Hmu - Rra 19. november 2021 (Referat)
Organisering af MEDudvalg
MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.
Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.
Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.
Referater
Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.
- Udvalg: HMU - RRA
- Mødedato: 19. november, 2021 kl. 10:30
- Mødested: Auditoriet
Pkt. tekst
- 1. Godkendelse af referat og dagsorden (10.30-10.35)
- 2. Nyt fra kontaktudvalget (10.35-10.50)
- 3. Nyt fra RMU (10.50-11.00)
- 4. Status på hospitalets situation jf. COVID-19, RS-virus og influenza (11.00-11.15)
- 5. Orientering om plan for håndtering af vinteren 2021/2022 (11.15-11.30)
- 6. Etablering af personaleforening på RRA (11.30-11.35)
- 7. Frokostpause (11.35-12.00)
- 8. Årlig arbejdsmiljødrøftelse (12.00-13.45)
- 9. Eventuelt (13.45-13.50)
- 10. Udvælgelse af væsentlige punkter til videreformidling til LMU (13.50-13.55)
- 11. Punkter til kommende HMU (13.55-13.55)
- 12. Evaluering af mødet (13.55-14.00)
1. Godkendelse af referat og dagsorden (10.30-10.35)
Formandsskabet indstiller,
at | der bydes velkommen til mødet, |
at | referat fra mødet d. 6 september godkendes |
at | dagsorden godkendes |
at | der bydes ind med punkter til dagsordenspunktet "eventuelt" |
Beslutning
Dagsordenen blev godkendt.
Det blev bemærket at sag vedr. vagtværelse skulle have været på dagsordenen. Punktet kommer på dagsordenen til næstkommende HMU.
Referat fra mødet d. 6 september blev godkendt.
Punkter til eventuel:
- Kommentarer til overgang til PDC-vagtplan
- Tæl-skridt kampagne
- Ladestandere til el-biler
Deltagelse:
Jonas Dahl
Marianne Jensen
Lone Winther Jensen
Pernille Sarto
Eva Hansen
Jette Krüger
Dorthe Baarup
Nina Søndergaard
Tina Kristensen
Gitte Grosen
Daniel Michelsen
Anne Christensen
Anna Mortensen
Heidi Glud
Tim Sodemann
Helle Andersen
Lars Engelst
Hanne Folsø
Karen Rasmussen
Monica Øst
Lotte Juul
Fravær:
Michael Tjørnild
Svend Christiansen
Thorbjørn Grøfte
Andreas Nørgaard
Nathali Degn
Signe Riddersholm
2. Nyt fra kontaktudvalget (10.35-10.50)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU drøfter punkterne fra kontaktudvalget |
Sagsfremstilling
Ventetidsgarantier:
Der udtrykkes bekymring vedr. muligheder for overholdelse af lovpligtig ventetidsgaranti, når hospitalet er presset.
Leverance af uniformer:
Jf. regionsflowet for nye uniformer forventes det at dette når til Randers i 2024. Pt. opleves det at der til tider mangler uniformer i visse størrelser. Samtidigt er det observeret at beskidte uniformer efterlades i skabe og derfor ikke indgår i uniformsflowet. Vikarer får ved ankomst til en given afdeling udleveret et "låne-adgangskort" så de har adgang til omklædingsrum og uniformer.
Kø ved udkørsel fra Parkeringshus:
Det opleves at der er kø i forbindelse med udkørsel fra parkeringshuset. Randers Kommune planlægger etablering af lysregulering i krydset Dronningborg Boulevard/Kirketerpsvej.
Beslutning
Ventetidsgarantier:
Ventetidsgarantien er en politisk beslutning. Bekymringen for overholdelse af garantien deles af både ledelse og medarbejdere. Der er på regionalt niveau gjort opmærksom på, at det under de nuværende forudsætninger, kan være udfordrende at overholde garantien.
Uniformer:
Alle uniformer på hospitalet skal være i en sådan stand at de kan varetage de funktioner de er tiltænkt. Følgende blev besluttet:
- Det skal være muligt nemt at komme af med beskidte uniformer. Alle deler et medansvar for at disse ikke efterlades. Kommunikation inddrages i forbindelse med udarbejdelse af informationsmateriale. Ligeledes undersøges det hvorvidt der er behov for flere muligheder til at afhænde beskidte uniformer.
- Teknisk Afdeling kontaktes med henblik på optimering
af adgang til uniformsdepotet. Herunder mulighed for adgang fra både for- og bagside. - midtVask kontaktes vedr. frasortering af slidte uniformer.
Kø ved udkørsel fra parkeringshus:
Der er dialog med Randers Kommune om at igangsætte etablering af lysregulering hurtigst muligt. Etablering af lysregulering kan betyde yderligere gener mens arbejdet pågår. I planlægningen af arbejdet tages desuden højde for det forventede niveau af tilkørsel til vaccinationscentret.
Der er efter HMU-mødet blevet afholdt møde med Randers Kommune. Det forventes at anlægsarbejdet påbegyndes i december. Entreprenøren vil have den opgave at trafikken kan afvikles under hele anlægsperioden.
Der blev spurgt indtil muligheden for at undlade at vaccinere i de tidsrum hvor mange medarbejdere forlader parkeringshuset. Slutteligt blev der opfordret til at overveje muligheden for at ændre specifikke afdelingers mødetider.
3. Nyt fra RMU (10.50-11.00)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager seneste nyt fra RMU til orientering |
Sagsfremstilling
Der har været afholdt RMU-møde mellem RMU og FU d. 12 oktober. Næstkommende ordinære HMU er planlagt til 8. december.
På mødet d. 12 oktober blev følgende emne drøftet:
Etablering og organisering af whistleblowerordning i Region Midtjylland:
Region Midtjylland skal inden den 17. december 2021 have etableret en whistleblowerordning. Den kan bruges til at indberette lovovertrædelser og andre alvorlige forhold, som medarbejdere og samarbejdspartnere bliver bekendt med i forbindelse med deres arbejde i regionen eller samarbejde med regionen. Ordningen skal ses som et supplement til den allerede eksisterende åbenhed og interne dialog, der er i Region Midtjylland. Regionens whistleblowerordning foreslås evalueret i starten af 2023, når ordningen har været i drift i et år.
Referater og dagsordner fra RMU-møder kan altid findes via. følgende link:
Dagsordner-referater - Region Midtjylland (rm.dk)
Beslutning
Etablering og organisering af whistleblowerordning i Region Midtjylland:
HMU blev orienteret om etablering af whistleblowerordningen. Der blev udtrykt bekymring for om etableringen af whistleblowerordningen vil sætte MEDsystemet ud af kraft. Whistleblowerordningen er ikke tiltænkt, at skulle varetage emner der hidtidigt har kørt i MEDsystemet.
360 graders plan:
Der blev orienteret om regionens 360 graders plan. 360 graders planen er iværksat for at afhjælpe det pres regionen, som helhed er under. Presset kan blandt andet tilskrives øget aktivitet på det akutte område, udskudt aktivitet som følge af COVID-19 og sygeplejerskestrejke. Region Midtjylland påvirkes samtidigt af udfordringer med at fastholde og rekruttere de ønskede medarbejdere. Formålet med planen er bl.a. at komme bedst muligt gennem vinteren samt at sikre godt arbejdsmiljø og bemanding på både kort og lang sigt.
4. Status på hospitalets situation jf. COVID-19, RS-virus og influenza (11.00-11.15)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU orienteres om status på situationer vedr. COVID-19, RS-virus og influenza |
Sagsfremstilling
Hospitalsledelsen orienterer indledningsvist om status på covid-19 situationen, herunder aktuelle smittetal i vores optageområde, indlæggelsestal og vaccinationer. Herudover orienteres der vedr. RS-virus og influenza. Herefter vil der være mulighed for at HMU-medlemmer kan stille spørgsmål eller kommenterer aktuelle problemstillinger.
Beslutning
Fra HL's side er der stor anerkendelse til medarbejderne for deres arbejde jf. COVID-19 indsatsen.
På regionalt og nationalt plan er der stor bekymringen vedr. COVID-19 situationen. Hospitalerne i regionen har alle længe haft en høj belægningsgrad og der har været et højt antal af forskelige akutte patienter. Herunder også RS-virus samt COVID-19 patienter. COVID-19 smitten drives nu primært af børn og uvaccinerede.
Når beslutninger vedr. håndtering af f.eks. isolationspatienter og COVID-19 tiltag eksekveres, efterspørges grundigere overvejelse af alle arbejdsgange. Det opleves at ændring af arbejdsgange og praktik såsom rengøring osv. ikke er tænkt tilstrækkeligt ind i planerne. Samtidig efterlyses bedre og hurtigere information.
Det er væsenligt at alle medarbejdere er trygge i deres arbejdsgange. De forskellige inputs vil derfor blive taget med i overvejelserne. Der vil derfor fremadrettet være endnu større fokus på at indtænke alle led og arbejdsgange i beslutninger samt en yderligere forankring af god og hurtig kommunikation.
5. Orientering om plan for håndtering af vinteren 2021/2022 (11.15-11.30)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager information om plan for håndtering af vinteren 2021/2021 til efterretning |
Sagsfremstilling
Erfaringer fra tidligere vintre viser, at patientindtaget stiger i vintermånederne grundet bl.a. influenza og luftvejsinfektioner mm. Derfor plejer hospitalet at indføre ekstra tiltag henover en vinterperiode for at kunne imødekomme det øgede patientindtag. I år står hospitalet også overfor igen at skulle håndtere en mulig opblussen af COVID-19 henover vinteren.
Hospitalsledelsen og afdelingsledelserne har på den baggrund udarbejdet en opskaleringsplan for håndtering af isolationspatienter med forskellige trin og aftaler. Derudover tages flere tiltag også i brug, som hospitalet har gode erfaringer med fra tidligere bl.a. HL/AL vagtplan og øget flowkoordinatorbemanding. Formålet er at sikre rette flow og kapacitet til at imødekomme det øgede patientindtag på hospitalet.
Hospitalsledelsen fremlægger den konkrete opskaleringsplan og øvrige tiltag for HMU på mødet.
Beslutning
Punktet blev ikke behandlet, som et selvstændigt punkt. AL, FL og TR orienteres på møde d. 23 november. Informationsmateriale (powerpoint) udsendes med referatet.
Bilag
6. Etablering af personaleforening på RRA (11.30-11.35)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU godkender personaleforeningens vedtægter |
at | HMU tager stilling til spørgsmål vedr. aktivt/passivt medlemskab samt kontingentstørrelse |
Sagsfremstilling
Personaleforeningen på Regionshospitalet Randers formål er som overordnet "paraply-forening"
- at arbejde for en styrkelse af socialt samvær og gensidig forståelse blandt medarbejderne på Regionshospitalet Randers
- at styrke sammenholdet blandt medlemmer gennem afholdelse af sammenkomster af oplysende, kulturel eller underholdende karakter
- at understøtte initiativer og aktiviteter blandt medlemmer til fælles gavn eller interesse for personalet
Personaleforeningen ønsker HMU's godkendelses af foreningensvedtægter. Herudover ønskes HMU's stillingstagen til hvorvidt;
- man aktivt skal tilmelde sig personaleforeningen, eller om man ved ansættelse automatisk er medlem og aktivt skal melde sig ud.
- HMU ønsker at tage stilling til kontingentstørrelse, eller om dette skal besluttes når der konstitueres en bestyrelse? Opdrag kunne ligge på mellem 10-25 kr. pr måned.
Det kan nævnes at kunstforeningen har frivillig deltagelse. Ved aktiv tilmelding
er prisen 50kr. om måneden. Beløbbet bliver trukket over lønnen 1 gang om året i februar måned.
Beslutning
HMU godkendte vedtægterne. Dog skal anden passus i "§3: Medlemmer" klarificeres. Et enigstemmigt HMU, godkendte desuden en model, hvor medarbejdere er automatiske medlem af personaleforeningen via deres ansættelse. Eventuel udmelding vil kræve aktiv handling fra den enkelte. Kontigent blev forslået fastsat til 20 kr. pr. måned.
Endelige udforming af vedtægter fastlægges på stiftende generalforsamling d. 8 december 2021.
Fremadrettet vil der blive arbejdet på at lave rabatordningerne med butikker i Randers midtby. Herudover vil formaliteter vedr. f.eks. udmelding og betaling blive klarificeret. Det blev desuden drøftet hvorledes der skabes bred opmærksomhed omkring den stiftende generalforsamling. I forlængelse heraf udskrives der "navnekonkurrence" for personaleforeningen på intranettet d. 21 november.
Bilag
8. Årlig arbejdsmiljødrøftelse (12.00-13.45)
Formandsskabet indstiller,
at arbejdsmiljødrøftelse for kalenderåret 2021 gennemføres at HMU evaluerer arbejdsmiljøindsatsen for 2021 |
at HMU beslutter hvilket fokus der skal være for arbejdsmiljøarbejdet i det kommende år 2022 |
at arbejdsmiljøfokus bliver endelig godkendt af HMU på mødet d. 31. januar 2022 |
arbejdsmiljødrøftelse for kalenderåret 2021 gennemføres |
Sagsfremstilling
Jf. MED- og arbejdsmiljøaftalen for Region Midtjylland skal der én gang årligt gennemføres en arbejdsmiljødrøftelse på alle niveauer i MED- og arbejdsmiljøorganisationen.
Formålet med drøftelsen er at tilrettelægge samarbejdet og arbejdsmiljøarbejdet bedst muligt.
Fokus i drøftelsen vil være:
- Evaluering af det foregående års arbejdsmiljømøde
- Prioritere indsatser og mål for det kommende års arbejdsmiljøarbejde
Under dette punkt deltager både HMU og arbejdsmiljøorganisationen, dette sker på baggrund af en ide fra HMU, for at styrke samarbejdet og ideudviklingen.
HR chef Mette Dehlendorff vil indlede punktet med en orientering om hvad organisationen har arbejdet med siden arbejdsmiljødrøftelsen d. 14 april 2021. Her har blandt andet 'Trivsel og arbejdsglæde på RH Randers' samt nedbringelse af korttidsfraværet været aktuelt
Hospitalet hr netop gennemført kortlægning af APV og TULE. Resultatet fra disse undersøgelser er ikke tilgængeligt endnu, og vil ikke være en del af drøftelsen.
Forventningen er, at HMU drøfter dette på mødet i januar 2022.
Beslutning
Arbejdsmildrøftelse for 2021 blev gennemført. Opsamling på drøftelsesarbejdet er vedhæftet, som bilag.
Bilag
9. Eventuelt (13.45-13.50)
Formandsskabet indstiller,
at | eventuelle punkter behandles |
Beslutning
Overgang til PDC-vagtplan:
I referatet fra HMU-mødet d. 6 september fremgår det at PDC Vagtplan. er det nøjagtigt samme system, som vi kender fra Tjenestetid. Dette var den viden der var på tidspunktet. Det har dog vist sig at der har været en del udfordringer i overgangen og at denne har været ressourcekrævende for f.eks. planlæggere, afdelingssygeplejerske osv.
Tæl skridt kampagne:
Det er et stort ønske om at kunne deltage i landsdækkende tæl skridt kampagne. Den næste kampagne kører fra 24. januar til 6. februar. Deltagelse i kampagnen vil kunne have positiv indflydelse på trivslen. Man kan orientere sig om tæl skridt kampagnen på www.taelskridt.dk.
Ladestandere til el-biler:
Der blev spurgt indtil mulighed for ladestandere til el-biler på hospitalet. Der bliver set på forskellige muligheder vedr. etablering af el-ladestandere. Der er endnu ikke truffet nogen endelige beslutninger.
10. Udvælgelse af væsentlige punkter til videreformidling til LMU (13.50-13.55)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU udpeger de væsentligste punkter fra mødet til videreformidling til LMU |
Beslutning
Følgende punkter skal videreformideles til LMU'erne:
- Uniformer
- Personaleforening
- 360 graders plan
- Udkørsel fra parkeringshus
11. Punkter til kommende HMU (13.55-13.55)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU kommer med forslag til fremtidige punkter til HMU-møder |
Beslutning
Følgende punkter ønskes på kommende HMU:
- Vagtværelser
- Status på på den nye kompetencemodel
12. Evaluering af mødet (13.55-14.00)
Formandsskabet indstiller,
at | mødet evalueres |