Organisering af MEDudvalg
MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.
Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.
Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.
Referater
Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.
- Udvalg: RRA HMU
- Mødedato: 02. juni, 2025 kl. 11:30
- Mødested: Mødelokale 4, Indgang F
Pkt. tekst
- 1. Fotografering af det nye HMU (kl. 11.30 - 10 min.)
- 2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl.11:40 - 5 min))
- 3. Udkast til ny forretningsorden for HMU (kl. 11:45 - 10 min)
- 4. Samarbejdet mellem HMU og de 3 fora (personalepolitiskudvalg, sundhedsfremmegruppen og styregruppen for bæredygtighed) (kl. 11:55 - 10 min)
- 5. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 12:05 - 10 min)
- 6. Status på hospitalet (kl. 12:15 - 10 min.)
- 7. Information fra RMU (kl. 12:25 - 5 min.)
- 8. Frokost (kl. 12:30 - 30 min)
- 9. TeamEffect i Kvinde/barn fællesafdeling (kl. 13:00 - 15 min.)
- 10. Økonomisk status (kl.13:15 - 5 min)
- 11. Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027 (kl. 13:20 - 35 min)
- 12. Pause (kl. 13:55 - 5 min)
- 13. Orientering om implementering af TrendCare (kl. 14:00 - 20 min)
- 14. Integration af psykiatrien og somatikken (14:20 - 5 min)
- 15. Generel status på Vita-projektet (kl. 14.25 - 10 min)
- 16. Skriftlig orientering - Invitation til at søge om støtte til lokale afprøvninger og initiativer til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø (kl. 14.35 - 5 min)
- 17. Skriftlig orientering - Invitation: Arbejdsmiljøkonferencen 2025 (kl. 14.35 - 5 min)
- 18. Skriftlig orientering - Prøvehandling vedr. implementering af tilbud om forudbestilling og levering af aftensmad på afdelingerne til ansatte i aftenvagter (kl. 14:35 - 5 min)
- 19. Skriftlig orientering - Stabens ledelsesstruktur og etablering af et Sundhedsrådssekretariat (kl. 14:35 - 5 min)
- 20. Skriftlig orientering - Region Midtjyllands personaleredegørelse 2024 (kl. 14.35 - 5 min)
- 21. Eventuelt (kl. 14:40 - 10 min.)
- 22. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 14:50 - 5 min.)
- 23. Forslag til kommende punkter på HMU (kl. 14:55 - 5 min.)
1. Fotografering af det nye HMU (kl. 11.30 - 10 min.)
Tekst
Fotograf på Regionshospitalet Randers Helle Brandstrup Larsen deltager på punktet og tager billede af det nye HMU.
Beslutning
.
På billedet mangler: Andreas Sand Nørgaard, Marianne Renberg, Pernille Sarto, Tove Herlev Rasmussen, Heidi Glud Jensen & Mads Amdi Kirk.
Billedet bliver lagt op på intranettet.
2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl.11:40 - 5 min))
Formandsskabet indstiller,
at dagsordenen godkendes, og vurderer om der er presserende emner, der skal have mere plads,
at referatet fra mødet 7. april godkendes, og
at punkter til eventuelt meldes ind.
Tekst
Referat fra seneste møde findes i First Agenda eller er vedlagt her.
Beslutning
HMU godkendte dagsordenen, og vurderede, om der var presserende emner, der skal have mere plads. Medarbejdersiden ønskede i denne sammenhæng at punkt 18 vedr. Prøvehandling vedr. implementering af tilbud om forudbestilling og levering af aftensmad på afdelingerne til ansatte i aftenvagter, blev drøftet på mødet.
HMU godkendte referatet fra den 5. februar 2025.
Punkter til eventuelt:
- Det Regionale Uniformsudvalg – Tørklæder
Deltagere:
- Henrik Larsen
- Lone Winther Jensen (Deltog til kl. 13:30)
- Anna Mortensen
- Fatima Krogsgaard Skov
- Gitte Grosen
- Hanne Folsø
- Helle Andersen
- Kirsten Boldsen
- Lars Engelst Petersen
- Lene Dam Olesen (Deltog til kl. 13:30)
- Line Morbech Therkelsen
- Lisbeth Roed
- Mia Vestergaard Christensen
- Thorbjørn Grøfte (Deltog til kl. 13:30)
- Vinni Faber Rasmussen (Deltog til kl. 12.40)
- Mona Carøe Jensen
- Nathali Schaap Degn
- Anne-Sofie Kannerup
- Tim Sodemann
- Daniel Fris Michelsen
- HR-chef: Mette Hjorthøj Dehlendorff
- Referent: Christina Drægert Stenbæk
Afbud:
- Andreas Sand Nørgaard
- Marianne Renberg
- Pernille Sarto
- Tove Herlev Rasmussen
- Heidi Glud Jensen
- Mads Amdi Kirk
Bilag
3. Udkast til ny forretningsorden for HMU (kl. 11:45 - 10 min)
Formandsskabet indstiller,
at den nye forretningsorden for HMU godkendes.
Tekst
På HMU-mødet den 7. april blev forretningsordenen for HMU drøftet, og der blev foreslået ændringer heraf. I vedhæftede udkast til forretningsorden for HMU er ændringerne tilføjet.
Foretaget ændringer til forretningsorden:
- Det fremgår nu, at medarbejderrepræsentanterne holder formøde 1 - 1½ time forud for afholdelsen af Hoved- MEDudvalgets møder.
- Det fremgår nu, at kontaktudvalget også kan sætte punkter på dagsordenen.
- Det fremgår nu, at forslag til emner til dagsordenen også kan sendes direkte til sekretær for HMU.
- Det fremgår nu, at ordstyrerposten går på skrift mellem ledersiden og medarbejdersiden.
Vedhæftet ses også HMU's pejlemærker.
Beslutning
HMU drøftede udkastet til forretningsordenen og godkendte denne med enkelte justeringer.
Tilretninger:
- Uddybning af serviceafdelingerne, herunder specifikation af Patientkøkkenet, Teknisk Afdeling, Serviceafdelingen og Staben.
- Terminologien ændres fra "overlæger og oversygeplejersker" til "cheflæger og chefsygeplejersker".
- Det præciseres, at medarbejdergruppens sammensætning fastsættes for hver valgperiode og dermed ikke er statisk.
- Fodnoten vedrørende FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation) fjernes.
De nævnte tilretninger er indarbejdet i det vedhæftede bilag.
Det blev desuden bemærket, at forretningsordenen skal revideres igen, når integrationen mellem Psykiatrien og Somatikken er gennemført.
Pejlemærker:
Det blev besluttet, at pejlemærkerne skal indgå som tema ved HMU’s planlagte heldagsmøde i oktober.
Bilag
4. Samarbejdet mellem HMU og de 3 fora (personalepolitiskudvalg, sundhedsfremmegruppen og styregruppen for bæredygtighed) (kl. 11:55 - 10 min)
Formandsskabet indstiller,
at sundhedsfremmegruppen, styregruppen for bæredygtighed, og Personalepolitisk udvalg giver en status.
at HMU godkender ændringen i Livsfasepolitikken.
at HMU godkender ændringen i rygepolitikken.
Tekst
Status fra sundhedsfremmegruppen
Status fra Styregruppen for bæredygtighed
Status fra Personalepolitisk Udvalg
På HMU mødet i april informerede Personalepolitisk udvalg om, at den set lyset at integrationen mellem psykiatri og somatik, giver det ikke mening, at sætte gang i det store arbejde med at gennemskrive de forskellige personalepolitikker. Det bakkede HMU op om. Derfor er der alene forslag om ændring i 2 politikker; Livsfasepolitikken og rygepolitikken. Resten afventer.
Livsfasepolitik:
Ud fra drøftelsen på HMU i efteråret 2024 er der foreslået nedstående tilretning i Livsfasepolitikken for at signalere, at den også omfavne tidspunkter, hvor ansatte midlertidigt er udfordret fysisk.
I den nuværende politik står der:
- Kroppen-siger-stop fasen; dårligt helbred og/eller alder sætter begrænsninger for opgaver og måske risiko for helt at måtte opgive nuværende karriere.
Dette foreslås ændret til:
- Kroppen-siger-stop fasen; fysiske udfordringer og/eller alder sætter midlertidigt eller permanent begrænsninger for løsning af opgaver og måske risiko for helt at måtte opgive nuværende karriere.
Rygepolitik
Personalepolitisk udvalg forslår at, nikotin-poser,snus og lignende indarbejdes i vores rygepolitik, således at det ligestiller alle afhængigheds skabende nikotinprodukter
I dag står der:
For personalet
Rygning er ikke tilladt i arbejdstiden, dvs. når man har arbejdstøj/uniform/skilt på.
Dette forslås ændret til:
For personalet
Rygning og/eller brug af nikotinprodukter er ikke tilladt i arbejdstiden, dvs. når man har arbejdstøj/uniform/skilt på. Dog vil nikotinprodukter, som anvendes som led i afvænning kunne tillades efter aftale med leder.
Beslutning
Sundhedsfremmegruppen
Helle og Lars præsenterede Hoved Medarbejder Udvalget for de planlagte tiltag i 2026. Som noget nyt planlægges et fælles arrangement den 20. maj 2026.
Plan for 2026:
Måned | Aktivitet |
Januar | Ski-video |
Januar | Tæl skridt |
Maj | Fælles arrangement (Sæt kryds i kalenderen den 20. maj 2026) |
Maj | Vi cykler til arbejde |
August | DHL-stafet |
September | Tæl skridt |
På mødet blev der rejst spørgsmål om muligheden for at opnå støtte til lokale tiltag. Det blev oplyst, at dette vil blive undersøgt nærmere, men at de økonomiske midler umiddelbart vurderes at være placeret decentralt i de enkelte afdelinger.
Helle og Lars opfordrede desuden alle til at tage kontakt til dem, hvis man har forslag til relevante aktiviteter.
Styregruppen for Bæredygtighed
Styregruppen afholder to årlige møder, hvor den overordnede retning for, hvordan Regionshospitalet Randers ønsker at arbejde med bæredygtighed, drøftes.
Helle orienterede desuden om, at de genopladelige batterier er bestilt.
Personalepolitiks udvalg
Det blev på et tidligere HMU-møde besluttet, at alle personalepolitikker skal gennemgås. Gennemgangen af uniformpolitikken er dog midlertidigt sat på pause som følge af den forestående integration med Psykiatrien.
HMU drøftede de foreslåede tilretninger af Livsfasepolitikken og Rygepolitikken og fremkom med enkelte sproglige bemærkninger. HMU godkendte de fremlagte tilretninger til begge politikker.
Det blev samtidig besluttet, at politikkerne skal genoptages til fornyet drøftelse, når integrationen mellem somatik og psykiatri er gennemført.
5. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 12:05 - 10 min)
Formandsskabet indstiller,
at Kontaktudvalget orienterer.
Tekst
I påsken oplevede flere medarbejdere uhensigtsmæssigheder, hvorfor Kontaktudvalget ønsker at drøfte hospitalets drift i perioder med helligdage og ferie.
Herunder drøftelse af;
- Kantinen: Det var i helligdagene ikke muligt at købe aftensmad i kantinen.
- Låneværelser: I helligdagene var det ikke muligt for de studerende at få låneværelser pga. nedluk af receptionen. De studerende var derfor nød til at sove på fødestue/tomme kontorer m.m.
- Biler: Da receptionen var lukket, var det ikke muligt at låne ekstra biler.
- Linned: Selvom linnedrummet var fyldt op forud for påsken, løb RRA alligevel tør i løbet af påsken, og der skulle derfor tænkes kreative løsninger.
Beslutning
Mona orienterede om de nuværende muligheder for køb af aftensmad i forbindelse med helligdage og ferieperioder. Det er allerede nu muligt for medarbejdere at købe en billet forud for en vagt på en helligdag. Maden leveres herefter fra patientkøkkenet til de medarbejdere, der har afgivet bestilling. Ved ændringer i vagtplanen på helligdage er det fortsat muligt at bestille mad ved telefonisk henvendelse til patientkøkkenet.
Henrik orienterede på vegne af Mads, som var forhindret i at deltage i mødet, om at der allerede er etableret mulighed for, at andre medarbejdere kan udlevere nøgler til biler og låneværelser. Servicevagten kan assistere med udlevering og adgang til både biler og låneværelser.
Det blev besluttet, at Kommunikationsafdelingen skal bistå med at formidle disse informationer ud til hele hospitalet. Derudover skal informationen videreformidles lokalt via LMU.
Afslutningsvis blev det nævnt, at Serviceledelsen har fokus på problematikken vedrørende linnedforsyning.
6. Status på hospitalet (kl. 12:15 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at status på hospitalet tages til efterretning.
Tekst
Hospitalsledelsen vil give en kort status på hospitalet, herunder;
- Sundhedsreformen
- Rigets tilstand
Beslutning
Hospitalsledelsen orienterede HMU om den aktuelle status på arbejdet med sundhedsreformen. Det blev fremhævet, at der allerede nu anvendes betydelige ledelsesmæssige ressourcer på forberedelsen af de sundhedsopgaver, som fremadrettet overgår fra kommunerne til regionerne. Disse opgaver omfatter blandt andet akutsygepleje, patientrettet forebyggelse, specialiseret rehabilitering, dele af genoptræningen på avanceret niveau samt midlertidige ophold på nye regionale sundheds- og omsorgspladser.
I den forbindelse afholdes der løbende bilaterale møder med de fire kommuner med henblik på at få indblik i den nuværende opgaveløsning. Det blev bemærket, at der på tværs af de fire kommuner er betydelige forskelle i, hvordan disse opgaver i dag håndteres.
Det blev endvidere oplyst, at regeringen, Danske Regioner og KL i maj måned indgik en forårsaftale om omstilling af sundhedsvæsenet. Aftalen indebærer, at flere sundhedstilbud skal flyttes fra sygehusene og tættere på borgerne. Med forårsaftalen er der opnået enighed om implementeringen af en række nøgleinitiativer i sundhedsreformen, herunder økonomiske rammer for overdragelsen af opgaverne vedrørende akutsygepleje, sundheds- og omsorgspladser, specialiseret rehabilitering og patientrettet forebyggelse fra kommunerne til regionerne.
Formålet er at sikre regionerne et mere samlet og udvidet ansvar for behandlingsforløbene, hvilket skal resultere i en mere sammenhængende og nærværende indsats for især ældre borgere før og efter en hospitalsindlæggelse.
Det blev afslutningsvis meddelt, at der vil blive givet yderligere orientering om sundhedsreformen fra hospitalsledelsen på de kommende HMU-møder.
7. Information fra RMU (kl. 12:25 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager seneste nyt fra RMU til efterretning.
Tekst
Referat fra det ordinære RMU-møde den 13. maj 2025 er nu frigivet og tilgængelig via First Agenda.
Referat er godkendt af formandsskabet og godkendes endeligt på næste møde.
De væsentlige informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU'erne:
- RMU konstituerede sig med Jonas Dahl som formand, Anja Laursen som 1. næstformand og Karin Vestergaard som 2. næstformand. Forslaget til forretningsorden blev godkendt.
- RMU fik en orientering om forslaget til overordnet organisering af psykiatri og somatik fremadrettet samt de indkomne høringssvar, hvorefter RMU drøftede forslaget med afsæt i de tre tematikker integration og ligestilling, økonomiprincipper og personaleprocesser. RMU takkede for det store engagement i HMU’er og LMU’er i forhold til at afgive gode og konstruktive høringssvar. RMU’s bemærkninger vil i lighed med høringssvar fra HMU’er, LMU’er og øvrige svar indgå i det videre arbejde og den politiske proces. RMU har nu haft dialog i forhold til den ledelsesmæssige og organisatoriske del. Dernæst følger dialog i forhold til personale-processer og de faglige dialoger. På næste RMU-møde i juni vil RMU drøfte, hvordan MED-organisering kan tilrettelægges.
- RMU drøftede den regionale retningslinje for særligt kritiske patientsikkerhedsbrist, herunder de fire principper for rettidig reaktion på og håndtering af potentielt alvorlige hændelser med fokus på sammenhængen i forhold til MED-aftalens §2. RMU henledte opmærksom på, at det er vigtigt, at man lokalt har dialoger
mellem ledelse, medarbejdere og MED/TR om potentielt alvorlige hændelser og opfølgningen herpå. - RMU fik en kort orientering og drøftelse af status på arbejdet med ændring af TULE-konceptet. Der er nedsat en dialoggruppe med leder og medarbejderrepræ-sentanter med henblik på input, sparring og kvalificering af oplæg til et ændret koncept og for at sikre følgeskab og forankring i organisationen. Lene Thorbjørnsen, Pernille Eriksen og Henrik Ørskov blev udpeget til at indgå i en dialoggruppen fra medarbejderside.
- RMU drøftede kort døgnseminaret 18.-19. september 2025. HMU-formandskaberne og én arbejdsmiljørepræsentant fra hvert HMU inviteres til at deltage i temadrøftelser om torsdagen med mulighed for at deltage i middagen og socialt samvær efterfølgende. RMU afvikler sit ordinære møde om fredagen.
Dagsordener og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://www.medarbejder.rm.dk/arbejdsmiljo/med-udvalg/regions-medudvalget/
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
På mødet blev det drøftet, at RH Randers i denne RMU-periode ikke har en medarbejderrepræsentanter med fra Randers. Dog er der siden mødet sket en ændring, hvormed RH Randers igen er repræsenteret af en medarbejder.
9. TeamEffect i Kvinde/barn fællesafdeling (kl. 13:00 - 15 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Tekst
Vicechefjordmoder Marlene Hartmann Hansen deltager på punktet og orienterer om implementeringen af TeamEffect i afdelingen. Hertil vil oplevelserne ved brugen af appen for fødeafsnittet (jordemødre og social- og sundhedsassistenter) samt sekretærerne i hele fællesafdelingen blive præsenteret.
Beslutning
Vicechefjordmoder Marlene Hartmann Hansen præsenterede HMU for en evaluering af Team Effect på fødeafsnittet. Oplægget er vedhæftet som bilag.
HMU tog orienteringen til efterretning.
Bilag
10. Økonomisk status (kl.13:15 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at status for økonomien tages til efterretning.
Tekst
Status for driftsøkonomien i 2025 efter marts er et forventet merforbrug på 1,3 mio. kr. dvs. meget tæt på budgetbalance.
Hospitalets økonomi består især af budget for afdelinger og budget for centrale konti. Nedenfor er der status for afdelinger og centrale konti.
+=mindreforbrug/-=merforbrug | Korrigeret budget 2025 | Forventet regnskabs- resultat |
Afdeling for Folkeundersøgelser | 30.044.000 | 800.000 |
Akutafdelingen | 106.807.000 | 0 |
Hospitalsledelsen | 6.134.000 | 450.000 |
Kirurgisk Fællesafdeling | 161.294.000 | -2.500.000 |
Kvinde-Barn Fællesafdeling | 148.995.000 | 0 |
Køkken | 24.514.000 | 0 |
Laboratorieenheden * | 94.737.000 | 0 |
Medicinsk | 214.552.000 | 0 |
Ortopædkirurgi, Operation og Intensiv | 215.259.000 | 0 |
Røntgen og Skanning | 59.280.000 | 0 |
Serviceafdeling | 89.947.000 | 0 |
Staben | 36.005.000 | 0 |
Teknisk Afdeling | 19.851.000 | 0 |
Vaccinationscenter og Testcenter | - | 0 |
Total | 1.207.419.000 | -1.250.000 |
+=mindreforbrug/-=merforbrug | Korrigeret budget 2025 | Forventet regnskabs- resultat |
Medicin | 62.656.000 | 0 |
Patientforsikring | 2.000.000 | 0 |
Fælleskontoen, Randers | 39.843.000 | 0 |
Fælleskontoen, Grenaa | -1.025.000 | 50.000 |
Kursus-og lønpuljer | 3.415.000 | 0 |
HL-pulje | 3.039.000 | 0 |
P-hus | 1.883.000 | 300.000 |
Barselspuljen | 19.825.000 | 0 |
Energi Randers og Grenaa | 15.629.000 | 0 |
Anskaffelsespuljer - Øvrige afdelinger | 4.236.000 | 350.000 |
Anskaffelsespuljer - Tekniske | 14.910.000 | 0 |
IT-puljer | 18.032.000 | 0 |
Flytteudgifter | 1.069.000 | 0 |
Forskningsprojekter - drift | 5.807.000 | 3.000.000 |
Stenopartner aftaler | -1.237.000 | 0 |
Vedligehold - fra anlæg til drift | 4.692.000 | 0 |
I alt | 194.774.000 | 3.700.000 |
Udover afdelinger og centrale konti er der i 2025 ændringer til rammen som følge af regnskab 2024 - bl.a. som følge af ændringer til forventninger til udgifter til det decentraliserede budget.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
11. Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027 (kl. 13:20 - 35 min)
Formandsskabet indstiller,
at drømme og visioner for HMU 2025-2027 drøftes.
Tekst
Der afholdes et heldagsmøde i HMU i oktober, hvor vi bl.a. skal tale om drømme og visioner for HMU 2025-2027. Som forberedelse til det møde skal I lave en brainstorm på mulige svar på nedenstående spørgsmål og skrive svarene ned. Brainstormen sker i mindre grupper.
- Når HMU om 2 år skal evaluere denne periode, hvad drømmer du så om, at HMU har bidraget til på hospitalet, og hvad har din egen opgave været i det?
- Når der i strategien står, at vi skal ”Dyrke sammenhængskraften i MED-organisationen”, hvad har HMU så konkret gjort?
- Er der andre emner som i tænker egner sig godt til drøftelse på et heldagsmøde?
Alle svarende bliver indsamlet, og indgår i planlægning af dagen.
Grupperne er vedhæftet.
Yderligere har formandsskabet besluttet, at de ønsker at besøge alle LMU'er på RH Randers. Ambitionen er, at besøget finder sted i løbet af denne valgperiode.
Beslutning
HMU drøftede drømme og visioner for HMU 2025-2027 samt emner til kommende heldagsmøde i mindre grupper.
Gruppernes refleksioner er vedhæftet.
Bilag
13. Orientering om implementering af TrendCare (kl. 14:00 - 20 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Tekst
Chefsygeplejerske Joan Kristensen fra Medicinsk Afdeling samt Maya Aagaard Hvirring og Berit Ness fra Staben deltager på punktet og orienterer om implementeringen af TrenCare på RH Randers.
Beslutning
Regionshospitalet Randers skal deltage i et tværregionalt projekt under Region Midtjylland, hvor softwareløsningen TrendCare testes på udvalgte hospitalsafdelinger.
TrendCare er et digitalt værktøj med foruddefinerede patienttyper og indikatorer for plejebehov, samt kategorier for tidsforbrug relateret til specifikke plejeopgaver. Ved integration med vagtplanlægningssystemer og HR-systemer med oplysninger om personalets kompetencer, kan TrendCare blandt andet understøtte:
- Fordelingen af patienter i forhold til personalets fremmøde og kompetencer
- Beslutninger om behovet for justering af personaleressourcer
I denne test undersøges en afgrænset del af TrendCare med fokus på, hvorvidt løsningen:
- Kan anvendes i en dansk kontekst på udvalgte somatiske sengeafsnit
- Kan understøtte beslutninger om plejebemanding i sengeafsnit
Der udarbejdes en evalueringsrapport på baggrund af testforløbet.
Testperioden strækker sig over 7 måneder med opstart i september 2025. På Regionshospitalet Randers deltager følgende afsnit:
- Medicinsk Sengeafsnit A
- Medicinsk Sengeafsnit B
- Medicinsk Sengeafsnit C
- Ortopædkirurgisk Sengeafsnit
- Kirurgisk Sengeafsnit
Man kan se Region Midtjyllands video om TrendCare for en overordnet introduktion: TrendCare
HMU tog orienteringen til efterretning.
HMU havde en bekymring for, at den nye registrering i softwareløsningen TrendCare vil være tidskrævende, og dermed være forbundet med et stort tidsforbrug. Hertil er HMU nysgerrige på, hvad der vil ske efter prøveperioden på 7 måneder.
Oplægget er vedhæftet som bilag.
Bilag
14. Integration af psykiatrien og somatikken (14:20 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Tekst
Det udarbejdede forslag til implementering af ligestilling af integration af psykiatri og somatik i Region Midtjylland var i perioden den 3. til 28. april 2025 i høring hos RMU og hospitalernes lokale HMU'er, hvilket gav anledning til mindre justeringer i det oprindelige forslag.
Forslaget til integration af psykiatri og somatik indeholder nu følgende overordnede ændringer for psykiatrien i Region Midtjylland:
- De almene voksenpsykiatriske afdelinger integreres med det nærliggende somatiske hospital. Afdelingsledelserne i de psykiatriske afdelinger får dermed reference til de nuværende hospitalsledelser for de somatiske hospitaler, der fremover vil være hospitalsledelser for både psykiatri og somatik.
- Der etableres én retspsykiatrisk afdeling forankret på AUH. Funktionerne i Viborg knyttes organisatorisk op på Retspsykiatrisk Afdeling, AUH.
- Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling videreføres som en samlet afdeling forankret på AUH og med behandlingstilbud i Gødstrup og Viborg. Der udarbejdes en plan for et tættere og forpligtende samarbejde mellem børne- og ungdomspsykiatrien og regionens børneafdelinger.
- Administrative medarbejdere, som understøtter den lokale ledelse og som ikke har behandlingsunderstøttende opgaver, integreres som udgangspunkt i hospitalsadministrationen. Dog med en opmærksomhed på, at der i dag kan være forskel på, hvilke opgaver der løses hvor, og hvor administrative medarbejdere er placeret; i en hospitalsstab eller med reference til den enkelte afdelingsledelse. Organiseringen af de administrative medarbejdere, som understøtter den lokale ledelse, varetages derfor af det enkelte hospital med udgangspunkt i, hvordan opgaven på øvrige afdelinger er organiseret.
- Hovedparten af de administrative funktioner i Psykiatristaben fordeles til tilsvarende funktioner i de fem hospitalsadministrationer. En andel af de administrative funktioner i Psykiatristaben, der i dag varetager særlige tværgående opgaver, bevares samlet og fordeles på forskellige hospitaler, og skal derfra varetage opgaver for alle fem hospitalsenheder. En sidste andel af opgaver flyttes til centrale stabe eller fællesfunktioner – det gælder hvor der er særligt behov for central koordinering og/eller understøttelse af implementering af tværgående nationale og regionale politiske initiativer.
Forslagene inkl. høringssvarene behandles på det kommende møde i forretningsudvalget den 17. juni, og regionsrådet forventes at tage stilling til sagen på mødet den 25. juni 2025.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
15. Generel status på Vita-projektet (kl. 14.25 - 10 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orientering om status på Vita til efteretning.
Tekst
I løbet af 2025 vil Vita blive færdigprojekteret. Det betyder, at i resten af året skal brugergruppernes input anvendes til at færdiggøre plantegningerne og indrette rummene. Så Vita indrettes efter den drift, som vi forventer at have, når bygningen står færdig.
Brugergrupper
Derfor afholdes i år den sidste runde brugergruppemøder, hvor hospitalet skal sætte det kliniske fingeraftryk på tegningerne og indretningen af rummene. Det første af fem møder er netop afholdt, hvor der kom gode og konstruktive dialoger, hvilket gav værdifulde input til rådgiverne. Denne runde har fokuseret på at efterprøve placeringen af de forskellige rum, så man sikrer det bedst mulige flow og mest hensigtsmæssige arbejdsgang rundt i bygningen både for patienter (gående og liggende), pårørende, personale og varer.
Den næste runde afholdes i juni, hvor der vil være mere fokus på indretning af selve rummene.
Brugergruppeprocessen vil hele tiden være baseret på vores bedste bud på, hvordan fremtiden skal se ud. Bygningen kan kun designes ud fra den viden, vi har på nuværende tidspunkt. Derfor vil der med stor sandsynlighed være ting, som vi - når bygningen står færdig - vil undre os over og tænke: Hvorfor blev det designet sådan? Det er en vigtig forudsætning at huske, når vi kommer længere hen i byggeprocessen.
Fakta om brugergruppemøder
Brugergruppemøderne afholdes ad 5 omgange hen over året med to runder før sommerferien og tre runder i efteråret. Hvert brugergruppemøde tager cirka 3 timer. Udenom møderne holder rådgiverne, projektkontoret og hospitalet forberedende og opfølgende møder til hvert brugergruppemøde. Det vil sige, at hvert brugergruppemøde er en del af et fast seks ugers forløb. Vedlagt er en oversigt over møderne resten af året.
Der er 6 brugergrupper:
- OP-stuer på plan 4 og 5
- OP-forløb på plan 4 og 5 (modtagelser, opvågning/observation og hjemsendelse)
- Sengeafsnit
- Intensiv
- Fødeafsnit
- Sengeafsnit for Nyfødte
Vita
I løbet af 2025 vil der fortsat blive gjort flere forberedelser til byggeriet af Vita herunder rokader mv. for at rømme de bygninger, som skal fjernes.
Der vil desuden i 2025 blive afholdt et informationsmøde for de nærmeste naboerne til byggepladsen. Der vil være en udstilling om Vita i forbindelse med Åbent Hospital den 7. september. Derudover planlægges med et internt medarbejderarrangement sidst på året med en mere detaljeret gennemgang af Vita med udgangspunkt i brugergruppernes arbejde.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
HL orienterede om, at man i denne proces skal kigge på scenarier for, hvordan man arbejder om 10 år, da byggeriet jo tager flere år.
Der blev under punktet yderligere spurgt til, hvorvidt de tilhørende klinikker er tænkt ind i byggeriet. HL forklarede, at de ikke er tænkt med på nuværende tidspunkt. Vita vil ikke kunne rumme alle, hvorfor der efterfølgende kommer en proces for, hvordan afdelinger og afsnit fordeles i bygningerne.
Bilag
16. Skriftlig orientering - Invitation til at søge om støtte til lokale afprøvninger og initiativer til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø (kl. 14.35 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Tekst
HMU-formandskabet har modtaget en invitation til at søge støtte til lokale afprøvninger og initiativer til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø på regionale arbejdspladser.
HMU-formandskabet opfordrer derfor alle LMU’er til at overveje, om der lokalt er basis for en ansøgning hertil. Hvis I vurderer, at der lokalt på Regionshospitalet Randers er basis for en ansøgning, bedes I skrive retur til HMU-sekretær Christina Stenbæk.
Formål:
- Formålet er at understøtte aktiviteter inden for følgende temaer:
- Arbejdsrelateret vold, trusler samt krænkende og traumatiske hændelser
- Indflydelse- og udviklingsmuligheder
- Høje følelsesmæssige krav
- Mobning
Se vedhæftede invitation med tilhørende ansøgningsskema. Man kan søge om støtte fra den 22. april 2025 og frem til følgende deadlines: 20. maj 2025, 20. juni 2025 og 20. august 2025.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Bilag
17. Skriftlig orientering - Invitation: Arbejdsmiljøkonferencen 2025 (kl. 14.35 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
HMU tager orienteringen til efterretning.
Tekst
HMU har modtaget en invitation til Arbejdsmiljøkonferencen 2025.
Arbejdsmiljøkonferencen finder sted den 1. oktober i Herning Kongrescenter – med følgende tema: Sammen om arbejdsmiljøet – Sikkerhed og trivsel for alle.
Konferencen byder blandt andet på oplæg af:
- Anders Stahlschmidt, der sætter fokus på når konfliktskyhed forhindrer os i at sige det, der skal siges.
- Pelle Guldborg, der fortæller om nudging og det gode arbejdsmiljø.
- Karen Christina Spuur, med fem generationer på arbejde.
For yderligere information om tilmelding, parkering mv., se vedhæftet bilag.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Der blev på mødet spurgt til muligheden for fælles transport til arbejdsmiljøkonferencen. Dette er nu undersøgt med Koncern HR som informerer om, ”at efter Midttransport er stoppet med at tilbyde bustransport, har vi desværre ikke mulighed for at arrangere fælles bustransport til arbejdsmiljøkonferencen”.
Bilag
18. Skriftlig orientering - Prøvehandling vedr. implementering af tilbud om forudbestilling og levering af aftensmad på afdelingerne til ansatte i aftenvagter (kl. 14:35 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning og godkender prøvehandlingen.
Tekst
I tråd med hospitalets vision og strategi om at skabe en ”Attraktiv arbejdsplads” er der et ønske om at etablere et tilbud til levering af aftensmad til ansatte i aftenvagter, da flere ansatte til tider har vanskeligt ved at forlade afdelingen for at hente aftensmad i Kantinen. Formålet er at sikre, at der er adgang til aftensmad i aftenvagterne, for dem som ikke har mulighed for at gå i kantinen.
På baggrund af dette blev der i november måned 2024 nedsat en arbejdsgruppe til at arbejde med problematikken med repræsentanter fra Kantinen, Serviceafdelingen, HR/arbejdsmiljø, medarbejderrepræsentanter og Kommunikation. Som et tiltag foreslås i en prøveperiode (1. september – 1. november 2025) at give medarbejderne mulighed for at forudbestille mad til levering på afdelingen.
Serviceafdelingen har tilbudt at levere maden som en del af deres eksisterende opgave med at levere aftensmad til patienterne på de enkelte afdelinger. Der arbejdes på et system til at håndtere bestillinger og betalinger hos Kantinen. Kommunikation bidrager med at kommunikere tilbuddet ud.
Efter prøveperiodens afslutning evalueres opbakningen til tilbuddet og mulige fremtidige permanente tilbud drøftes i arbejdsgruppen.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning og godkendte den foreslåede prøvehandling.
Medarbejdersiden udtrykte ønske om, at prøveperioden forlænges til tre måneder. Det blev dog aftalt, at Mona løbende vurderer, om der er behov for at udvide prøveperioden ud over de oprindeligt planlagte to måneder.
Det blev samtidig understreget, at der skal være særlig opmærksomhed på kommunikationsindsatsen, således at alle medarbejdere på hospitalet er informeret om muligheden.
Derudover blev det pointeret, at der bør være øget opmærksomhed på kollegialt hensyn – herunder vigtigheden af, at medarbejdere hjælper hinanden med at hente mad, hvis nogle er for pressede tidsmæssigt til selv at nå i kantinen.
19. Skriftlig orientering - Stabens ledelsesstruktur og etablering af et Sundhedsrådssekretariat (kl. 14:35 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Tekst
Sundhedsreformen og ændringerne i den organisatoriske struktur i Region Midtjylland betyder, at kravene til Stabens fremadrettede opgavevaretagelse ændres betydeligt. Der er derfor behov for en anden administrativ organisering end tidligere, og der er behov for at styrke hospitalets administrative ydelsesevne.
Hospitalsledelsen forslår derfor, at der etableres en administrationschef, og at der etableres et egentligt Sundhedsrådssekretariat.
Mere om Stabens ledelsesstruktur og etablering af et Sundhedsrådssekretariat kan læses i vedhæftet bilag.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Bilag
20. Skriftlig orientering - Region Midtjyllands personaleredegørelse 2024 (kl. 14.35 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Tekst
Til orientering foreligger nu Region Midtjyllands personaleredegørelse for 2024.
Personaleredegørelsen for Region Midtjylland 2024 viser en række personalestatistikker for de ansatte på regionens arbejdspladser. Redegørelsen er først og fremmest et opslagsværk. Målgruppen er politikere, ledere og medarbejdere i MED systemet og andre med interesse for personalesituationen i Region Midtjylland.
Personaleredegørelsen kan bl.a. anvendes til sammenligninger på tværs af arbejdspladser og til at følge overordnede udviklingstendenser.
Personaleredegørelsen for 2024 forligger kun elektronisk og kan (sammen med tidligere års personaleredegørelser) findes på Koncern HR's hjemmeside via dette link: Personaleredegørelse - Region Midtjylland (rm.dk)
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
21. Eventuelt (kl. 14:40 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at punkter under eventuelt drøftes.
Beslutning
Det Regionale Uniformsudvalg – Tørklæder
- Midtvask har sammen med en brugergruppe (med deltagelse af medarbejder fra RH Randers) forsøgt at finde en god løsning på tørklæder i uniformudvalget.
- Dette har vist sig vanskeligt, og man har derfor nu besluttet en model som følger måden man går det i Region Hovedstaden.
- Det Regionale Uniformsudvalg, bestående af serviceledere fra alle hospitaler samt midtVask, har derfor besluttet følgende:
- Det regionale uniformstørklæde bliver et hvidt tørklæde på 115 g/m², 100x100 cm, i en blanding af 56% viskose og 44% polyester. Tørklædet ligger som nu på hospitalernes uniformsdepoter. Der skal indkøbes nye tørklæder i nye størrelse, det sker som gradvis indkøring
- Alternativt kan medarbejderne benytte eget tørklæde, forudsat det er hvidt, neutralt, fremstår rent og bidrager til et professionelt helhedsindtryk. Tørklædet må ikke anbringes, så det hænger ud over uniformen.
- Opstart pr 1 august 2025. Implementering i e-dok og ved opslag i uniformsdepoter.
22. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 14:50 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at punkter til videreformidling drøftes.
Beslutning
- Det Regionale Uniformsudvalg – Tørklæder
- Opmærksomheder ved helligdage ift. mad, biler og låneværelser
- Sundhedsfremmegruppens årshjul for 2026.
- TrendCare
23. Forslag til kommende punkter på HMU (kl. 14:55 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU drøfter eventuelle emner til kommende punkter.
Tekst
Der er på nuværende tidspunkt følgende punkter på listen:
- Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027
- Hospitalets aktivitetsplan 2025/2026
- Bæredygtighedsaftaler 2025-2026
- Implementeringen af visioner og strategi
- Integration af psykiatrien og somatikken
Beslutning
HMU meldte ikke ind med nye emner.