Organisering af MEDudvalg

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Abonnér

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i HMU - RRA
den 6. februar 2020 kl. 08:30
i Mødelokale 10

Deltagere:

Jonas Dahl, Formand

Marianne Jensen

Lone Winther Jensen

Eva Kleberg Andersen

Eva Hansen

Pernille Sarto

Jette Krüger Jensen

Dorte Baarup

Birthe Husted

Nina Søndergaard, AMO

 

Tina Stenhold Kristiansen, Næstformand

Lone Hansen, DSR

Lars Engelst Petersen, Fysio- og ergoterapeuter

Heidi Glud Christiansen, FOA

Andreas Lynd Pedersen, FOA

Anne Christensen, DBIO

Helle Bødtker Andersen, HK

Tim Sodemann, 3F

Tue Rasmussen, Yngrelæger og AC

Anita Barbesgaard, Jordemoder

Tina Kronborg, AMIR

Kim Porse, AMIR

 

Fraværende:

Svend Østerskov Christiansen

Thorbjørn Grøfte

Nathali Schaarp Degn, HK


Sagnr.: 1-01-100-18-20

1. Godkendelse af referat og dagsorden 8.30-8.35

Formandsskabet indstiller,

at HMU godkender referat fra mødet d. 5. december 2019 og godkender dagsordenen til dagens møde.

Beslutning

Referat og dagsorden godkendes uden yderligere kommentarer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

2. Nyt fra LMU 8.35-8.45

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne fra LMU til efterretning.

Beslutning

Der orienteres om status på nedlægning af 6 neurologisenge, som skal flyttes til Århus. Nedlægning af sengene har medført afskedigelse af seks terapeuter, der alle indenfor opsigelsesperioden har fået nyt arbejde på AUH.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

3. Nyt fra RMU 8.45-9.05

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne fra RMU til efterretning.

Sagsfremstilling

RMU havde d. 27.01.20 møde. Randers' deltagere vil fortælle om de vigtigste punkter på mødet, herunder:

  • Budget 2021 – høringsproces i MED
  • Opslag af stillinger på fuld tid og ret til fuld tid
  • Status vdr. finanslovsaftalen om flere sygeplejersker

Beslutning

Punkterne om "1000 sygeplejersker" og "opslag af stillinger på fuld tid" fyldte meget på RMU-mødet.

 

Opslag af stillinger på fuld tid og ret til fuld tid:

Alle stillinger skal fremover opslåes som fuld tids stillinger, med mindre stillingen er en specialfunktion, der er opfatter færre timer. Der skal altså være en god grund til at opslå stillinger på færre end 37 timer. Det skal i givet fald godkendes af Hospitalsledelsen.

 

Alle sygeplejersker og sosuassistenter har desuden ret til at gå op på fuld tid, hvis de ønsker det. Der blev spurgt ind til, om denne ret også gælder andre faggrupper. HR sender i så fald en besked ud, når sagen er blevet behandlet på Regionsrådsmøde.

 

Der er rejst en bekymring om, at det bliver sværer at dække vagtplaner når der er færre ansatte. Det forventes dog, at denne problematik undersøges senere i forløbet.

 

1000 sygeplejersker

Regeringen ønsker at der skal findes 1000 flere sygeplejestillinger i Danmark indenfor de næste to år. Da ledigheden blandt sygeplejersker er meget lav, må der indtænkes alternative rekrutterings- og fastholdelses-metoder. Der var på RMU blandt andet drøftelse af:

  • Hvordan kan vi få flere til at gå op i tid til en fuldtidsansættelse.
  • Kan man finde nogen gennem vikarbureauerne

 

På RH Randers skal der inden november 2020 udvides med 8,5 sygeplejerskestillinger. Der følger penge med hertil.

Ledersiden ønsker dialog med medarbejdersiden om, hvordan dette mål nåes. Gode forslag modtages derfor gerne.

 

Medarbejdersiden påpeger, at det er vigtigt med fokus på det gode arbejdsmiljø og det gode samarbejde på tværs af huset, så flere oplever tilknytning og større trivsel. Det er eventuelt noget der kan indtænkes i sammenhængsåret.

Disse emner var også oppe på RMU, hvor der blandt andet blev foreslået et større fokus på gode introduktionsprogrammer for sygeplejersker.

 

Budget

Budget fyldte ikke meget på RMU. Der blev orienteret om et beskedent overskud i Regionen.  

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

4. Arbejdsmiljøfokus 2020 9.05-9-15

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager HMU's endelige arbejdsmiljøfokus 2020 til efterretning.

Sagsfremstilling

Som resultat af HMU's arbejdsmiljødrøftelse d. 5. december 2019 er HMU's arbejdsmiljøfokus 2020 blevet udarbejdet. Formand og næstformand for HMU har godkendt det endelige resultat.

 

HMU præsenteres for HMU's arbejdsmiljøfokus 2020.

 

Alle LMU formænd og næstformænd har fået tilsendt HMU's arbejdsmiljøfokus 2020 og er blevet bedt om, at lægge en plan for det lokale arbejdsmiljøarbejde i 2020. Det planlægges at dette fremlægges for HMU på det kommende møde d. 20. april.

Beslutning

Arbejdsmiljøkoordinator Nanna Kirk orienterer om HMU's arbejdsmiljøfokus 2020, se vedlagt bilag.

 

HMU tager orienteringen til efterretning, med positive tilkendegivelser af blandt andet layoutet, som synes overskueligt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

5. Nyt fra Arbejdsmiljøorganisationen og Arbejdsmiljøorganisationen 2020 9.15-9.25

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne om planen for arbejdsmiljøorganisationen til efterretning.
at HMU kommer med eventuelle input til planen for arbejdsmiljøorganisationen 2020.

Sagsfremstilling

Som led i udbredelsen af HMU's arbejdsmiljøfokus 2020 planlægges der en række initiativer for arbejdsmiljøorganisationen 2020.

Arbejdsmiljøkoordinator Nanna Kirk præsenterer de forløbige planer.

Beslutning

HMU er positive overfor det fremlagte. HMU glæder sig over en kommende samlet arbejdsmiljødrøftelse mellem Arbejdsmiljøorganisationen og HMU.

 

Der spørges ind til, om man kan arbejdes mere buttom-up med involvering af medarbejderne fra start. Det for at sikre at arbejdsmiljøarbejdet giver mening og inddrager medarbejderne mere. Dette ville især være en fordel for lægegruppen, der historisk set kan være svære at inddrage i arbejdsmiljøarbejdet.

 

Det foreslåes at arbejdsmiljøkoordinator Nanna Kirk tager med Jonas Dahl på rundtur i LMU'erne til drøftelse af arbejdsmiljøarbejdet. Ideen tages med videre.

 

Der orienteres om, at næste kortlægning af APV og TULE sandsynligvis bliver i efteråret 2020.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

6. Nyt fra Personalepolitisk udvalg 9.25-9-35

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne fra Personalepolitisk udvalg til efterretning.
at HMU kommer med eventuelle input til personalepolitisk udvalgs videre arbejde med introduktionsprogrammer.

Sagsfremstilling

Personalepolitisk udvalg har arbejdet med 2 større opgaver i 2019.

 

  • Kompetencemodellen
  • Rekruttering og tilknytning

 

Ad. kompetencemodel

Udvalget har af flere omgange drøftet, at det er ved at være tid til at genbesøge vores nuværende kompetencemodel. Vi har dog afventet en tilbagemelding fra region Midt, idet der har været drøftelser om, at der skulle laves en regional kompetencemodel.

 

Seneste melding om dette kom i december 2019, og er, at der ikke bliver en regional model.

 

Ad rekruttering og tilknytning

Personalepolitisk udvalg havde op til HMU-mødet i august 2019 drøftet hvilke tiltag, der kunne fremme rekruttering og fastholdelse på hospitalet. Drøftelsen skete ud fra 4 overemner; omdømme, stillingsannoncer, introduktion og under ansættelsen

 

Personalepolitisk udvalg brugte mødet i november 2019 til at drøfte introduktionsprogrammer. Dette emne blev udvalgt som det første, der skulle arbejdes mere dybdegående med ud fra en hypotese om, at hvis vi lykkes med at lave en god introduktion for nyansatte, så bliver de måske i ansættelsen længere, hvilket kommer de nuværende ansatte til gavn og måske tillige styrker hospitalets omdømme blandt de fagprofessionelle.

 

Som forberedelse havde medlemmerne i Personalepilitisk udvalg læst 19 forskellige lokale introduktionsprogrammer, der dækkede forskellige faggrupper og forskellige afdelinger/afsnit.

De enkelte introduktionsprogrammer blev vurderet ud fra: 

 - hvem er omfattet af introduktionsprogrammet (alle, særlig faggruppe, medarbejdere, ledere,vikarer)

 - hvem er programmet rettet til (kolleger/ledere (som huskeliste) eller den nyansatte)

 - hvad indeholder programmet (før ansættelsen, de første dage, indhold ud over de første dage)

 - er der andet interessant i programmet (metorordninger, forundringssamtaler m.m.)

 - hvad er det bedste ved programmet, og som burde favne alle.

 

Medlemmerne i personalepolitisk udvalg konstaterede, at der var stor forskel på de enkelte introduktionsprogrammer og vil arbejde videre med generelle anbefalinger til introduktionsprogrammer på hele hospitalet.

Beslutning

Kompetencemodellen

Personalepolitisk udvalgs arbejde med kompetencemodellen blev i første omgang sat på pause, da Koncernen overvejede at arbejde med den. I december 2019 blev det dog meldt tilbage, at arbejdet med kompetencemodellen skulle laves lokalt. Personalepolitisk udvalg vil derfor tage emnet op igen.

 

Rekruttering og tilknytning

Af hensyn til en mere positiv ordlyd, er 'fastholdelse' blevet til 'tilknytning'.

 

Personalepolitisk udvalg ser på de lokale introduktionsprogrammer. Det er konstateret at introduktionsprogrammerne har meget forskellig karakter og længde. Personalepolitisk udvalg påtænker at udarbejde nogle samlede anbefalinger til de lokale introduktionsprogrammer.

 

Der overvejes desuden alternative tiltag, som kan gøre introduktionen af nyansatte bedre.

  • Jonas Dahl nævner at fødeafdelingen på AUH bruger en app, som man eventuelt kan lade sig inspirere af. Det undersøges nærmere.
  • I Horsens har man lavet introduktionsstillinger til nyuddannede sygeplejersker med stor succes.

  

HMU tager orienteringerne til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-21-100-22-18

7. Regnskab 2019 9.35-9.45

Formandsskabet indstiller,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

På mødet vil der blive orienteret om regnskab 2019.

Beslutning

Jonas Dahl orienterer om regnskab for 2019. Bundlinjen er så tæt på nul som den kan komme (se bilag)

 

Afdelingernes endelige regnskabstal gennemgåes og der orienteres om, at alle de afdelinger der er i minus, har lagt handleplaner for hvordan det undgåes i fremtiden. Her fremhæves blandt andet medicinsk afdeling, som er igang med en større omorganisering og Blodprøver og Biokemi som i fremover vil blive tildelt et økonomisk tilskud for blodprøvetagning.

 

De centrale konti har haft et samlet overskud, som bringer det samlede regnskab i balance.  

 

Medarbejdersiden stiller spørgsmålstegn ved, hvordan kaffeordningen finansieres. Det menes at der den oprindelige HMU sag stod, at kaffeordningen ville blive finansieret gennem en central konti. Jonas Dahl svarer, at det undersøges nærmere og der vil blive fulgt op på et senere HMU-møde.

 

I det nye år, ligges økonomien for kaffeordning ud på alle afdelilinger og det som var aftalt på det opringdlige HMU under vedtagelsen af kaffeordning var at det skulle tages fra en central konti, og ikke fra afdelingens budget..

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-21-100-11-19

8. Budget 2020 9.45-9.55

Formandsskabet indstiller,

at sagen drøftes

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen behandlede og godkendte budget 2020 på møde 26. november 2019.

 

Overordnet set er der tale om et budget i balance i 2020 og hospitalsledelsen vedtog ikke nye besparelser i forbindelse med godkendelsen af budgettet.

 

Budget 2020 indeholder imidlertid besparelser fra det regionale budget 2019 vedrørende reduktion af ambulante besøg. Der er samlet set en besparelse i budget 2020 på 3,4 mio. kr. stigende til 5,1 mio. kr. i 2021. Udover besparelsen på ambulante besøg er der flere afdelinger, der har ubalancer på egne budgetter.

 

I januar har HL møder med udvalgte afdelinger, der har økonomiske udfordringer. De pågældende afdelinger skal i 2020 arbejde med handleplaner med henblik på at opnå budgetoverholdelse. Der er tale om følgende afdelinger:

  • Kirurgisk Fællesafdeling
  • Kvinde-Barn Fællesafdeling
  • Ortopædkirurgisk, Operation og Intensiv
  • Medicinsk Afdeling
  • Blodprøve og Biokemi
  • Serviceafdelingen

Beslutning

Der orienteres om budget 2020. Der er økonomisk balance og ingen store besparelser i vente.

  

Der spørges ind til hvornår det nye vagtplanlægningssystem OPTIMA forventes implementeret, da der er budegetteret med besparelser i forbindelse hermed.

Implementeringsplanen er sat i bero. Der er konstant kontakt til leverandøren, som indtil nu ikke har kunne overholde de aftaler der fra start var indgået. Styregruppen for OPTIMA holder løbende møder og der vil blive orienteret, når der kan lægges en ny tidsplan for implementering.  

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

9. Pause 9.55-10.25

Beslutning

.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

10. Ny sundheds- og hospitalsplan i høring 10.25-10.45

Formandsskabet indstiller,

at HMU orienteres om den forløbige plan for sundheds- og hospitalsplanen i Region Midtjylland.
at HMU kommer med input til et samlet høringssvar fra RH Randers.

Sagsfremstilling

Regionsrådet har den 29. januar 2020 godkendt udkast til sundheds- og hospitalsplan, som nu sendes i høring med frist den 15. marts 2020.

 

Sundheds- og hospitalsplanen består af to dele:

 

·        En politisk del, der beskriver, hvilken retning regionsrådet ønsker at sætte for fremtidens sundhedsvæsen og tilhørende konkrete handlinger.

 

·         Et tilhørende plangrundlag, der beskriver sundhedstilstanden i regionen, organisering af og samarbejde i det nære sundhedsvæsen, plangrundlag for hospitalerne (somatik og psykiatri), forskning og udvikling samt arbejdsstyrkeplanlægning og uddannelse.

 

Dette er tilsammen det politiske og administrative grundlag for Region Midtjyllands sundheds- og hospitalsplanlægning.

 

Vedhæftet er høringsbrev og oversigt over høringsparter samt sundheds- og hospitalsplanen.

 

Alle interesserede kan til og med den 15. marts 2020 sende høringssvar til sundhed.sundhed_hospitalsplan@rm.dk

 

Høringssvarene bliver offentliggjort, og kan, efterhånden som de modtages, læses her: https://www.rm.dk/sundhed/fremtidens-sundhedsvaesen/sundheds--og-hospitalsplan-for-region-midtjylland/indkomne-horingssvar-til-sundhedsplanen-2020/

 

Der gives en kort præsentation af den forløbige sundheds- og hospitalsplan, med fokus på hvilken betydning udspillet vil have for RH Randers. HMU bedes herefter komme med input til et samlet høringssvar fra RH Randers.

Beslutning

Jonas Dahl fremlægger en kort opsummering af det foreløbige udspil.

 

HMU kommer med kommentarer til høringssvaret:

 

  • Det synes svært at realisere målbilledet, da der på en gang ønskes at effektivisere, mens medarbejderne på samme tid skal lave mindre i fremtiden.
  • Det er rigtig meget at forholde sig til på en gang. Forventes det at man laver indsatser på alle områder, eller kan sygehusene udvælge indsatser der giver mening for dem? Det er vigtigt at de på koncernniveau giver en klar retning for hvad der skal prioriteres, så de enkelte indsatser ikke drukner i hinanden. Der forventes mere energi i indsatserne, hvis der ikke skal ske en masse på en gang.
    • Jonas forklarer at der umiddelbart ikke er taget stilling til noget på hospitalsniveau endnu. Udspillet handler om en forløbig ramme for hele regionen.
  • Det er godt med en retning der siger, at AUH skal være højt specialiseret. RH Randers byder gerne ind i dette, hvor det giver mening.
  • Der efterlyses et større fokus på 'trivsel', som ikke er nævnt i udspillet. Hvis det fremtidige arbejdsmarked i sundhedsvæsnet skal fungere, er det vigtigt at overveje et trivsels- og arbejdsmiljøaspekt i tilstræbelsen på at flest mulige går på fuld tid.

 

HMU opfordres til at sende yderligere kommentarer til Rikke Ringgaard inden d. 5. marts.  

 

Det endelige høringssvar vil blive tilsendt og godkendt af Tina Stenholt og Jonas Dahl inden det sendes til koncernen. HMU vil blive orienteret, når det endelige høringssvar et godkendt og indsendt.  

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

11. Afsluttet forløb med arbejdstilsynet 10.45-10.55

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orientering til efterretning.

Sagsfremstilling

Arbejdstilsynet har gennem efterår og vinter 2019 været på risikobaseret tilsyn på tre afsnit. Forløbet er netop afsluttet.

 

Der opsummeres kort fra besøgene og orienteres om arbejdstilsynets afsluttende reaktioner.

Beslutning

Der orienteres om det afsluttede forløb med en række besøg fra Arbejdstilsynet.

 

Besøget mundende ud i en vejledning (uden handlepligt), et påbud og et strakspåbud. Strakspåbuddet er besvaret, mens der arbejdes på en løsning på påbuddet.

 

Under det afsluttede besøg med arbejdstilsynet deltog Jonas Dahl, HR-chef Mette Dehlendorff og Arbejdsmiljøkoordinator Nanna Kirk. Arbejdstilsynet kom generelt med positive tilbagemeldinger fra deres besøg. De besøgte afdelinger opfordres til at orientere deres ansatte om de positive tilbagmeldinger (slides vedlagt).

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

12. Den nye sengelogistik fortsat 10.55-11.05

Formandsskabet indstiller,

at HMU drøfter udfordringerne med den nye sengelogistik.

Sagsfremstilling

Kontaktudvalget har gjort opmærksom på at den nye sengelogisk har medført forskellige udfordringer. Dorte Baarup vil fortælle og svare på spørgsmål.

 

Udfordringerne omhandler følgende:

- Sektiopatienter der kommer tilbage fra OP som afleveres i en seng, hvor der ikke tages en seng med tilbage.

- Lang leveringstid på bestilte senge.

- Medarbejdere på afsnit er nød til at gøre mange senge rent, når patienter udskrives sent.  

Beslutning

Dorte Baarup orienterer fra retningslinjen "Senge, rengøring og logistik" som findes på e-dok.

  • Alle sengepladser har hele tiden en seng stående. Det vil sige, at når der tages en seng med ned i sengeredningen (til vask), kommer der en ny op.
  • Senge bliver kørt i sengeredning hver 14 dag, herudover vaskes de på afdelingerne af serviceassistenterne. Hvis en seng bliver kørt utidigt i sengeredningen, er personalet i sengeredningen instrueret i at orientere om rette procedure.
  • Sengekortet på sengen viser hvornår en seng skal i sengeredningen. Det er derfor vigtigt, at sengekortene bliver siddende på sengene. Er der behov for at markere andet på en seng, skal det markeres på en anden vis.
  • Medarbejderene i sengeredningen er på arbejde indtil klokken 17 (har fået forlænget arbejdsdag)

 

Medarbejdersiden spørger ind til udfordringer:

  • Hvem skal vaske sengene på sengeafsnittene, når en patient udskrives senere end klokken 17 og serviceassistenterne er gået hjem?
    • Dorte Baarup fortæller, at det i disse tilfælde er vagtholdet der skal tage opgaven (ifølge retningslinjen)
  • Det er et problem at få den rigtige patient i den rigtige seng (ift. patientens behov), da sengene står ude på afdelingerne. Der er mulige UTH'er forbundet hermed og patienterne bliver ikke håndteret korrekt til gene for både personale og patient.
    • Dorte Baarup vil kigge nærmere på problemet.
  • Reglerne for den nye sengelogistik synes ikke er kommunikeret ud, så alle er orienteret. Oplevelsen er, at en retningslinje på e-dok ikke er nok, da mange sjældent kigger her. Det foreslåes at man kigger på kommunikationskanalerne og eventuelt udarbejder en pixiudgave af retningslinjen.
    • Indtil nu er retnngslinjen kommunikeret ud til afdelingssygeplejerskerne. Der kigges på eventuelle andre kommunikationskanaler.

 

Det foreslåes at der arrangeres et møde, hvor serviceafdelingen kan svare på uklarheder og spørgsmål. Dorte Baarup tager denne opgave.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

13. Trådløse telefoner 11.05-11.10

Sagsfremstilling

Der har gennem den seneste tid været støj på netværket ved brug af de trådløse telefoner (decttelefoner). Dette har medført flere UTH'er, da de rette oplysninger ikke er tydeligt videregivet fra en medarbejder til en anden.

 

Der er den seneste tid blevet arbejdet på en løsning af problemet. Teknisk chef Svend Østerskov Christiansen vil orientere og svare på eventuelle spørgsmål.  

Beslutning

Teknisk medarbejder Kristian Buus orienterer om situationen.

 

Der har gennem den seneste årrække været problemer med støj på telefonerne (decttelefonerne) og der har længe været arbejdet hårdt på at udbedre problemet.

 

I 2018 var kørte der et pilotprojekt, hvor man flyttede baser og flyttede telefonerne over på det nye it-netværk. Det viste sig, at netværket ikke var klar til det. Herefter begyndte der at være støj på telefonerne.

Man har sidenhen prøvet flere ting, for at løse problemet. bl.a.

  • Udskiftning af højtalere og mikrofoner i telefonerne uden succes. De kom tilbage med samme fejl.
  • Støjmåling i bygning 15 som viste at der var meget støj der fra, men også fra hele huset. Støjen kom ikke udefra.

 

Der har været forskellige udfordringer bl.a. med defekte eller forkerte reservedele fra leverandøren og nedbrud på it-netværket. De medfører alle de samme symptomer, men skyldes forskellige ting. Det er derfor meget svært at finde en løsning.

 

Teknisk afdeling og DAS arbejder hele tiden på at løse problemet, men der er for nuværende ikke en tidshorisont. Der følges op på status i næste møde.

 

Det kan man gøre selv

- Ved klartone på decttelefonen 1) tag telefonen op, 2) vrid den lidt, 3) hvis der fortsat er støj på telefonen, så send den til reperation i teknisk afdeling.

- Hvis en afdeling overvejer at skifte decttelefoner ud med smartphones skal teknisk afdeling kontaktes, så vil de hjælpe med at vurdere, om det er en fornuftig løsning ift. behov. .  

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

14. Vi deler de gode historier 11.10-11.20

Formandsskabet indstiller,

at HMU-medlemmer deler gode historier.

Sagsfremstilling

For at understrege vigtigheden af, at vi deler de gode historier med hinanden, vil der på de kommende HMU-møder være et punkt på dagsordenen afsat til netop dette.

 

RH Randers på årets IHI konference

Hospitalet er inviteret til at præsentere flere initiativer på årets IHI (Institute for Healthcare Improvement) konference.

Beslutning

Jonas Dahl uddyber. RH Randers har seks posters med til IHI konferencen i april. Det er kun RH Randers fra Region Midt der har en mundtlig fremlæggelse med. Det er vi stolte over.

 

Projektet 'Det gode op-forløb' får positiv opmærksomhed fra flere steder. Blandt andet har 'Ugeskrift for læger' været forbi og lavet interviews om projektet i starten af ugen.

 

Projektet "Bæredygtige hospitaler" er i fuld gang og har foreløbigt vist gode resultater bl.a. ift. minimering af plastikposer.

Der er ansøgt om Svanemærkning af serviceafdelingen og det ser lovende ud. Hvis Serviceafdelingen får deres svanemærkningslicens, vil afdelingen blive den første serviceafdeling der er svanemærket.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

15. Orienteringer 11.20-11.30

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringerne til efterretning.

Sagsfremstilling

Status på vinter 2019/2020

Vinterplanen er indtil nu forløbet planmæssigt.

 

Ny organisationsstruktur på Medicinsk afdeling

Medicinsk afdeling er i øjeblikke igang med en omstrukturering, der forventes at træde i kraft inden sommerferien. Omstruktureringen betyder at afdelingen i fremtiden vil gå fra at have 93 sengepladser til 80 sengepladser. Der henvises til nyhed på intranettet: http://www.randers.intranet.rm.dk/om-hospitalet/nyheder/2020/januar-2020/medicinsk-afdeling-far-ny-struktur/

 

Snus

Der er blevet stillet spørgsmålstegn ved brugen af snus i arbejdstiden. Der arbejdes på at tage stilling til spørgsmålet.

Beslutning

Medicinsk afdeling har arbejder på en nye organisationsstruktur.

Det gøres i et forsøg på at bringe afdeling i økonomisk balance. Ledelsen har gennemtænkt afdelingens nuværende organisationsstruktur og ønsker at etablere en mere moderne afdeling. Ændringen sker nu, da afdelingen pr. 1.5. 2020 mister 6 neurosenge og dermed også økonomi svarende til 5.5. mio. Hvis afdelingen skulle fortsætte som idag, ville de betyde at MS4 i fremtiden ville have 19 sengepladser, hvilket ikke er rentabelt.

 

Afdelingsledelsen har været på studiebesøg på medicinsk afdeling i Viborg og Horsens. Begge steder har været igennem en transformation, hvor man har lukket senge og lavet dagshospital. Begge steder med succes.

 

Planen er at den nye struktur træder i kraft d. 1.5.
Medicinskafdelings fremtidige sengeafsnit kommer så til at se sådan ud:

  • MS1 forbliver som den er.
  • MS2-3-4 deles op og samles til to sengeafsnit. Navnene herpå er ikke besluttet.
  • Der oprettes et fællesmedicinsk korttidsklinik/dagshospital (lukket visitation, kun læger fra medicinsk kan henvise hertil).
    Her vil der varetages mindre klargøringer og mindre krævende behandlinger. Korttidsklinikken skal kompensere for de syv senge, som foruden de seks neurosenge vil blive nedlagt.

 

Fremover vil afdelingen ikke have de buffersenge som der tidligere har været.

 

Planene er foreløbigt at strukturændringen vil træde i kraft i uge 20.

 

Personalet påvirkes således:

  • Lægesiden: Ved overflytning af neurofunktion til AUH, er der læger som naturligt indgår i besparelsen (specialefunktion). Der vil fremover være lidt færre yngre læger, da man ikke vil genbesætte uklassificerede stillinger. Der vil være en speciallægefunktion som ikke bliver genbesat og der tages højde for læger der frivilligt ønsker at flytte.
  • Plejesiden: Man regner med en naturlig nedgang i personale, bl.a. ved ikke at genbesætte vikarer. Plejesiden har mulighed for at ønske hvilke afsnit de i fremtiden vil tilknyttes. Det springende punkt bliver derfor, om alle kan få deres 1. prioritet opfyldt. Hvis dette ikke går op, vil de pågældende medarbejdere komme i omplacering på hospitalet og i regionen.
    • Det er påpeget at det er vigtigt at medarbejderne angiver, hvis de ønsker at gå op i tid (jf. regeringens krav om 1000 flere sygeplejersker, se pkt. 3)
  • På nuværende tidspunkt kan der ikke sættes tal på, hvor mange stillinger der reelt nedlægges.

 

Den foreløbige tidsplan er vedlagt som bilag.

  

TR gruppen er inviteret til at stille uddybende spørgmål. Her er der fx. blevet rejst spørgsmålstegn ved om:

  • Strander patienterne fremover på akut?
  • Hvad med de medarbejdere der af den ene eller anden grund tilkendegiver deres ønske om fremtidig afsnitstilknytning, hvor de vil tilknyttes?
    • Medarbejdere på orlov og barsel er informeret gennem e-boks. Desuden har TR gjort et lidt ekstra for at få informationen ud til alle.

 

Alle med spørgsmål og bekymringer må sende en mail til Pernille Sarto eller Charlotte Larsen.

 

Dorte Baarup følger op ift. dialog med serviceassistenterne, da de er usikre på planen for deres fremtidige arbejde.

 

Vinterplan:

HL og AL oplever at planen overholdes uden overbelægning. Der holdes løbende evalueringer, hvor tilbagenmeldingen indtil nu er meget positiv.

 

Helhedsplan

Der arbejdes på en revidering af den nuværende Generalplan, som skal udmønte sig i en helhedsplan. Helhedsplanen skal senere behandles i regionsrådet. Der resterer 5 etaper, hvoraf tre af de store projekter er:

·         Tilbygning af ny etage ovenpå akut samt fire etagers sengetårn

·         Sengeudtynding generelt

·         Klimaskærme

 

Der vil blive orienteret undervejs.

 

Pilotering ved den nye sterilcentral:

Der foretages pt. pilotering ved den nye sterilcentral. Det skal efter planen være færdigt d. 11. eller 12. februar.

 

Snus

Der er ikke taget stilling til snus i hospitalets eller regionens personalepolitikker. Det vil altså sige, at snus ikke er forbudt og ikke sidestilles med cigaretter eller e-cigaretter.

Desuden tager hospitalets rygepolitik ikke stilling til brugen af tobak, men den faglige og potentielt faglige røg som udledes ved rygning.

 

Der er en bred enighed om, at emnet bør drøftes på et senere HMU møde med eventuelt henblik på at udarbejde en personalepolitik, der tager stilling til brugen af snus.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

16. Eventuelt 11.30-11.40

Formandsskabet indstiller,

at HMU drøfter eventuelle punkter.

Beslutning

Parkering i p-huset:

Jonas Dahl fortæller, at nogle værksteder har spurgt, om de kan få en eller flere parkeringspladser til rådighed i parkeringshuset. Tanken er at medarbejdere let kan få hentet og tilbageleveret deres biler i arbejdstiden, hvis bilen skal på værksted. Ulempen er naturligvis, at det lægger beslag på et par pladser i parkeringshuset - men det kan på den anden side også anses som et personalegode. En eventuel ordning skulle ikke kun omfatte et enkelt værksted, men alle værksteder skulle kunne benytte tilbuddet.

 

HMU giver generelt en positiv tilbagemelding på ideen. Flere nævner dog, at det bør overvejes om værkstederne skal betale et gebyr for lån af p-pladserne, ligesom alle andre der bruger p-huset.

 

El-biler

Politikerne har indgået budgetforlig og afsat et beløb til etablering af el-ladestationer. Der er på den baggrund ved at blive lavet en kortlægning over behovet i regionen. Mulighederne for etablering af elladestationer i parkeringshuset er ved at blive undersøgt.

 

Herudover undersøges muligheden for, at hospitalets egne biler i fremtiden bliver byttet ud med elbiler.  

Tidshorisonten er ikke fastlagt.

 

10 års jubilæum af EPJ

I forbindelse med makeringen af EPJ's 10 år jubilæum skal Lone Winther være med en i podcast. HMU kommer med input til hvad EPJ har haft af betydning for RH Randers.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

17. Udvælgelse af væsentligste punkter til videreformidling til LMU'erne 11.45-11.50

Formandsskabet indstiller,

at HMU udvælger punkter til videreformidling til LMU'erne.

Beslutning

  • Den nye sengelogistik er endnu engang blevet drøftet. Retningslinjen "Senge, rengøring og logistik" findes i e-dok. Det er en forudsætning at alle medarbejdere på et sengeafsnit kender til retningslinjen. Der arbejdes på at arrangere et informationsmøde, hvor der vil være mulighed for at stille yderligere spørgsmål.
  • HMU er orienteret om Teknisk afdelings arbejde med at minimere støj på de trådløse telefoner. Der arbejdes på højtryk for at løse problemet, men der er lige nu ingen tidshosont for, hvornår problemet forventes løst. Det vil blive orienteret løbende.
    • Ønsker afdelinger at udskifte dæktelefoner med smartphones, skal teknisk afdeling kontaktes (det er muligt flere steder).
    • Et tip: Ved klar tone på telefonerne, vrid da telefonene lidt. Er der fortsat støj på telefonen, skal den sendes i teknisk afdeling.
  • Regionsrådet godkendte d. 27. januar udkast til den nye Sundheds- og Hospitalsplan. Udkastet er sendt til høring i HovedMED-Udvalgene indtil 15. marts. HMU drøftede planen og kom med input til et høringssvar.
  • rH Randers er i 2019 er endt i samlet økonomisk balance. Enkelte afdelinger har fortsat økonomiske udfordringer. Disse afdelinger har lagt en handlingsplan.
  • Vintersæsonen er indtil nu forløbet godt. Der har kun været få travle dage med mange patienter, mens der de fleste dage har været mere stille end forventet.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

18. Punkter til kommende HMU-møder 11.50-11.55

Formandsskabet indstiller,

at HMU kommer med forslag til punkter til kommende HMU-møder.
at HMU kommer med forslag til temadrøftelser på kommende HMU-møder.

Beslutning

  • Snus (evt personalepolitik)
  • Status på støj på trådløse dæktelefoner
  • Kaffeordningen
  • Status fra Personalepolitisk udvalgs arbejde med: introduktion og kompetencemodellen
  • Sundhedsfremmende tiltag

 

Eventuelle temadrøftelser:

  • Kompetencemodellerne (indput til Personalepolitisk udvalgs arbejde hermed)

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-18-20

19. Evaluering af mødet 11.55-12.00

Formandsskabet indstiller,

at HMU evaluerer mødet.

Beslutning

Rart med en konkret gennemgang af den nye sengelogisitik. Det er vigtigt med afklaring på sådanne udfordringer/frustrationer der breder sig på hospitalet.

 

Jonas Dahl fortæller at han nyder den gode ro og orden der er til alle HMU møderne. Det er en fornøjelse med uformel tone, ordentlighed og spændende snakke mellem leder- og medarbejdersiden.

Tilbage til toppen