Om afsnittet

Vores patienter

I Intensiv behandler og plejer vi kritisk syge patienter, som har behov for en tættere observation og specialbehandling, end man kan varetage på hospitalets andre sengeafsnit. Derudover har vi patienter indlagt til observation for at forebygge, at deres sygdom udvikler sig kritisk. 

Størstedelen af vores patienter bliver udskrevet til stamafdeling, men sommetider er det bedste for patienten en afslutning på livet. I sådan en situation bistår vi patienten og de pårørende og forsøger at få gjort afslutningen smuk og værdig.  

Vores opgaver

Sygepleje

Vi varetager som udgangspunkt hele sygeplejen og alle tilknyttede opgaver i forhold til patienterne. Det indebærer bl.a. personlig pleje, ernæring, medicinadministration, undersøgelser (bedside såvel som en tur i CT-skanneren), mobilisering, stuegang, palliationsarbejde, udskrivelse/overflytning, håndtering af specialudstyr samt oprydning/opfyldning og dokumentation. Alle dage er forskellige, og planen fra morgenstunden kan ændre sig mange gange.

Vi har en del specialudstyr i afsnittet; eks. respiratorer, dialyseudstyr mm. Du vil blive oplært i det udstyr, du ikke kender.

Omsorgsopgaver og pårørendekontakt

I komplekse patientforløb som vores på Intensiv er der ofte involverede pårørende. Når patienten er meget syg, er der mange følelser i spil, og man kommer som sygeplejerske tæt på familie og pårørende. Man får automatisk en relation til og dialog med dem, og man står ofte i en støttende samtale eller lignende. Vi deltager løbende i lægesamtaler med familien.

Vi har indimellem patienter, der kan være indlagt over en længere periode. Her bestræber vi os på at lave en dagbog for patienten og implementere vante rutiner i en plejeplan i samråd med patienten og de pårørende. Dagbogen indeholder billeder og tekst fra sygeplejerskerne, der har passet patienten, skrevet på en let forståelig måde.

Læs mere om bl.a. dagbogen på afsnittets side til patienter og pårørende

Når vores kompetencer ikke rækker længere i denne henseende, inddrager vi gerne hospitalspræsten, der kan tilbyde en støttende og eksistentiel samtale enten med eller uden udgangspunkt i religion og tro. 

Det sker, at vi står ved livets afslutning. I de situationer er vores opgave at yde støtte og omsorg til de pårørende, der står tilbage.

Administrative opgaver

Vi har samme omfang af dokumentationsopgaver som i andre kliniske afdelinger. Det særlige for vores afsnit er, at vi observerer vores patienter tæt, og vi dokumenterer som udgangspunkt minimum én gang i timen med vitale værdier samt observationer på vores papirkurver.

Hvem er vi

Vi er ca. 40 sygeplejersker; herunder både specialuddannede, kursister og basissygeplejersker. Derudover har vi følgende faggrupper fast tilknyttet afsnittet:

  • Fysio- og ergoterapeuter
  • Præparationsmedarbejdere, der varetager rengøring, bestilling af nye varer, håndtering af teknisk apparatur mm.
  • Serviceassistenter
  • Sekretærer
  • Anæstesilæger

Vi har som regel 2-5 studerende. Vi har både sygeplejerskestuderende og assistentelever. 

Medarbejderne i afsnittet har alt mellem 0-40 års erfaring. Generelt har de fleste mange års erfaring, og der er derfor altid nogen på arbejde med meget erfaring, som man kan sparre med. 

Følg os på Instagram

På Intensiv har vi en Instagramprofil, hvor vi lægger billeder og historier ud fra hverdagen i afsnittet. Du kan finde os via @intensiv_randers.

Ledige stillinger

Vi opslår alle vores ledige stillinger på Midtjob.dk. Her kan du også oprette en jobagent, så du får besked, når vi opslår en stilling, der kunne have din interesse.

Som udgangspunkt modtager vi ikke uopfordrede ansøgninger, men du er altid meget velkommen til at kontakte vores afdelings- eller afsnitsledelse i forhold til en uformel snak om potentielle jobmuligheder i vores afsnit.

Se ledige stillinger på hospitalet

Introduktion til nyansatte

Før du starter

Inden din første dag får du adgang til vores app Guide. I app'en kan du bl.a. møde alle dine kommende kolleger med navn, billede og en kort præsentation. Derudover er der i app'en et introduktionsforløb, hvor du kan finde praktiske oplysninger om f.eks. omklædning, frokost/madpakker mm.

Introduktionsperiode på 3 måneder

Når du starter hos os, vil du som udgangspunkt have en introduktionsperiode på 3 måneder. Vi vurderer løbende, om du har behov for mere eller mindre. I introduktionsperioden følges du tæt eller på afstand, indtil du er tryg og selvstændigt kan varetage lette patienter. 

Herefter vil du blive oplært til at påtage dig opgaverne i afsnittet, så du langsomt kan varetage plejen af patienter af en stigende kompleksitet.

Vagter i introduktionsperioden

Hvis du er ny i afsnittet eller under uddannelse, har du størstedelen af dine vagter i dagvagt, da det er her, der er det største læringsudbytte.

Hvis du er nyuddannet

Vi har et inkluderende læringsmiljø i afsnittet, hvor du kan forfine dine kompetencer inden for basal sygepleje, mens du tillærer dig specialiserede kompetencer. Du er aldrig ladt alene, men har altid en kollega ved hånden.

 

Ny i Randers

Se hospitalets information til dig som nyansat og studerende. Find praktiske oplysninger, information om hospitalet, retningslinjer for brug af it, sygemelding mm. samt oplysninger om diverse medarbejdertilbud og meget meget mere.

Gå til Ny i Randers

Faglig udvikling

Læring i hverdagen

Vi prioriterer det interne læringsmiljø meget højt. Vi lærer noget hver dag, når vi stiller spørgsmål til vores arbejdsgange. Der er ingen dumme spørgsmål, og man kan altid spørge ind til observationer, medicin mm.

Vores afsnit er indrettet, så der er et fællesrum og mødested ude foran patientstuerne. Det giver os mulighed for ofte at være samlet til faglig sparring, mens vi stadig er tæt på patienterne.

Viden via e-Dok, Guide osv.

Vi har en bred samling dokumenter i e-Dok i forhold til behandling og procedurer, og i vores app Guide har vi et særligt forløb med små videoinstruktioner af f.eks. samling og klargøring af udstyr mv.

Undervisning og fagdage

Der er undervisning flere gange om ugen, hvor vi underviser hinanden i relevante emner. Det kalder vi at mødes "under uret". 

Derudover har vi planlagte fagdage, hvor vi mødes til et fuldt program med undervisning og opkvalificering.

Under uret

Vi mødes som udgangspunkt hver tirsdag over middag og hver torsdag om morgenen. I stille stunder griber vi altid chancen for at tage en ekstra faglig snak under uret, hvis det er muligt. Der er altid noget at snakke om, og ordet kan tages af enhver.

Indholdet af vores møder under uret kan bl.a. være at:

  • Gennemgå en nyrevideret retningslinje
  • Gennemgå teori og koble den til praksis
  • Lære om specialiseret teknik/udstyr
  • Fremlægge indhold fra et kursus eller undervisning, som én af os har deltaget i
  • Gennemgå en ny eller gammel UTH med henblik på fælles læring
  • Gennemgå en svær eller udfordrende patientsituation

Særlige roller og ansvarsområder

Det er muligt at kombinere hverdagen i plejen med at indgå i afsnittets studieunit eller ved at varetage specifikke ansvarsområder. Det kan være rollen som uddannelsesansvarlig, koordinator, forskningsansvarlig, hygiejneansvarlig, bæredygtighedsansvarlig mfl.

Kurser og uddannelse

Specialuddannelse

Når man har 2 års erfaring eller mere, er det en selvfølge, at man tager specialuddannelsen i intensiv sygepleje. Du aftaler med oversygeplejersken, hvornår timingen er den rette for dig. 

Specialuddannelsen i intensiv sygepleje er en 2-årig videreuddannelse bestående af ½ års introduktionsperiode efterfulgt af 1½ års uddannelse. Der starter to hold i regionen om året. 

De formelle optagelseskrav til uddannelsen er:

  • Bestået eksamen i sygepleje på bachelorniveau eller eksamen i sygepleje suppleret med videnskabsteori og -metode på diplomniveau
  • 2 års fuldtids erhvervserfaring som sygeplejerske eller tidsmæssigt tilsvarende (min. 1½ år på somatisk hospitalsafsnit).

Kurser og efteruddannelse

I dialog med oversygeplejersken er der mulighed for at komme på kurser eller efteruddannelse, der er relevant for din egen viden eller de samlede kompetencer i afsnittet. Et relevant kursus kan herunder være et, der kvalificerer dig til at varetage et særligt område som nøgleperson. Det kan være inden for ernæring, hygiejne, bæredygtighed mv.

Forskningsaktivitet

Intensiv indgår løbende i forskellige forskningsprojekter. Vores projektsygeplejerske har det overordnede ansvar og overblik over projekterne. 

Vi har alle et overordnet kendskab til de igangværende projekter, og hvis man bliver tildelt en inkluderet patient, vil der være rig mulighed for at fordybe sig i teori og metode i projektet.

Bæredygtighed

På hospitalet og i Region Midtjylland arbejder vi med forskellige indsatser i forhold til bæredygtighed, grøn omstilling, miljø og genbrug. Vi har en bæredygtighedsansvarlig nøgleperson, som løbende deltager i initiativer på hospitalet og derefter vender tilbage og underviser/inddrager os.

Vagter og fleksibilitet

Bemanding i vagterne

I de fleste dagvagter er vi bemandet én sygeplejerske til én patient, hvilket giver god tid til at komme omkring hele sygeplejen og til at strukturere arbejdet på patientens præmisser. Derudover er der i dagtiden også fysio- og ergoterapeuter i afsnittet. De hjælper med træning og mobilisering. 

I aften- og nattetimerne kan man skulle passe to patienter, men hvis det er tilfældet, vil det blive planlagt ud fra kompetencer og patienternes kompleksitet.

Ønsker til vagtplan

Vi arbejder skiftende vagter, og din vagtplan laves ud fra ønskeplan, dvs. man ønsker selv sin vagtplan, og så bliver der så vidt muligt taget hensyn til ønskerne.

Det forventes, at alle tager del i vagtarbejdet. Man skal som minimum have 12-14 vagter, fordelt over 6 uger. Ved vagter menes aftenvagter, nattevagter samt vagter fordelt over weekender og helligdage. Man arbejder som udgangspunkt hver tredje weekend i 12 timers vagter eller hver anden weekend i 8 timers vagter.

Vi har en god kultur for at hjælpe hinanden med at bytte vagter, så alle kan få familie- og privatlivet til at hænge sammen. Derudover kan man også i perioder, hvor privatlivet kræver mere, gå ned eller op i tid. Vi har kolleger, der er ansat på alt mellem 20 og 37 timer om ugen. 

Trivsel og tryghed

Tillid og fortrolighed

Vi har en god fortrolighed kollegaerne imellem. Det gør, at vi i det daglige ofte sammen reflekterer over de spændende, svære, dejlige og udfordrende, som vi oplever. 

Udover vores tætte samarbejde er vi også fysisk tætte på hinanden i vores lille afsnit, og vi er derfor gode til at fange, hvis en kollega har ekstra travlt eller har en dårlig dag, så vi kan hjælpe.

Tid til pauser

Det bliver prioriteret, at vi får vores pauser og kan nå at spise. Det betyder også, at vi altid er parate til at hjælpe hinanden på tværs, så alles arbejdsdag kan hænge sammen.

Når man har en 12 timers vagt eller en nattevagt, er der fokus på, at alle kolleger kan få en pause, hvor de kan hvile sig. Det vil typisk være en powernap i vores massagestol eller på en briks.

Tryghed i forhold til opgaver

Når man starter i vores afsnit, skal man langsomt gøre sig sine erfaringer i en uforudsigelig og spontan hverdag. På vores afsnit bliver man aldrig tildelt en patient, som man ikke har de rette kompetencer til. I så fald har man altid en mere erfaren sygeplejerske med sig. Og skulle der ske en fejl, lærer vi af den, for det er noget, der kan ske for os alle.

I sidste ende er det dig, der kender dine egne begrænsninger, og det er okay at sig fra eller påpege, hvis du føler, at du mangler kompetencer i forhold til en opgave eller hos en patient.

Samarbejde og ledelse

Vi har en meget synlig ledelse og hos oversygeplejersken har vi en åben dør-kultur, så man altid kan komme til hende med stort og småt. Hun hjælper også gerne til i plejen eller som koordinator, hvis der er behov for det.

Dagligdagen er meget præget af selvledelse, og der er ikke et udtalt hierarki i afsnittet. Vi ved, hvem der har den overordnede ledelse og beslutningskompetence, men føler os ellers meget på lige fod i hverdagen og bliver ofte inddraget i de beslutninger, der vedkommer os. 

Ved stuegang er der en god ligeværdig kommunikation mellem de forskellige faggrupper, og alle bliver hørt og har mulighed for at komme med deres overvejelser og observationer.

Når vi ikke er på arbejde

Vi er gode til at ses i vores fritid i det omgang, vi hver især har lyst og overskud. Her tager vi ud at spise, træne sammen, tage på havetur, shoppetur eller andre udflugter. Vi mødes også med jævne mellemrum hjemme hos hinanden. Derudover er der selvfølgelig den årlige afdelingsjulefrokost, som vi holder sammen med de andre afsnit i Operation og Intensiv. 

Som nyansat er du selvfølgelig lige så velkommen i det sociale fællesskab som alle os andre. Vi gør en stor indsats for at inddrage de nye i de sociale arrangementer. Alle arrangementer i afsnittet er åbne for alle. Typisk bliver der hængt en seddel op i afsnittet, hvor man kan melde sig til.

Afsnitsledelse

Oversygeplejerske Anisette Christiansen Høgenhaven

Afsnitsleder i Intensiv

Mail: anisho@rm.dk

Afsnitsledende overlæge Helle Bundgaard

Afsnitsleder i Intensiv

Mail: helle.bundgaard@randers.rm.dk