Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 25. marts 2020 kl. 14:30
i meet.rm30@rooms.rm.dk


Sagnr.: 1-01-100-18-20

1. Godkendelse af dagsorden og punkter til eventuelt

Formandsskabet indstiller,

at dagsordenen godkendes

Beslutning

Dagsorden godkendt og ingen punkter til eventuelt

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

2. Status på corona

Formandsskabet indstiller,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Det er aftalt med formandskabet, at det holdes et ekstraordinært møde i HMU med henblik på at orientere om status på Covid 19 på hospitalet.

 

Der vil mundligt blive orienteret om

 

  • Organisering af arbejdet (pandoraorganisering) v/Jonas Dahl
  • Håndtering af patientflow v/Jonas Dahl
  • Personaleressourcer v/ Eva Hansen el. Mette Dehlendorff
    • (intern rokering, ekstern jobbørs og opkvalificering)
  • Status på værnemidler v/Dorte Baarup el. Jonas Dahl
  • Covid-19 test af personale v/Jonas Dahl
  • Fællesmøde med personaleorganisationer og Region Midt 16. marts 2020 og fællesmøde med Forhandlingsfællesskabet og Danske Regioner 17. marts 2020 v/Mette Dehlendorff
  • TR-vilkår v/Mette Dehlendorff
  • Kommunikation på intranettet v/Jonas Dahl
  • Adfærd (personalerum)

 

Beslutning

Organisering af arbejdet med covid-19 opgaven

HL har etableret flere task force-grupper for COVID-19, der arbejder med bl.a. planlægning af kapacitet, planlægning af personaleressourcer, forsyning, apparatur mv. Grupperne består af repræsentanter fra HL, AL og funktionsledere fra afdelingerne. Den konkrete bemanding kan ses på intranettet. HL har herudover nedsat en krisestab med repræsentanter fra afdelingerne. Krisestaben mødes dagligt, primært over video, hver morgen. 

 

Jonas fortæller, at der var usikkerhed på opgaven og begyndervanskeligheder, men at alle grupper nu er kommet godt igang, og der er rigtig god fremdrift. Udfordringen er, at vi forbereder os på noget, som vi ikke helt ved, hvad er.

 

Vi arbejder ud fra, at vi er i starten af 3. uge af pandemien, der forventeligt topper i 6. uge (dvs. ugen efter påske) og nogle uger frem.

 

Det øvrige arbejde i regionen er organiseret således, at der der daglige møder ugens 7 dage i en Krisestab, hvor HL og Thomas Pindstrup deltager samt nationale møder, hvor Ole Thomsen for Region Midt.

 

Jonas fortæller endvidere, at vi også er i en tid, hvor der kommer mange nye informationer, retningslinjer  incl. contrameddelelser når viden ændrer sig. Det udfordrer os alle.

 

 

Patientflow/kapacitet på huset

Jonas redegør, for den kapacitet der er gjort klar til på huset

  • Isolationspladser 17 stk. i akut (pt. 5 patienter)
  • Covidafsnit 32 pladser (nuværende MS4) - kan bemandes med kort varsel. Aftalen er, at hvis der er flere end 8 covidpatioenter i akut, så åbnes MS4
  • Intensiv 1 - 7 fysiske pladser +1
  • Intensiv 2 - 10 senge ( nuværende dagkirurgisk afdeling)

Herudover er der mulighed for at åbne yderligere op.

 

Der er etableret en podestation ved fysioterapien, der skal bruges til podning af personale (eget og kommunalt) når vi får mulighed for det.

 

Der er etableret en ny indgang ved akutafdeling til covid-patienter

 

Lægevagten er flyttet om til blodprøvetagning (indgang E)

 

Ledersiden utroligt imponeret over indsatsen fra alles side, der har betyder, at vi har kunnet ændre vores hospital på 1 uge. Mange går rundt og laver opgaver, som vi ikke har prøvet tidligere. 

 

Personaleressourcer

Gruppen har arbejdet på at danne sig et overblik over opgaver og ledige personaleressourcer på huset. Der opleves stor opbakning til opgaven. Der bliver allerede nu flyttet rundt på personale, så det er muligt at oplære i nye funktioner, og det går rigtig godt. Der bliver også arbejdet på at finde ekstra personale fra den regionale jobbank. Der er både sundhedsprofessionelle i jobbanken og andre faggrupper herunder studerende, som kunne være interessante.

 

Endelig har vi været i kontakt med vores klyngekommuner, om de har sygeplejersker med intensiv og anæstesikompetencer, som kan bruges ved os.

 

Når der forventet kommer så mange nye  kolleger ind i huset, så er der også nogle praktiske opgaver forbundet hermed, dvs. brandundervisning, EPJ-undervisning/adgange og ID- kort. Det arbejdes der også med.

  

Igen ros til fleksibilitet til medarbejderne, for at byde ind på opgaverne.

 

Tina Kristensen og Eva Hansen har stillet sig rådighed for samtaler med medarbejderne, der kan være bekymrede i forhold til de opgaver de bliver sat til, så de kan få klarhed og så de kan føle sig trygge i opgaverne. Der er også øget kapacitet på psykologordning i regionen og der bliver også et lokalt tilbud via egne psykologer og hospitalspræsten. Det bliver informeret om det på intra, når det klar. Formålet er at kunne hjælpe medarbejdere, der har behov for at tale med nogle omkring det, de står i.

 

Værnemidler

Status er, at vi har værnemidler til nogle dage i RRA. Vi har modtaget en sending fra Tradium, og XL-byg har meddelt, at de også har noget vi kan få. Det er udfordringer på landsplan. Regionalt er der leverancer på vej fra Kina, så det ser lidt lysere ud end det gjorde tidligere.

 

Det er dog stadig vigtigt, at vi bruger de rigtige værnemidler på de rigtige tidspunkter. Vi skal ikke bruge dem unødvendigt. Det er indskærpet på intranettet bl.a. via video. Opfordring til at kendskab til videoen bliver bredt rundt blandt personalet. Der er også undervisning i lokale 10 om korrekt brug af værnemidler. Mød op og del gerne den viden med kolleger.

 

Der arbejdes på, at de nyansatte pr. 1. april også får undervisning i brug af værnemidler og hygiejne.

 

Covidtest af personale

Der er et politisk ønske om at teste bredere, men desværre begrænset kapacitet i Region Midt. Patienter har første prioritet. Vi har mulighed for at få testet ganske få ansatte, der har en kristisk funktion. Det er HL, der afgører det. Der er etableret en podningsstation til medarbejdere ved fysioterapien, men kører ikke nu, da vi mangler testkapacitet.

 

Melding fra næstformand er at hun ikke hører noget fra personalet ift. at vi har en konkret problemstilling.

 

Fællesmøder

Der har været afholdt møder nationalt og regionalt mellem arbejdsgivere og personaleorganisationerne. Meldingen på disse møder er, at vi ikke i ekstra ordinærsituation på nuværende tidspunkt, men det kan vi komme. Fælles for møderne er, at oerenskomster og retningslinjer er stadig gældende, men at der forventes størst mulig fleksibilitet fra begge parter i den kommende tid.

 

Nyt møde med Pernille Blach Hansen og RMU fredag 27/3. Dagsorden kommer i mødeindkaldelse

 

TR-vilkår

Mette oplyste om, at tillidsrepræsentanterne kan være i et krydspres her for tiden mellem TR-opgaver og faglige opgaver. Mette siger, at det er vigtigt med den lokale dialog mellem ledelse og tillidsrepræsentanter ift. forventningsafstemning til de 2 opgaver. Jonas opfordrer til, at tage fat i ham eller Mette, hvis der er noget vi skal være opmærksomme på.

 

Kommunikation

Jonas siger, at vi i er i en tid, hvor der er rigtige mange informationer på Intranet, nyhedsmails både lokalt og fra koncernen. Det kan gøre det svært at have et overblik. Jonas opfordrer til at komme med en melding til ham eller kommunikation, hvis der er behov for andet, og også gerne hvis der er for lidt eller for meget information.

 

Den umiddelbare tilbagemelding er, at mængden fin og er det brugbart. Det opleves også , at ansatte deler oplysninger, og hjælper hinanden med finde det. Intranettet bliver meget brugt.

 

Adfærd

Husk på at i Personalerummene gælder 2m mellem hver og max. 10 i et rum også . Vi skal passe på os selv og hinanden også når vi ikke er i nærheden af patienter.

 

Hospitalsledelsen har fået en melding fra de, der står ved indgangene, at ansatte ikke respekterer, at når de får at vide, at de skal spritte hænder og vise ID/nøglekort. Det er ikke ok. De står der for at passe på os alle og skal behandles med respekt.  

 

Der bliver gjort opmærksom på, at ansatte også står tæt i omklædningen. Her er det igen vigtigt at huske at holde afstand. Kommunikation bliver bedt om at se på, om der kan oplyses bedre i omklædningen.

 

Orientering om faserne i epedimien.

Nationalt er vi på vej ind i uge 3 af en epedemi, hvor der forventes peak i uge 6 og ugerne frem og håber at vi er i smult vande 4-6 uger efter. Det er en maraton.

 

Tilbagemeldingen er, at alle er klar, men "mangler" patienterne. Vi forbereder os på det værste, men håber på det bedste. Vi er indtil videre nådigt sluppet i Randers, og stigningen har været lineær. Det giver os tid til at efteruddanne. Vi håber på, at vi ikke for brug for alt det vi har forberedt.

 

Afslutningsvis kvitteres der fra ledersiden for den store fleksibilitet der allerede er vist fra alles side i forhold til at få opgaverne løst, men der udtrykkes der desværre også en forventning om at vi komme til at trække på endnu mere fleksibilitet i de næste uger.

 

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

3. Eventuelt og evaluering

Formandsskabet indstiller,

at orienteringen tages til efterretning

Beslutning

Der var ingen punkter til eventuelt og enighed om, at videomødet havde fungeret. Endelig var der også enighed om, at der i perioden skulle indkaldes til statusmøder, med passende mellemrum.

Tilbage til toppen