Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 21. april 2020 kl. 14:00
i Videomøde


Sagnr.: 1-01-100-18-20

1. Godkendelse af referat og dagsorden, samt punkter til eventuelt

Formandsskabet indstiller,

at referat og dagsorden godkendes, samt eventuelle punkter til eventuelt.

Beslutning

Referat og dagsorden godkendes.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

2. Dagsorden

Formandsskabet indstiller,

at dagsordenen gennemgåes

Sagsfremstilling

 

Dagsorden

1) Status på hospitalet                                 

v. Jonas Dahl

Covidpladser

Der kan løbende følges med i antal covid-patienter på RH Randers og de øvrige hospitaler i Regionen på https://www.rm.dk/.

 

Desuden er der udarbejdet en BI-rapport, hvori man kan følge med i antallet af covid-19-test på RH Randers - herunder antal positive og negative test. Find rapporten her: http://bi-portal.onerm.dk/#/site/RM/views/Coronavirus2020/Mikrobiologi-Belastning/INMOEN@onerm.dk/Covid19undersgelser-700513PPatologiskKlinik-RRAfordeltpdagogtime?:iid=1

 

 

2) Værnemidler                                               

v. Jonas Dahl

Der gives en kort gennemgang af status på værnemidler.

 

Regionalt forskningsprojekt

Der igangsættes et arbejdsmedicinsk forskningsprojekt, omkring beskyttelse af værnemidler i forbindelse med COVID-19.

 

 

3) Test af personale                                        

v. Jonas Dahl

Forskningsprojekter:

Der igangsættes i øjeblikket en række COVID-19 relaterede forskningsprojekter, der har til formål at optimere sundhedsvæsnets håndtering.

 

1. Forskningsprojekt om Covid-19 og sundhedspersonale i Danmark

Projektet har til formål at afklare om sundhedspersonale i Danmark har:

1) forøget risiko for COVID-19 relaterede symptomer

2) forøget risiko for COVID-19 smitte

3) utilstrækkelig beskyttelse mod COVID-19 eksponering

 

Se vedlagte bilag med beskrivelse af projektet. Beskrivelsen er senest opdateret d. 14.04.20

 

Projektet indsamler data på to måder:

a. Screening:

Alle sundhedsfaglige ansatte i regioner, kommuner og almen praksis vil i løbet af april blive tilbudt screening for COVOID-19. Tilbuddet gentages efter én og fem måneder. 

 

b. Spørgeskemaer

Et større antal regionale medarbejdere vil blive inviteret til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse, hvor de i en periode på 2-3 måneder modtager et dagligt spørgeskema pr. sms. Det er frivilligt at deltage i undersøgelsen, og tilmeldte medarbejdere kan løbende framelde sig undersøgelsen.

 

 

2. Forskningsprojekt om test af antistoffer hos sundhedsprofessionelle (Region Hovedstaden).

Region Hovedstaden begynder at teste alle medarbejdere, der er interesserede, for antistoffer i blodet, da det giver en vis sandsynlighed for, at de ikke selv kan blive smittet igen og ikke kan smitte andre (sikkerhed på 80%). Testene laves bl.a. med det formål at teste smittespredningen hos sundhedsprofessionelle.

  

 

4) Øget aktivitet fra mandag d. 20.04.20        

Kl. 14.35-14.45 v. Planchef Rikke Ringgaard

Fra og med mandag d. 20.04.20 vil hospitalet gradvist få øget aktivitet. Planchef Rikke Ringgaard orienterer om planerne.

 

5) Covid-19 og arbejdsskader  

v. Jonas Dahl

Der bliver tilføjet en funktion i Arbejdsmiljøsystemet til registrering af smitte med Covid-19.

 

6) Eventuelt

v. Jonas Dahl

 

 

 

Beslutning

 Referat

 

 

1) Status på hospitalet og i Regionen

Vi har gennem de seneste uger, haft en nedadgående kurve af antal indlagt COVID-patienter. I dag har vi 3 indlagte, som alle er patienter der ikke kommer fra vores optageområde. Vi har desuden nogle få patienter til udredning i akut. Det er lige nu udrednings-patienter der giver den største mandskabsbelastning, da patienterne skal være i isolation og kræver forholdsregler som bl.a. indebærer meget på- og aftagning af værnemidler for de ansatte.

 

Vi arbejder på at finde ud af, hvordan vi bruger vores kapacitet bedst muligt. Der arbejdes både nationalt, regionalt og lokalt ift. at kunne lægge planer for den nærmeste fremtid. Regionalt ser man bl.a. på, at fordele intensivpladserne på tværs af hospitalerne.

 

Følg med i COVID-overblik på tværs af regionens hospitaler på Anyware eller på Regionens hjemmeside (link i dagsordenen)

 

Der er fortsat flest COVID-patienter og dermed størst belastning på Hospitalsenheden Vest. Det er endnu uvist hvordan smitten i samfundet udvikler sig den kommende tid. Man regner med at vide mere, indenfor de kommende uger, som effekt af den gradvise genåbning af samfundet.

 

Test af borgere

Følg udviklingen af antal test inkl. antal positive og negative test i vedhæftede BI-rapport. Som det fremgår heraf, er der kun et meget lille antal positive test.

 

Det er besluttet, at der skal testes flere i Danmark. Der vil derfor den kommende tid gradvist blive skruet op for flere test i Regionen. Det sker bl.a. ved, at der bliver opsat flere podestationer rundt i regionen og testkapaciteten derved gravist skrues op.

 

Spørgsmål og kommentarer:

Medarbejdersiden tilføjer, at der den seneste tid er brugt mange ressourcer på at oplære personale i nye funktioner. Man bør være opmærksom på, at det personale der er oplært, ikke bliver "kastebold" mellem flere afdelinger. Emnet er bragt ind i taskforcegruppen 'Personale'.

- Der ligger en plan for, at dette ikke bliver tilfældet. Ledelsen lægger stor vægt på, at der skal være god oplæring og at ingen bliver sat til at udføre opgaver, som de ikke er oplært i eller er trygge ved. Det anderkendes, at der er blevet brugt meget energi på opkvalificering indtil nu og personalet har været velvilligt og samarbejdsvilligt. Der bliver arbejdet på at sikre, at opkvalitificeret personale beholder og vedligeholder deres nye kompetencer.

 

Selvom der ikke er kommet så mange COVID-patienter, som vi først havde troet, bliver der fortsat gjort et stort ekstra arbejde fra mange. Akutafdelingen har i høj grad kunne mærke, at hverdagen er blevet ændret, og der har været anderledes arbejde end vanligt, eksempelvis mht. værnemidler.

 

Det anderkendes at de nye arbejdsopgaver har været en belastning både fysisk og mentalt. Hvis nogen har brug for ekstra støtte i denne tid, er der både lokale og regionale tilbud som kan benyttes frit. Se mere på intranettet via følgende link, under "Krisehåndtering og psykisk arbejdsmiljø", kontakt jeres arbejdsmiljøgruppe eller arbejdsmiljøkoordinator Nanna Kirk: http://www.randers.intranet.rm.dk/om-hospitalet/coronaviruscovid-19/medarbejderforhold/

 

De afdelinger som har modtaget hjælp fra andre afdelinger, har været meget glade for den ekstra hjælp. Det har været motiveret og dygtigt arbejdskraft der er kommet til.

 

Ledelsen og taskforcegruppen "Personale" (som bl.a. arbejder med omfordeling af personale på tværs af afdelinger) arbejder på en langsigtet plan for personalefordeling, da vi må antage at skulle håndtere coronapandemien i lang tid fremover.

 

På nuværnede tidspunkt er der dog en del uklarheder bla. ift. antal senge. Der forventes en regional udmelding senere på ugen.

Der vil uden tvivl både skulle planlægges at øge flere aktiviteter på huset og tages højde for COVID-indsaten i lang tid fremadrettet.

 

 

2) Værnemidler

Jonas fortæller ud fra BI-rapport over lagerbeholdning af værnemidler. Rapporten kan findes her: http://bi-portal.onerm.dk/#/site/RM/views/Covid-19LagerbeholdningRM/LagerbeholdningRM?:iid=1

 

Som det fremgår af rapporten, er lagerbeholdningen god og "grøn" over næsten hele linjen. Der er en stjerne ved FFP2 masker, som muligvis skyldes, at nogle masker er blevet kasseret i kvalitetskontrollen. Men alt i alt ser værnemiddeldepotet fornuftigt ud.

 

I modsætning til for få uger tilbage er vi fortrøsningsfulde ift. antal af værnemidler. Det er afgørende at de værnemidler der skal bruges, er til rådighed.

 

Lager beholdningen ændres naturligvis løbende. Man kan følge med i BI-rapporten.

 

Regionalt forskningsprojekt

Det omtalte igangværnende Regionale forskningsprojekt, har til formål, at drage læring af den situation vi står i nu. Der er mange ukendte faktorer ift. værnemidler og Corona, som vi ønsker at få klarhed over. Det er vigtigt at vi drager så meget læring af den nuværnede situation som muligt.

 

25.000 ansatte i Regionen vil anmodes om at deltage i forskningsprojektet. Deltagere skal udfylde et spørgeskema omkring deres oplevelse af værnemidler. Det tager ca. 2 minutter at udfylde skemaet og det skal udfyldes dagligt. Det er frivilligt at deltage.

 

Lige nu er der en række juridiske forhold, som skal vurderes, før undersøgelsen sættes i gang.

 

Der kommer mere information, når der bliver meldt mere ud.

 

Tilføjelse d. 22.04: Forskningsteamet planlægger at sende en invitation bredt ud til ca. 25.000 regionale medarbejdere både med og uden patientkontakt – forventeligt torsdag den 23. april i løbet af eftermiddagen. Pga. antallet af medarbejdere, som vil blive kontaktet, er der på forhånd rettet henvendelse til såvel hospitalsledelser som direktionen med henblik på at få opbakning til projektet, herunder godkendelse af at invitationen udsendes til de planlagte medarbejdergrupper.

 

Spørgsmål og kommentarer

Hvis der opleves problemstillinger ifbm. brugen af værnemidler, hører Jonas Dahl, Helle Mogensen (hygiejnekoordinator) eller Nanna Kirk (arbejdsmiljøkoordinator) gerne fra jer.

 

Som orienteret på seneste møde, er der afholdt en række hygiejnekurser i af- og påtagning af værnemidler. Meld gerne tilbage med feedback eller kommentarer til Helle Mogensen, Nanna Kirk eller Jonas Dahl.

 

Lone Winther tilføjer, at Region Hovedstaden har undersøgt, om sundhedsperosnale er mere udsatte for smitte end andre befolkningsgrupper. Undersøgelsen har vist, at det ikke er tilfældet.

 

Nyansatte introduceres til brugen af værnemidler ved Helle Mogensen.

 

3) test af personale

 

Forskningsprojekter

Der orienteres om de igangværende projekter som nævnes i dagsordenen.

 

I Region Midt overvejer man løbende, hvilke forskningsprojekter der er relevante at udføre.

 

 

Test af sundhedspersonale

Åbningstiderne i vores lokale podestation er blevet udvidet og der er dermed mulighed for at teste flere end tidligere. Håbet er, at alle ansatte der er relavante at teste, får mulighed for at blive testet.

 

Der bliver gradvist en større testkapacitet både nationalt og regionalt. Vi må forvente, at vi skal byde ind med personaleressourcer, for at opnå en større testkapacitet i vores optageområde. Der vides ikke mere lige nu.

 

Generelt er det svært at vide hvad testene betyder, da kvaliteten af resultaterne er svingende. Vi har med en ny og ukendt sygdom at gøre, som vi er nød til at vide mere om, inden vi kan tolke på resultaterne.

 

Medarbejdersiden oplever også, at der er mange spørgsmål, som er svære at svare på. Mange ansatte ønsker at vide, om de har haft COVID-19, da de har oplevet svage symptomer.

Der suppleres hertil med, at det samme ønskes og efterspørges regionalt. Dog er det uklart, om der kan opbygges immunitet overfor sygdommen.

 

Der vil naturligvis løbende blive informeret, i takt med at man ved mere.

 

4) Øget aktivitet fra mandag d. 20.04

 

Rikke Ringgaard orienterer.

Der arbejdes på hvordan hospitalet kan begynde og øge flere aktiviteter, parallelet med at der skal tilbydes COVID-behandling.

 

Der arbejdes med to senarier:

Senarie 1: (påbegyndt)

Der kigges på, hvilke aktiviteter afdelingerne kan reetablere, uden det får påvirkning for andre afdelinger og uden at afdelingerne skal trække udlånt personale hjem.

Man er påbegyndt senarie 1 og der er så småt begyndt at være øget aktivitet siden mandag d. 20.04.

 

Senarie 2: (afventer)

Her vil der kigges på, hvilke aktiviteter der bør opstartes af hensyn til den pågældende patientgruppe. Senarie 2 kræver en større koordinering på tværs af hele hospitalet (plads og personale) og er mere krævende end senarie 1.

 

Afdelingerne er blevet bedt om at byde ind til begge senarier, og taskforcegrupperne 'Omorganisering af arbejdsgange' og 'Personale' samarbejder om løsningen.

 

I arbejdet balanceres der mellem at øge aktiviteterne og fortsat tilbyde COVID-behandling. Da vi ikke kan spå om udviklingen af COVID, tages der højde for, at det kan blive nødvendigt at skrue aktiviteten ned igen, for at opnormere på COVID-indsatsen.

 

Lige nu arbejdes der på øget kirurgisk behandling. Man kigger på, hvordan vi kan opstarte flere operationer allerede i den indeværende uge og arbejder på at planlægge for ugerne frem. Alt operativ aktivitet foregår indtil nu på "Store-OP".

 

Det vurderes hvornår vi kan arbejde ind i senarie 2.

 

 

5) Covid og arbejdsskader

 

Emnet er drøftet i flere fora både nationalt, regionalt (bl.a. i RMU) og lokalt (bl.a. i arbejdsmiljøorganisationen). Udmeldingerne har udviklet sig og ændret sig løbende.

 

Arbejdsmarkedets erhvervssikring har meldt ud af flere omgange, at COVID-19-smitte som udgangspunkt ikke er en arbejdsskade, dog kan der være situationer hvor det kan komme på tale. I så fald skal man:

1)  have stillet diagnosen

2) det skal være sandsynliggjort, at man er blevet smittet på sin arbejdsplads og

3) sygefraværet skal være på mere end 5 uger eller der skal være risiko for varige mén af sygdommen.

 

Nogle faglige organisationener har meldt ud, at de ud fra et forsigtighedsprincip opfordrer deres medlemmer til at anmelde COVID-smitte som en arbejdsskade. De faglige organisationers - og Arbejdsmarkedets Erhvervsikrings udmeldinger er blevet behandlet i regionen (Koncern HR, fysisk arbejdsmiljø).

 

Det anerkendes, at der er et reelt behov for, at ansatte kan notere tilfælde af COVID-smitte og forhold herom. I Arbejdsmiljøsystemet (AMS) bliver der derfor lukket op for en registreringsfunktion, hvori ansatte gennem et skema, kan registrere forhold om deres smitte. Det fremhæves, at det er vigtigt at være grundig i registreringerne, da vi næppe kan "spole tilbage" og genfinde forhold, der kan være relevante i en evt. arbejdsskadeanmeldelse senere. Registreringsfunktionen i AMS er valgt ud fra et 'forsigtighedsprincip', da man endnu ikke kan forudsige hvordan COVID-smitte udvikler sig eller eventuelt kan få konsekvenser for den enkelte medarbejder. Vi kan derfor på nuværnede tidspunkt ikke forudsiges, om medarbejderes COVID-smitte opfylder kravene for anderkendelse af en arbejdsskade.

 

Funktionen er endnu ikke tilgængelig. Arbejdsmiljøkoordinator Nanna Kirk, vil sende en orientering ud til både HMU og Arbejdsmiljøorganisationen, når det bliver sat i søen.

 

Medarbejdersiden anerkender den nye funktion i AMS og lægger vægt på, at det er vigtigt at medarbejderne får mulighed for 'at gøre noget' og 'blive hørt'.

 

Vi må forvente, at dette næppe er det sidste vi hører om dette emne. Det er ligesom så meget andet en følgeton, der får et nyt kapitel i kraft af, at vi bliver klogere. Vi vil løbende holde jer opdateret.

 

Find seneste nyt fra Regionen på koncern-intra om corona og arbejdsmiljø: https://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/uddannelse-udvikling-og-arbejdsmiljo/fysisk-arbejdsmiljo/arbejdsmiljo-og-covid-19/anmeldelse-af-smitte-med-covid-19-som-arbejdsskade/

 

Se desuden Arbejdsmarkedets erhvervssikrings vejledning om COVID-19 og arbejdskader her:

https://www.aes.dk/da/Presse-og-nyheder/Nyhedsarkiv/2020/4_marts_coronavirus.aspx

 

Begge ovenstående sider vil løbende blive opdateret.

 

 

6: Eventuelt

 

Formandsskabet vil løbende vurdere, hvornår HMU skal mødes. Det hele går stærkt og ændres hurtigt, så det er svært at forudsige og planlægge ret langt frem.

 

Alle opfordres til at kontakte Jonas Dahl eller Tina Stenholt Kristensen, hvis de har spørgsmål, input eller ønsker at mødes.

 

 

 

 

Tilbage til toppen