Om vejledning

Generelt tilstræber vi til enhver tid at tilbyde et inspirerende og trygt læringsmiljø og forventer tilsvarende, at du tager medansvar for din egen læring.

Vi forventer at du gennemgår og udfylder de nedenforstående vejledningsdokumenter og på den måde forbereder dig til introduktionssamtalen. Derudover at du sætter dig ind i dit uddannelsesforløb. På den måde har dig og din vejleder et godt grundlag at starte på. Selvfølgelig vil I i fællesskab gennemgå dokumenterne og sammen udfylde dem yderligere.

Vejledningssamtaler

Antal vejledningssamtaler:

  • KBU: 3
  • Intro: 4
  • HU: 5

Er inddelt i en introduktionssamtale, midtvejs-/justeringssamtaler samt en afsluttende samtale med godkendelse af forløbet.

Læs om vejledningssamtaler på Regionshospitalet Randers

Uddannelsesdokumenter

Vejledningsskabeloner

Udfyld skabeloner

Karriereplan, uddannelsesplan og CV udfyldes på bedste vis inden introduktionssamtalen med din vejleder.

Find vejledningsskabelonerne

Karriereplan

Individuel plan for at nå ”drømmespecialet” – hvad kan afdelingen tilbyde mig. Udfyldes af uddannelseslægen og er opbygget af en række spørgsmål, der skal hjælpe uddannelseslægen med at reflektere over egen faglige udvikling og uddannelsesmuligheder ved at afklare interesser, erfaringer, styrker og svagheder i forhold til valg af speciale.

Uddannelsesplan

Udarbejdes af uddannelseslægen selv i tæt samarbejde med hovedvejleder i forbindelse med introduktionssamtalen. Konkretisering af uddannelsesprogrammet, så egne ønsker og erfaring tages i betragtning, samt hvornår og hvordan erhvervelsen af de enkelte kompetencer skal foregå i det aktuelle delforløb samt eventuelle særlige indsatsområder. Udfyldes udfra de 7 lægeroller. Revurderes ved hver samtale. Nyt forløb = ny uddannelsesplan.

CV

Indeholder udover de sædvanlige punkter i et CV punktet "faglig profil", hvor uddannelseslægen kan beskrive sine kompetencer på individniveau, gruppe- /organisationsniveau og samfundsniveau indenfor hver af de 7 lægeroller. Hensigten med, at lade dette indgå i vejledningen, er at få uddannelseslægen til at reflektere over sin egen kompetenceudvikling indenfor hver af de 7 lægeroller ved løbende at overføre opnåede erfaringer, kurser mv. fra sin uddannelsesplan til CV'et. Dermed kan uddannelseslægen få et klart overblik over eventuelle mangler i sin kompetenceudvikling.

KBU

Målbeskrivelsen

Overordnet nationalt dokument, der beskriver formålet med KBU’en. Bygget op omkring de syv lægeroller og de 16 obligatoriske kompetencer. Beskriver overordnet læringsstrategier og metoder til kompetencevurdering.

Læs målbeskrivelse for den kliniske basisuddannelse

Uddannelsesprogram

Indeholder info om den afdeling du skal på og konkretiserer, hvordan du opnår Kompetencemålene fra målbeskrivelsen, samt hvordan de enkelte kompetencer skal vurderes.

Find uddannelsesprogrammer

Dokumentation af kompetencer

Uddannelseslaege.dk anvendes som redskab til dokumentation for opnåelse af de 16 kompetencer fra målbeskrivelsen, der skal godkendes for gennemført KBU. Kompetencerne godkendes løbende. Kompetence 1, 2, 4, 5, 9, 10 (x2), 12 og 14 skal godkendes under sygehusopholdet. Resten kan godkendes i praksis.

Relevante dokumenter sendes elektronisk til SST.dk ved KBU-afslutning, vejledning findes på uddannelseslaege.dk. Ved endt ophold hos Mave- og Tarmkirurgi skal godkendes ”attestation af tid” og ”attestation af læringsmål”. Det er KBU-lægen der skal ”klarmelde” kompetencerne, så vejleder kan godkende. Afsluttende godkendelse er ved UAO.

Se mere på uddannelseslaege.dk

Intro

Målbeskrivelsen

Overordnet nationalt dokument, der beskriver formålet med intro i kirurgi

Læs målbeskrivelsen

Dokumentation af kompetencer

Få overblik over din lægelige videreuddannelse, saml dokumenter, få godkendt kompetencer og kurser, få attestation for tid mm. på uddannelseslaege.dk

Se mere på uddannelseslaege.dk

HU

Målbeskrivelsen

Overordnet nationalt dokument, der beskriver formålet med speciallæge uddannelsen i kirurgi.

Læs målbeskrivelsen

Dokumentation af kompetencer

Få overblik over din lægelige videreuddannelse, saml dokumenter, få godkendt kompetencer og kurser, få attestation for tid mm. på uddannelseslaege.dk

Se mere på uddannelseslaege.dk

Kompetencevurdering

Obligatorisk kompetencevurdering

Kompetencevurdering er obligatorisk. Et læringsredskab der danner grundlag for refleksion og feedback.

Kompetencevurderingsskemaer

KBU

16 kompetencer i logbogen med tilhørende skemaer. Skemaerne findes i mappen på reservelægekontoret. Princippet bygger på direkte observation med efterfølgende feedback.

OSATS

Kirurgisk kompetenceskema der udfyldes efter operation. Skema findes på reservelægekontoret. Ellers kan det oprettes elektronisk. Spørg Marlene Julia Sørensen.

DOPF

Direkte observation af praktiske færdigheder. Skema til vurdering af små procedure, som f.eks. endoskopi og mindre indgreb.

Mini-Cex - Mini-Clinical Evaluation Exercise

Kan bruges til at evaluere alle situationer (kommunikation patienter og kolleger, samarbejde, vagtkompetence, empati, prfessionel adfærd, dømmekraft osv). Princippet bygger på direkte observation med efterfølgende feedback.