Hmu - Rra 07. april 2025 (Referat)
Organisering af MEDudvalg
MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.
Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.
Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.
Referater
Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.
- Udvalg: HMU - RRA
- Mødedato: 07. april, 2025 kl. 11:30
- Mødested: Mødelokale 4
Pkt. tekst
- 1. Velkommen (kl. 11:30 - 5. min.)
- 2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 11:35 - 5 min.)
- 3. Nyt HMU 2025-2027 (kl. 11:40 - 30 min.)
- 4. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 12:10 - 10 min.)
- 5. Information fra RMU (kl. 12:20 - 5 min.)
- 6. Frokost (kl. 12:25 - 30 min.)
- 7. Status på fællesindsatser (kl. 12:55 - 10. min)
- 8. Orientering om det videre arbejde med integration af somatik og psykiatri (kl. 13.05 - 5 min.)
- 9. Høring om ny organisering i forbindelse med integrationen af psykiatri og somatik (kl. 13:10 - 45 min.)
- 10. Pause (kl. 13:55 - 10 min.)
- 11. Høring om Region Midtjyllands reviderede strategi for bæredygtighed (kl. 14:05 - 25 min.)
- 12. Generel orientering om Sundhedsstrukturreformen (kl. 14:30 - 10 min.)
- 13. Skriftlig orientering - Vita: Nedsættelse af brugergrupper til byggeproces (kl. 14:40 - 5 min.)
- 14. Skriftlig orientering - Status: Jobopslag på Sygeplejefaglig Direktør (kl. 14:40 - 5 min.)
- 15. Skriftlig orientering – Randers lokale implementeringsplan for bæredygtighed 2023-2024 (kl. 14:40 - 5 min.)
- 16. Skriftlig orientering - Fotograf kommer på næste møde den 2. juni (kl. 14:40 - 5 min.)
- 17. Eventuelt (kl. 14:45 - 5 min.)
- 18. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 14:50 - 5 min.)
- 19. Forslag til kommende punkter på HMU (kl. 14:55 - 5. min)
1. Velkommen (kl. 11:30 - 5. min.)
Formandsskabet indstiller,
at | der bydes velkommen til mødet |
at | formandsskabet for HMU konstitueres |
Sagsfremstilling
På mødet konstitueres formandsskabet til HMU.
Beslutning
På mødet blev formandskabet konstitueret. Hospitalsdirektør Henrik Larsen er formand i HMU, og Anna Mortensen er næstformand i HMU. Fatima Krogsgaard Skov er suppleant for Anna.
Deltagere:
Henrik Larsen
Lone Winther Jensen
Anna Mortensen
Fatima Krogsgaard Skov
Gitte Grosen
Hanne Folsø
Heidi Glud Jensen
Helle Andersen
Kirsten Boldsen
Lars Engelst Petersen
Lene Dam Olesen
Line Morbech Therkelsen
Lisbeth Roed
Mads Amdi Kirk
Marianne Renberg
Mia Vestergaard Christensen
Pernille Sarto
Thorbjørn Grøfte
Tove Herlev Rasmussen
Vinni Faber Rasmussen
HR-chef: Mette Hjorthøj Dehlendorff
Referent: Christina Drægert Stenbæk
Afbud:
Andreas Sand Nørgaard (Barsel)
Mona Carøe Jensen
Tim Sodemann
Nathali Schaap Degn
Anne-Sofie Kannerup
Daniel Fris Michelsen
2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 11:35 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | dagsordenen godkendes, og vurderer om der er presserende emner, der skal have mere plads, |
at | referatet fra mødet 5. februar godkendes, og |
at | der bydes ind med punkter til dagsordenspunktet "Eventuelt" |
Sagsfremstilling
Referat fra seneste møde findes i First Agenda eller er vedlagt her.
Beslutning
HMU godkendte dagsorden, og vurderede, om der var presserende emner, som skal have mere plads.
HMU godkendte referatet fra den 5. februar 2025.
Punkter til eventuelt:
- Parkering
- Udskiftning af tablet i HMU
- Notering af allergener i kantinen
- Aktindsigt fra Randers Amtsavis
- Generel status på Vita
- Cykelskur i byggefelt
Bilag
3. Nyt HMU 2025-2027 (kl. 11:40 - 30 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning, |
at | der udpeges nye medlemmer til Personalepolitisk udvalg, Sundhedsfremmegruppen og Styregruppen for bæredygtighed. |
Sagsfremstilling
På mødet vil HMU blive introduceret til:
- Opgaver, roller og mandat i HMU (Forretningsorden samt MED- og Arbejdsmiljøaftalen 2022 er vedlagt som bilag.)
- Det gode HMU-møde (Pejlemærker er vedlagt som bilag.)
- Ordstyrerrollen
På mødet skal medarbejdersiden i HMU udpege medlemmer til nedenstående fora;
- Personalepolitisk udvalg (3. personer). Kommissorium er vedlagt som bilag.
- Sundhedsfremmegruppen (1. person). Forretningsorden er vedlagt som bilag.
- Styregruppen for bæredygtighed (1. person).
Det fremadrettede samarbejde mellem de 3 fora og HMU vil blive drøftet på næste møde i HMU den 2/6 2025.
Beslutning
HR-chef Mette Hjorthøj Dehlendorff gennemgik et oplæg om opgaver, roller og mandat i HMU, pejlemærker for det gode HMU-møde, forretningsorden samt udpegning af medlemmer til fora (oplægget er vedhæftet som bilag).
Det blev aftalt, at ordstyrerrollen fremover går på skift mellem medarbejdersiden og ledersiden. Medarbejdersiden bakker op om denne model. Ordstyreren for næste møde besluttes ved afslutningen af hvert møde.
HMU drøftede anvendelsen af bilag i forbindelse med dagsordenspunkter. Det blev aftalt, at sagsfremstillingen skal kunne læses selvstændigt uden bilag. Derudover skal det tydeligt fremgå af sagsfremstillingen, hvilke bilag der er nødvendige at læse, og hvilke der alene er til orientering.
Foreslået ændringer til forretningsorden:
- Det skal fremgå, at medarbejderrepræsentanterne holder formøde 1 - 1½ time forud for afholdelsen af Hoved- MEDudvalgets møder.
- Det skal fremgå, at kontaktudvalget også kan sætte punkter på dagsorden.
- Det skal fremgå, at forslag til emner til dagsordenen også kan sendes til sekretær for HMU.
- Det skal fremgå, at ordstyrerposten går på skrift mellem ledersiden og medarbejdersiden.
Det blev aftalt, at forretningsordenen tilrettes frem mod HMU-mødet den 2. juni, hvor et udkast vil blive sat på dagsordenen.
Det blev aftalt, at medarbejdersiden stiller med ordstyrer til næste HMU-møde den 2. juni. Anna Mortensen (næstformand) står for dialog med medarbejdersiden herom.
Valg af medlemmer til fora:
- Til personalepolitiks udvalg blev Lars Engelst Petersen, Anna Mortensen og Natalii Schaap Degn valgt.
- Til sundhedsfremmegruppen blev Lars Engelst Petersen og Vinni Faber Rasmussen valgt. Helle Andersen deltager som sekretær og Mia Vestergaard Christensen deltager som arbejdsmiljørepræsentant. På første møde i gruppen skal forretningsordenen revideres.
- Til styregruppen for bæredygtighed blev Helle Andersen valgt.
Bilag
4. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 12:10 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | kontaktudvalget orienterer. |
Sagsfremstilling
Kontaktudvalget ønsker at orientere og drøfte følgende punkter:
1. Opbevaring og håndtering af TR arbejde i ESDH (til RMU):
TR på Regionshospitalet Randers ville gerne have været inddraget i en høringsproces vedr. valget af ESDH som IT-system for TR’erne.
2. Omklædning ved Psykiatrien:
Kontaktudvalget ønsker, at der bliver kigget på nye løsningsmuligheder for, hvordan tildelingen af omklædningsrum genere mindst muligt. Medarbejdersiden er i denne sammenhæng villige til at drøfte evt. kompromis med kravene til omklædningsfaciliteterne, hvis det kan give nye muligheder. Nuværende løsning er ikke optimal for medarbejderne, hvorfor kontaktudvalget ønsker, at der bliver kigget på muligheden for at tænke andre løsninger. Andre løsninger kunne evt. være, at nogle medarbejdere deler skabe og/eller lave omklædningsrum uden bad mv., som alle kan benytte.
Beslutning
Opbevaring og håndtering af TR arbejde i ESDH
Kontaktudvalget rejste bekymring over manglende inddragelse af TR’er ved valg af ESDH-system, som opleves som lidt intuitivt og vanskeligt for klinikere. Der blev hertil spurgt om muligheden for, at Microsoft 365 bliver brugt som system (evt. lukket SharePoint mapper).
Det blev aftalt, at HR-chef Mette Hjorthøj Dehlendorff tager sagen med på næste møde i HR-chef-kredsen.
Omklædning ved Psykiatrien
Kontaktudvalget ønsker, at der bliver kigget på alternative løsninger vedr. omklædningsrum. Der ønskes derfor nedsat en mindre arbejdsgruppe, som sammen med serviceafdelingen kan komme med forslag til alternative løsninger og præmisser for fordelingen. Anna Mortensen og Line Morbech Therkelsen har meldt sig til at indgå i denne arbejdsgruppe. Yderligere skal der være medlemmer fra staben samt ledere.
HL har yderligere bedt Teknisk Afdeling, om at undersøge muligheden for at lave omklædningsrum uden bad. Når Teknisk afdeling vender tilbage, bliver dette formidlet videre til HMU.
Yderligere blev der spurgt til muligheden for at oprette tøjdepot ved omklædningsrum i psykiatrien, da medarbejderne på nuværende tidspunkt skal tage tøj med over fra depotet i hovedbygningen. Umiddelbart er dette ikke muligt, da der ønskes ét samlet tøjdepot på Regionshospitalet Randers.
5. Information fra RMU (kl. 12:20 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager seneste nyt fra RMU til efterretning. |
Sagsfremstilling
Referat fra det ordinære RMU-møde den 21. marts 2025 er nu frigivet og tilgængelig via First Agenda.
Referatet er godkendt af formandsskabet og godkendes endeligt på næste møde.
De væsentlige informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU'erne:
- RMU fik en orientering om status vedrørende arbejdet med sundhedsreformen og proces for tilpasninger i Regional Udvikling som konsekvens af sundhedsreformen med mulighed for spørgsmål og bemærkninger.
- RMU fik en orientering om status for arbejdet med ligestilling og integration af psykiatrien og somatikken og drøftede og kom med input til tids- og procesplanen for MED-processerne forud for den politiske beslutning samt til pejlemærkerne, der lægges til grund for den endelige placering af medarbejdere. Det blev aftalt, at der udpeges en lille gruppe vedrørende personaleproces/personalejura, som kan kontaktes, hvis der skulle opstå generelle udfordringer fx i forhold til fortolkninger el.lign.
- RMU fulgte op på dialogkonferencen 10. januar 2025, hvor HMU-formandskaberne m.fl. også var inviteret.
- RMU anbefaler HMU’erne, at de opfordrer alle lokale arbejdspladser/LMU’er til at have særligt fokus på temaet omkring ’fleksibilitet og indflydelse på arbejdstid/ar-bejdstidstilrettelæggelse’.
Der kan samtidigt henvises til, at de hidtidige erfaringer og dialoger om emnet har vist, at fokusområdet kan rumme mange positive potentialer for opgaveløs- ningen/borgerne og medarbejderne/arbejdsfællesskabet. - Der sættes et tema på RMU’s døgnseminar om inspiration og erfaringsudveksling om ’sammen om udvikling af de regionale arbejdspladser’.
- RMU fik præsenteret et oplæg til et mere nuanceret datagrundlag til opfølgning på fuldtidspolitikken, som vil blive anvendt fremadrettet i personaleredegørelser mv.
- RMU drøftede og kom med input til udkast til ambitioner og mål i Region Midtjyllands reviderede strategi for bæredygtighed.
- RMU fik en orientering om og drøftede status for økonomien, budgetprocessen og proces for inddragelse af MED-systemet i Budget 2026.
Dagsordener og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden:
Dagsordener og referater Regions-MEDudvalget - Medarbejder.rm.dk
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
7. Status på fællesindsatser (kl. 12:55 - 10. min)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen om status på fællesindsatserne til efterretning. |
Sagsfremstilling
Budget 2025 indeholder fællesindsatser. Formålet med fællesindsatser er at udvikle fagligheden på hospitalet samt at få mere sundhed for pengene. Fællesindsatserne i budget 2025 er en væsentlig opgave, som hospitalet har arbejdet med siden efteråret 2024.
Formålet med fællesindsatser er at realisere et besparelseskrav på 10 mio. kr., men også at skabe værdi for hospitalet i en bredere forstand – eksempelvis ved sikre et bedre patientflow, sikre muligheden for flere operationer, forbedre arbejdsmiljøet ved at placere aktivitet indenfor almindelig arbejdstid osv.
På AL-mødet 17. september 2024 blev det aftalt, at der i budget 2025 er følgende fællesindsatser, hvor der var tilknyttet besparelseskrav:
- Indkøbsområdet
- Optimering af OP-kapacitet
- Ambulante spor
- Reduktion af blodprøver og analyser
- Reduktion af røntgen og skanning
Samlet vurdering af økonomien
Der er forudsat besparelser ifbm. fællesindsatserne på 7,5 mio. kr. i budget 2025 stigende til 10 mio. kr. i 2026.
Resultatet af arbejdet med fællesindsatserne er, at der kan findes besparelser i 2025 på 5,017 mio. kr. stigende til 6,484 mio. kr. i 2026. Der mangler således besparelser for 2,5 mio. kr. i 2025 stigende til 3,5 mio. kr. i 2026. HL har besluttet, at den manglende besparelse udmøntes som en rammebesparelse til alle afdelinger på hospitalet fordelt på baggrund af bruttolønsbudgettet.
Vedlagt er oplæg, der kort beskriver de konkrete indsatser.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Bilag
8. Orientering om det videre arbejde med integration af somatik og psykiatri (kl. 13.05 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning |
Sagsfremstilling
Regeringen har i november 2024 indgået en bred politisk aftale om en sundhedsreform, som skal sætte retning for en nødvendig omstilling af sundhedsvæsenet.
En central del af sundhedsreformen er at sikre større sammenhæng og kvalitet i patientforløb på tværs af lægefaglige specialer, især for patienter med flere samtidige sygdomme, herunder patienter med både psykisk og somatisk sygdom.
Hensigten med denne del af reformen er, at psykiatrien skal ligestilles med de øvrige lægefaglige specialer og derfor skal psykiatrien og somatikken integreres både ledelsesmæssigt og organisatorisk. Integrationen skal sikre, at patienterne oplever større sammenhæng i deres forløb, også på tværs af specialer.
I Region Midtjylland er det planen, at de psykiatriske afdelinger fra 1. januar 2026 er organisatorisk integreret i regionens fem akuthospitaler, hvilket betyder, at der skal gennemføres en proces med at tilrettelægge de nødvendige administrative systemer og procedurer, således at psykiatrien i Randers kan administreres på samme vilkår som de øvrige afdelinger på Regionshospitalet Randers.
På Regionshospitalet Randers vil det videre arbejde med integration af somatik og psykiatri på den baggrund blive forankret i to arbejdsgrupper. Den ene arbejdsgruppe(visionsgruppen) skal arbejde med den faglige integration af somatik og psykiatri, imens den anden arbejdsgruppe(administrationsgruppen) har til formål at sikre den administrative integration af somatikken og psykiatrien.
Visionsgruppen ledes af lægefaglig direktør Lone Winther og gruppens medlemmer består som udgangspunkt af repræsentanter fra afdelingsledelserne på medicinsk afdeling, kirurgisk fællesafdeling, ortopædkirurgi, operation og intensiv og kvinde-barn fællesafdelingen. Andre relevante afdelinger kan inddrages på ad hoc basis og det er forventningen, at afdelingsledelsen fra psykiatrien i Randers vil indgå efter sommerferien. Derudover deltager hospitalets kommunikationschef og økonomichef i arbejdsgruppen.
Administrationsgruppen ledes af Kvalitet og Sundheds-IT chef Thomas S. Pindstrup og består som udgangspunkt af repræsentanter fra Kvalitet og It, HR, Økonomi og Plan. Andre dele af staben eller andre afdelinger kan inddrages efter behov.
Begge grupper sekretariatbetjenes af plan.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Det blev påpeget, at medarbejdersiden ønsker repræsentation i visionsgruppen.
9. Høring om ny organisering i forbindelse med integrationen af psykiatri og somatik (kl. 13:10 - 45 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU drøfter og giver input til høringssvaret, |
at | HMU udpeger medlemmer til en lille arbejdsgruppe til udarbejdelse af høringssvaret. |
Sagsfremstilling
Høringsmaterialet om den nye organisering i forbindelse med integrationen af psykiatri og somatik sendes i høring i MED-systemet den 3. april med en høringsfrist den 28. april 2025.
Da der er tale om en meget kort høringsproces i MED-systemet har Staben læst materialet og samlet hovedpointerne. Hertil er der udarbejdet en læsevejledning for høringsmaterialet. Det er derfor meget vigtigt, at HMU-medlemmerne forud for mødet har orienteret sig i Høringsmaterialet.
Kort præsentation af de centrale elementer (high lights)
- En styregruppe med repræsentanter fra de fem somatiske akuthospitaler og Psykiatrien udarbejdet det forslag til implementering af ligestilling og integration af psykiatri og somatik i Region Midtjylland, som nu sendes i høring.
- Forslaget retter sig mod den overordnede organisering af psykiatri og somatik fremadrettet.
- Når regionsrådet har truffet beslutning om de overordnede linjer i organiseringen, vil der i efteråret blive arbejdet med at få de praktiske rammer på plads, så den nye organisering kan træde i kraft pr. 1. januar 2026.
- De almene voksenpsykiatriske afdelinger i Randers integreres med Regionshospitalet i Randers. Afdelingsledelsen i de psykiatriske afdelinger får dermed reference til de nuværende hospitalsledelse på Regionshospitalet Randers, som dermed fremover vil være hospitalsledelse for både psykiatri og somatik.
- Administrative medarbejdere, som understøtter den lokale ledelse og som ikke har behandlingsunderstøttende opgaver, integreres som udgangspunkt i hospitalsadministrationen. Hovedparten af de administrative funktioner i Psykiatristaben fordeles til tilsvarende funktioner i de fem hospitalsadministrationer.
- Økonomi: Budgettet, der skal fordeles, er det rammebudget for 2026, som regionsrådet vedtager i forbindelse med 2. behandlingen af regionens samlede budget 2026 den 24. september 2025. Budgettet følger opgaven. Det forudsættes, at det samlede budget fordeles transparent og efter så enkle principper som muligt.
- Personaleprocesser: Medarbejderne følger deres opgave. De medarbejdere, der ikke vil opleve en væsentlig stillingsændring i juridisk forstand, får besked om deres placering på enhedsniveau inden sommerferien. De medarbejdere, der vil opleve en væsentlig stillingsændring i juridisk forstand ELLER hvor det er uklart, hvor opgaven fremover placeres, vil inden sommerferien blive indkaldt til en præferencesamtale efter sommerferien.
Kort orientering om frister i MED-processen
- den 3. april 2025: MED-systemet modtager høringsmaterialet
- den 7. april 2025: HMU-møde
- den 8. april 2025: Infomøde om høringen
- den 28. april 2025: Frist for høringssvar
Vedlagt er:
- Høringsbrev
- Forslag til ligestilling og integration af psykiatri og somatik i Region Midtjylland
- Forslag til fordeling af opgaver fra Psykiatristaben
- Pejlemærker for flytning af medarbejdere
- Plan for MED- og personaleprocesser
Læsevejledning af ”Forslag til ligestilling og integration af psykiatri og somatik i Region Midtjylland”:
- Side 2 - 5: Baggrund, proces og fælles rammer.
- Side 8 - 12: Den almene voksenpsykiatri - Forslag til fremtidig organisering.
- Side 13 - 16: Retspsykiatrien (Ikke relevant for RRA).
- Side 17 - 25: Børne- og ungdomspsykiatrien.
- Side 24 - 26: Øvrige områder (Ikke relevant for RRA).
- Side 27 - 33: Administrativ understøttelse af psykiatrien
- Side 34 - 38: Andre forslag (Sikkerhed, Forskning, Overvejelser om fælles vagt og Navngivning af afdelinger).
- Side 39 - 43: Økonomi
- Side 44 - 47: Personaleprocesser.
- Side 48 - 49: Videre forløb
Fælles drøftelse af høringsmaterialet
På HMU-mødet vil der være en fælles drøftelse af høringsmaterialet og opmærksomhedspunkter.
Høringssvarene skal være opdelt i tre blokke:
- Kommentarer til forslag til ligestilling og integration af psykiatri og somatik
- Kommentarer til de foreslåede økonomiprincipper
- Kommentarer til de foreslåede personaleprocesser
Evt. udpegning af lille arbejdsgruppe til udarbejdelse af høringssvar
På HMU-mødet udpeges sammen med staben en lille arbejdsgruppe, som sammen udarbejder høringssvaret fra Regionshospitalet Randers.
Beslutning
Andreas Götke deltog på punktet, og lavede sammen med Lone Winther en kort indflyvning til høringen.
På HMU-mødet blev Anna Mortensen, Helle Andersen og Vinni Faber Rasmussen udpeget til – sammen med staben – at udarbejde et høringssvar fra HMU på Regionshospitalet Randers. Det blev aftalt, at høringssvaret efterfølgende sendes i lynhøring blandt HMU-medlemmerne via mail. Eventuelle høringssvar fra LMU’erne sendes senest den 24. april kl. 12 til Christina Drægert Stenbæk, så det kan samles med HMU’s høringssvar.
I Randers er der særligt fokus på, at Voksenpsykiatrien bliver en integreret del af Regionshospitalet Randers. Det indebærer en stor opgave i forhold til samarbejde og implementering – både frem mod sommeren og i forbindelse med den formelle integration pr. 1. januar 2026. HMU var enige om, at denne integration giver gode muligheder for gode patientforløb, som længe har været efterspurgt.
HMU har generelt stor opmærksomhed på, hvordan MED-systemet bliver håndteret i den nye organisering. Der er betydelige kulturelle forskelle mellem psykiatrien og somatikken, som kræver en særskilt drøftelse. Denne del er dog ikke omfattet af den aktuelle høring, men det blev oplyst, at der med stor sandsynlighed vil komme en ny drøftelse eller høring i forbindelse med den organisatoriske implementering. Yderligere er der en opmærksomhed på, at der er kort tid fra den politiske beslutning træder i kraft, til den skal effektueres på hospitalet. Derfor er der også enighed om, at alt ikke kan være på plads til den 1. januar 2026, og at dele af integrationen derfor vil ske løbende.
Afslutningsvis gav HMU udtryk for ønske om, at der hurtigst muligt suppleres med 1-2 medlemmer fra psykiatrien i HMU, så samarbejdet og integrationen kan komme godt fra start.
Bilag
11. Høring om Region Midtjyllands reviderede strategi for bæredygtighed (kl. 14:05 - 25 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU drøfter den revideret strategi ”Region Midtjyllands strategi for bæredygtighed” |
at | HMU drøfter og giver input til det videre arbejde med at realisere strategiens ambitioner og mål, herunder også hvordan man styrker de ansattes arbejde om de konkrete bæredygtighedsindsatser. |
Sagsfremstilling
Vedr. Høring af ny, revideret strategi ”Region Midtjyllands strategi for bæredygtighed”
Region Midt fik en strategi for bæredygtighed i januar 2021. Samtidig aftalte man, at man i 2024/2025 skulle kigge på strategien igen med henblik på at revidere den. Derfor blev der i efteråret 2024 sat en proces i gang for at revidere den nuværende strategi og gøre den aktuel og nemmere at handle på. Det inkluderer bl.a. opdatering af ambitioner og mål på de nuværende fire spor. I revideringen er der tilføjet et nyt, supplerende spor om ledelse og styring. Det materiale, der nu er i høring (se Bilag 1), er udarbejdet i samspil med faglige eksperter fra områderne, repræsentation af bæredygtighedskonsulenter og Koncern Kommunikation. Processen har været faciliteret af Koncern Bæredygtighed i samarbejde med Søren Obed Madsen, professor og forsker i implementering af strategier.
HMU har mulighed for at kommentere på den reviderede strategi, som ses i Bilag 1, hvor oplæg til ambitioner og mål kan ses.
Som det fremgår af materialet, arbejdes der med bæredygtighed inden for fem spor:
- Ansvarligt forbrug
- Energi og byggeri
- Mobilitet og transport
- Social ansvarlighed
- Ledelse og styring
Forud for drøftelsen gøres HMU opmærksom på, at Staben har gennemlæst materialet. Staben har på baggrund heraf samlet kommentarer og forslag til eventuelle ændringer i Bilag 3 Stabens kommentarer og forslag til eventuelle ændring af den reviderede strategi.
Om processen efter dette HMU-møde:
Efter denne høring i HMU'erne er den regionale proces således, at høringssvarene behandles/omsættes af sagsbehandlere i det videre arbejde med at revidere strategien, samt RMU orienteres om de samlede høringssvar i april/maj, når det har været forbi alle HMU’er. Og Regionsrådet præsenteres for det endeligt den 25. juni til godkendelse.
Kort om den proces, der allerede har pågået:
Strategi for bæredygtighed blev også behandlet i RMU den 21. marts 2025, og vil desuden blive drøftet på en workshop i Udvalg for Bæredygtighed, Teknologi og Anlæg den 25. marts 2025.
Lidt baggrundsviden om, hvordan strategien omsættes til handlinger, samt kommunikationen om strategien:
Implementeringen af den nye bæredygtighedsstrategi vil primært ske via bæredygtighedsaftalerne. De seneste opdaterede aftaler kan ses på: Region Midtjyllands bæredygtighedsaftaler - Region Midtjylland.
Strategi for bæredygtighed bliver digital på Region Midtjyllands hjemmeside på samme måde som regionens bæredygtighedsaftaler. Der er udarbejdet en ”one pager” af strategien (Bilag 1), og der vil blive udarbejdet en tegning af de fem spor og slides, som kan bruges til præsentationer og drøftelser af strategiens ambitioner og faglige mål på hospitaler og øvrige enheder. Der pågår desuden en proces for yderligere kommunikationsmaterialer om strategien til brug ved f.eks. personalemøder på hospitalsafdelinger og sociale institutioner.
Vedr. HMU kan drøfte og komme med input til det videre arbejde med at realiserestrategiens ambitioner og mål, herunder også hvordan man styrker de ansattes arbejde om de konkrete bæredygtighedsindsatser.
HMU kan kommentere og give input til/perspektiver på, hvad der er vigtigt, for at strategien skal ud at virke . Og hvad der skal til for at styrke ansattes arbejde de konkrete bæredygtighedsindsatser. Dette kan f.eks. være, hvad man skal være specielt opmærksom på i det videre arbejde. Disse input er en del af en regional proces ift. at indsamle viden om, hvordan vi lykkes bedst med at omsætte strategien til handlinger. Derfor er det vigtigt at høre, hvad HMU har af perspektiver og input til det.
I dette kan HMU inddrage resultaterne fra en nyligt foretaget spørgeskemaundersøgelse, se Bilag 2. Baselineundersøgelsen handler om de ansattes oplevelse og arbejde med bæredygtighed i Region Midtjylland. Undersøgelsen blev gennemført blandt et repræsentativt udsnit af ansatte i Region Midtjylland. Der har også været mulighed for selv at vælge at deltage i undersøgelsen via MidtNyt. Baselineundersøgelsen har haft til formål at undersøge, hvordan bæredygtighed forstås og praktiseres i Region Midtjylland, så vi kan gøre vores indsatser mere relevante for ansatte og følge, hvordan oplevelsen af bæredygtighed udvikler sig. Resultatet af baselineundersøgelsen ses i Bilag 2 (Rapporten baserer sig udelukkende på besvarelser fra de tilfældigt udvalgte medarbejdere og ledere).
Undersøgelsens emner er:
- Kendskab til bæredygtighed i Region Midtjylland
- Engagement i bæredygtighed
- Arbejdsopgaver relateret til bæredygtighed
- Forhindringer og motivation for arbejdet med bæredygtighed
Om processen efter dette HMU-møde:
HMUerne's kommentarer, der handler om hvordan strategien skal ud at virke efterfølgende, forventes at blive en del af drøftelser i forskellige fora efter bæredygtighedsstrategien er vedtaget i regionsrådet.
Henrik indleder punktet, hvorefter Tine faciliterer høringen.
(T.O. har enhederne i regionen deadline for eventuelle kommentarer/høringssvar tirsdag den 22. april 2025. Bæredygtighedskonsulent Tine Rolapp samler op på HMU's input og indsender høringssvaret til Regional Udvikling.)
Beslutning
HMU drøftede den reviderede strategi "Region Midtjyllands strategi for bæredygtighed" og tilsluttede sig Stabens samlede kommentarer og forslag til ændringer (jf. bilag 3). Der blev desuden foreslået at overveje at erstatte ordet "patienter" med "mennesker" for at skabe en mere inkluderende formulering.
Det blev aftalt, at Tine Rolapp fra Staben udarbejder et udkast til høringssvar, som efterfølgende sendes til kommentering i HMU via mail (lynhøring den 22. april).
Bilag
12. Generel orientering om Sundhedsstrukturreformen (kl. 14:30 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | arbejdet med sundhedsreformen tages til orientering |
Sagsfremstilling
I november 2024 blev der indgået en politisk aftale om en sundhedsreform, der skal:
- styrke sundhedsvæsenet tæt på borgerne – i borgerens eget hjem og nærområde. Fx ved at
opruste sundhedstilbud hvor borgeren ikke fysisk kommer ind på hospitalet - gøre op med ulighed i adgang til sundhedsvæsenet. Fx gennem mere lige geografisk fordeling af læger.
Sundhedsreformen er mange ting, og meget skal stadig konkretiseres. Lige nu er der i Region Midtjylland meget fokus på:
- Integration og ligestilling af psykiatri og somatik
- Fremtidigt regionalt ansvar for en række nuværende kommunale sundhedsopgaver:
- akutsygepleje
- sundheds- og omsorgspladser
- patientrettet forebyggelse
- dele af avanceret genoptræning og specialiseret rehabilitering.
Lokalt er vi både internt på hospitalet og i vores tværsektorielle samarbejde med kommuner og almen praksis også ved at forberede os på reformen. Princippet er, at vi spejler det regionale arbejde. Derfor har vi nedsat interne projektgrupper ift. integration af psykiatri og somatik samt fremtidigt regionalt ansvar for en række nuværende kommunale sundhedsopgaver.
Supplerende hertil har vi også nedsat en arbejdsgruppe om samarbejdet mellem socialområdet og somatikken.
Derudover er vi i dialog om en række temamøder med de fire kommuner i klyngen med henblik på at opbygge viden om den nuværende kommunale varetagelse af de opgaver, hvor ansvaret med reformen flytter fra kommuner til region.
Hensigten med vores interne organisering af arbejdet er:
- at inddrage viden fra AL-kredsen i arbejdet med sundhedsreform
- at kvalificere input til det regionale arbejde ift. udmøntning af visionerne i reformen
- at give input til den faglige vision på RRA i lyset af de muligheder og rammer, der gives med reformen
- at relevante prøvehandlinger knyttes op på de interne projektgrupper.
Hospitalets Vision og strategi er et underliggende spor for hele reformarbejdet.
Arbejdet med sundhedsreformen formidles løbende på HMU-møderne.
Beslutning
HMU blev orienteret arbejdet med sundhedsreformen. |
13. Skriftlig orientering - Vita: Nedsættelse af brugergrupper til byggeproces (kl. 14:40 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning. |
Sagsfremstilling
Vita-projektet bevæger sig nu ind i den næste fase, hvor den sidste rund med brugerinddragelse skal lede til de endelige dispositioner og tegninger for bygningen.
Der nedsættes derfor 7 brugergrupper i den kommende brugerinddragelsesproces, hvoraf én af grupperne evt. kan deles i to.
Brugergrupperne skal bidrage til at etablere fremtidsorienterede, funktionelle og patientvenlige løsning, som understøtter god patientbehandling og høj patientsikkerhed, et godt forsknings- og undervisningsmiljø, et godt arbejdsmiljø og en god og bæredygtig driftsøkonomi.
Udover de 7 kliniske brugergrupper nedsættes også brugergrupper for tekniske arealer, servicearealer mv., som får deres eget møderul.
Udpegning til de kliniske brugergrupperne
HL har udpeget to AL'ere til hver brugergruppe, og AL skal udpege medlemmer til grupperne inden den 2. april.
Derudover deltager medlemmer fra I&M, arbejdsmiljø, hygiejne, Sundheds-It, Plan og Projektkontoret.
Se evt. yderligere om rollebeskrivelserne i vedlagte bilag.
Omfang af kliniske brugergruppe-opgave
Alle medlemmer af brugergrupperne skal deltage i et kick-off møde om formiddagen den 9. april 2025.
På kick-off mødet vil der blive informeret om arbejdet i brugergrupperne, og hvad der forventes af deltagerne.
Derefter vil der være møder ad tre timer ad fem omgange hen over resten af året.
Møderne kan ikke flyttes, da de indgår i en nøje planlagt proces for rådgiverne og projektkontoret.
Der vil være behov for forberedelse til møderne i form af at læse mødemateriale og inddrage baglandet i afdelingerne.
Beslutning
HMU tager orienteringen til efterretning.
Bilag
14. Skriftlig orientering - Status: Jobopslag på Sygeplejefaglig Direktør (kl. 14:40 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning. |
Sagsfremstilling
Det er forventningen, at der vil blive ansat en ny sygeplejefaglig direktør inden sommerferien. Dette betyder, at den nye sygeplejefaglige direktør forhåbentligt kan begynde efter sommerferien.
Der er blevet udarbejdet et stillingsopslag samt udpeget et ansættelsesudvalg. Der vil være 1. og 2. ansættelsessamtale i løbet af maj måned.
Link til stillingsopslag: Regionshospitalet Randers søger en sygeplejefaglig direktør, der kan lede fremtidens sundhedsvæsen (også vedhæftet).
Ansættelsesudvalget:
- Ledelsesside har udpeget:
- Lene Dam Olesen
- Christian Skjærbæk
- Thomas Pindstrup
- Medarbejdere har udpeget:
- Anna Mortensen
- Lars Engelst
- Helle Andersen
- Koncernledelsen har udpeget:
- Rikke Degn, Gødstrup
- HL:
- Lone Winther Jensen
- Henrik Larsen
- Formand for ansættelsesudvalget:
- Poul Michaelsen
Beslutning
HMU tager orienteringen til efterretning.
Bilag
15. Skriftlig orientering – Randers lokale implementeringsplan for bæredygtighed 2023-2024 (kl. 14:40 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen om Randers' lokale implementeringsplan for bæredygtighed 2023-2024 til efterretning. |
Sagsfremstilling
I år 2023 og 2024 har vi i Randers arbejdet med at implementere i alt 26 bæredygtige tiltag og inden for alle fire spor i den regionale strategi for bæredygtighed.
Vedhæftede bilag er opsamling på, hvor langt vi er i implementeringen af disse tiltag. Derudover arbejdes der sideløbende med en række øvrige projekter og indsatser, som også bidrager til at reducere klimaaftrykket. På intrasiden Bæredygtigt Hospital kan man læse om mange af de projekter og tiltag, der er i gang, og hvilke resultater der er opnået. God læselyst!
Beslutning
HMU tager orienteringen til efterretning.
Bilag
16. Skriftlig orientering - Fotograf kommer på næste møde den 2. juni (kl. 14:40 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning. |
Sagsfremstilling
På HMU-mødet 2. juni 2025 vil hospitalets fotograf Helle Brandstrup Larsen deltage og tage et fælles billede af det nye HMU.
Beslutning
HMU tager orienteringen til efterretning.
17. Eventuelt (kl. 14:45 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | punkter under eventuelt drøftes. |
Beslutning
Parkering
Der er indgået en ny aftale med Q-park, så parkeringsabonnementer ikke længere udløber automatisk ved årsskiftet. Helle Andersen (Staben) sørger for, at alle abonnementer fremover fornyes automatisk, hvis man har lavet aftale om bruttolønsparkering. Information udsendes via intranettet.
Udskiftning af tablet i HMU
Nogle af de udleverede tablets/iPads til medarbejdersiden i HMU er forældede (ældre end 2017) og kan ikke længere opdateres. Ved tvivl eller behov for udskiftning kontaktes Helle Andersen (Staben).
Notering af allergener i kantinen
Det blev påpeget, at allergener ikke fremgår konsekvent ved retterne i kantinen, og at personalet ikke altid kan oplyse indholdet. Der ønskes tydelig mærkning af de mest almindelige allergener i buffeten.
Aktindsigt fra Randers Amtsavis
Henrik Larsen orienterede om, at Randers Amtsavis har anmodet om aktindsigt i brandinstrukserne for Regionshospitalet Randers.
Generel status på Vita
Der blev efterspurgt en generel status på Vita-projektet. Dette vil blive taget med på næste HMU-møde den 02.06.2025.
Cykelskur i byggefelt
Der blev stillet forslag om at flytte cykelskur i byggefeltet til en anden placering. Muligheden skal undersøges nærmere.
Ordstyrer HMU
Anna Mortensen melder en medarbejderrepræsentant ind som ordstyrer til HMU-mødet den 2. juni 2025.
18. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 14:50 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at | punkter til videreformidling drøftes. |
Beslutning
Parkering
Der er indgået en ny aftale med Q-park, så parkeringsabonnementer ikke længere udløber automatisk ved årsskiftet. Helle Andersen (Staben) sørger for, at alle abonnementer fremover fornyes automatisk. Information udsendes via intranettet.
Brugergrupperne Vita
Vita-projektet bevæger sig nu ind i den næste fase, hvor den sidste rund med brugerinddragelse skal lede til de endelige dispositioner og tegninger for bygningen.
Der nedsættes derfor 7 brugergrupper i den kommende brugerinddragelsesproces. Brugergrupperne skal bidrage til at etablere fremtidsorienterede, funktionelle og patientvenlige løsning, som understøtter god patientbehandling og høj patientsikkerhed, et godt forsknings- og undervisningsmiljø, et godt arbejdsmiljø og en god og bæredygtig driftsøkonomi. Udover de 7 kliniske brugergrupper nedsættes også brugergrupper for tekniske arealer, servicearealer mv.
Udover afdelingsledere og medarbejdere deltager medlemmer fra Indkøb & Medicoteknisk, Arbejdsmiljø, Hygiejne, Sundheds-It, Plan og Projektkontoret.
Fællesindsatser
På AL-mødet den 17. september 2024 blev det aftalt, at der i budget 2025 er følgende fællesindsatser, hvor der var tilknyttet besparelseskrav:
- Indkøbsområdet
- Optimering af OP-kapacitet
- Ambulante spor
- Reduktion af blodprøver og analyser
- Reduktion af røntgen og skanning
Samlet vurdering af økonomien
Der er forudsat besparelser ifm. fællesindsatserne på 7,5 mio. kr. i budget 2025 stigende til 10 mio. kr. i 2026.
Resultatet af arbejdet med fællesindsatserne er, at der kan findes besparelser i 2025 på 5,017 mio. kr. stigende til 6,484 mio. kr. i 2026. Der mangler således besparelser for 2,5 mio. kr. i 2025 stigende til 3,5 mio. kr. i 2026. HL har besluttet, at den manglende besparelse udmøntes som en rammebesparelse til alle afdelinger på hospitalet fordelt på baggrund af bruttolønsbudgettet.
19. Forslag til kommende punkter på HMU (kl. 14:55 - 5. min)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU drøfter eventuelle emner til kommende punkter. |
Sagsfremstilling
Der er på nuværende tidspunkt følgende punkter på listen:
- Samarbejdet mellem HMU og de 3 fora (personalepolitiskudvalg, sundhedsfremmegruppen og styregruppen for bæredygtighed)
- Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027
- Hospitalets aktivitetsplan 2025/2026
- Bæredygtighedsaftaler 2025-2026
- Implementeringen af visioner og strategi
Beslutning
Der blev på mødet meldt ind med punktet: Integration af psykiatrien og somatikken.