværre en utålmodighed ift. at komme tilbage til "normale tilstande" som vi skal udover.

   

_______________________________________________________________________________________

 

 

b. Status på værnemidler

 

Status på værnemidler kan følges i BI-rapport http://bi-portal.onerm.dk/#/site/RM/views/Covid-19LagerbeholdningRM/LagerbeholdningRM?:iid=1.

 

Vi har lige nu mere end 4 ugers beholdning på alle værnemidler, undtaget af podepinde og kitler. Det Nationale Seruminstitut står for indkøb af podepinde. Der er en forventning om, at der kommer en stor sending af podepinde snart. Der er brug for en national eller europæisk produktion af kitler. Det er der en arbejdsgruppe der tager sig af.

 

Nina Søndergaard spørger om podeteltet skal fortsætte med at bruge heldragter. Heldragterne er mere besværlige at af- og påtage og man forudser desuden, at det kan blive meget varmt med heldragter til sommer.
Hertil svares der, at håbet er at der kommer en produktion igang, så heldragterne kan lægges på hylden. Der vil gerne gives mulighed for at tilvælge kitler eller heldragter alt efter ønske. Den lave lagerbeholdning af kitler, har medført at man indtil nu har valgt, at heldragterne skulle bruges i podeteltet, da de er for varme at bruge andre steder.

  

__________________________________________________________________________________________

 

c: Test af personale - med og uden symptomer

 

Vi tester fortsat et stort antal borgere i vores podestation.

 

Der blev i weekenden den 25. og 26. april åbnet op for, at personale uden symptomer kunne blive testet. Det skete på baggrund af, at vi fik en bunden opgave med at skulle teste 415 personer (måltal). Det var ikke af betydning hvem der skulle testes, og der blev derfor åbne top for at medarbejdere uden symptomer kunne blive testet. Vi levede næsten op til måltallet på 415 personer og testede ca 10 % af alle ansatte på RH Randers. Kun et par medarbejdere blev testet positive og det vides ikke, hvor disse er blevet smittet.

 

Der er midlertidig ikke planer om at teste personale uden symptomer igen. Der er enighed om, at det bliver interessant, når der kan testes for antistoffer.

  

_____________________________________________________________________________________________

 

d. Adfærd:

 

Grundet manglende tid på mødet, følger hermed en skriftlig orientering:

 

  • Tilbagemelding om samtale-tilbud regionalt og lokalt

 

Der er flere samtale-tilbud til både ledere og medarbejdere, som har brug for sparring eller oplever at være ekstra pressede ifm. den nuværnede situation og nye hverdag.

 

Der blev på seneste HMU forespurgt en opsamling på, hvor mange fra RH Randers der benytter sig af tilbuddene.

 

  • Det regionale tilbud om hhv. ledelsessparring eller medarbejdersamtaler med en psykolog/medarbejder fra Koncern HR, Udvikling

Der har endnu ikke været henvendelser fra Randers og kun 7 henvendelser i alt fra hele regionen. Tilbuddet fortsætter og det skal understeges, at samtalerne ikke behøver at handle om "krisehåndtering", men også kan handle om, hjælp til at finde ind i en ny (midlertidig) hverdag og de udfordringer det kan medføre både professionelt og privat.

 

Telefonerne har åbne i hverdage mellem 7-16, telefon nummer: 78 41 08 23. Læs mere her: https://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/uddannelse-udvikling-og-arbejdsmiljo/udvikling/covid-19/ . Via linket kan der tilmed findes inspirationsmateriale om bl.a. håndtering af pres (individuelt og i grupper), gode råd til konfliktfylde situationer i hverdagen og konkrete reskaber til hjælp i en ændret hverdag.

Tilbuddet er blevet udviddet og indbefatter nu også et tilbud om hjælp til pårørende, som er ramt i coronasituationen.

 

  • Lokale psykologer og hospitalspræst der har tilbudt samtaler:
    Tilbuddet har umiddelbart været fint brugt. Der har været et par henvendelser om ugen. Tilbuddet fortsætter indtil videre uden bagkant.

 

Der opfordres til at HMU hjælper med at sprede budskabet om de gode tilbud. Det understeges at tilbuddene ikke kun er til 'krisehåndtering', men også til medarbejdere og ledere, der har brug for en god snak i en omskiftelig og ny hverdag.

  

  • Fra "krisehåndtering" til "hjælp i en ny (midlertidig) corona-hverdag"

 

Vi har bevæget os fra en potentiel 'krisesituation' til 'en mere langsigtet ændret hverdag'. Det er noget vi skal hjælpe hinanden med at trives i.

 

Der arbejdes løbende på at tilpasse støttende tilbud både lokalt og regionalt. Hvis nogen har gode ideer eller input i den retning, er de velkomne til at sende en mail til enten Arbejdsmiljøkoordinator Nanna Kirk eller Jonas Dahl.  

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

3. Eventuelt

Formandsskabet indstiller,

at eventuelle punkter gennemgåes

Beslutning

  • Møde i arbejdsmiljøorganisationen

Der afholdes orienteringsmøde i Arbejdsmiljøorganisationen (med deltagelse af trivselsagenter) d. 11/5. Oprindeligt skulle mødet have haft en temadrøftelse om 'trivsel', men denne temadrøftelse usættes midlertidig til efteråret.

 

  • OPTIMA

Aftalen med leverandørene af det nye arbejdstidsplanlægningsystem OPIMA er blevet opsagt. Regionens kommende

arbejdstidsplanlægningssystem vil derfor komme i genudbud og bliver dermed forsinket ift. den oprindelig plan.

 

Medarbejdersiden spørger ind til, hvordan HL forholder sig til, at afdelingerne har indregnet implementerinen af OPTIMA i deres budgetter.

Hvortil der svares, at man har været nødsaget til at opsige kontrakten, da systemet på nuværende tidspunkt ikke levede op til forventningerne.

Man har i Regionen gjort sig mange erfaringer i forløbet, som forhåbentlig også kan medføre besparelser.

 

Der ytres ønske om, at de afdelinger som indtil nu ikke har haft mulighed for at ønske vagter, får denne mulighed.

 

  • Oprydning og adfærd i omklædningsrummene

Der er desværre en del rod i det nye omklædningsrum for herre. Det synes som mangel på respekt for serviceassistenterne, der skal rydde op. Der er opsat sedler med opfordring om at rydde op, men det hjælper desværre ikke. Rod er øjensynligt et problem i flere omklædningsrum.

Der er usikkerhed om, om præhospitalet bruger omklædningsrummene og evt. ikke har nøglekort til døren indtil vasketøjsvognene.

 

Udfordringen tages videre til serviceafdelingen og det overvejes om der skal foretages yderligere tiltag for at komme problemet til livs.

 

  • Varierende grad af omstillingsparathed på sygehuset

Der opleves en stor forskel på, hvor villige medarbejdere og ledere er til at tage del i de nye opgaver på hospitalet. Det understeges, at det er en

fælles opgave for både ledere og medarbejdere.

 

  • Anmeldelse af arbejdsskader i arbejdsmiljøsystemet

Der er åbnet op for, at man kan anmelde COVID-19 smitte som en arbejdsskade i arbejdsmiljøsystemet. Det er altså en lille korrektion ift. seneste udmelding om, at man kunne registrere arbejdsskader i arbejdsmiljøsystemet.

Når man anmelder COVID-19 smitte som en arbejdsskade, skal man udfylde et skema og ligge ved anmeldelsen. Det er vigtigt at skemaet bliver udfyldt grundigt.

 

Der har indtil nu ikke været anmeldelser af Covid-19 smitte fra RH Randers.

 

  • Status på LPR3

Der er årsregnsskab på LPR3 d. 10. maj. Randers er godt med ift. at rette fejl. Vi er suværent bedst i regionen. Stor ros til vores lægesekretærer, som virkelig har gjort et godt stykke arbejde.

 

  • Status på Akut Hjerte Klinik

Det er besluttet, at medicinsk afdeling fortsat vil holde akut hjerte klinik åbent hele døgnet i maj og juni. Fra 1. juli genoptager Akutafdelingen modtagelsen af akutte hjerte patienter udenfor akut hjerte kliniks åbningstider.

 

Tak for idag og til de fremmødte. Vi prøver at finde et mere hensigtsmæssigt tidspunkt til næste møde, så flere har mulighed for at deltage.
Mødet har givet mulighed for nogle relevante og interessante diskussioner af, hvad der er svært og det er noget der vil blive taget med videre. 

 

 

 

Tilbage til toppen