HovedMEDudvalg
I Region Midtjylland foregår en væsentlig del af dialogen om arbejdsrelaterede spørgsmål i MED-systemet. Find referater fra hospitalets centrale MEDudvalg.
Organisering af MEDudvalg
MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.
Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.
Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.
Referater
Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.
til
mødet i
den 24. september 2024 kl. 11:30
i Mødelokale 4
1. Godkendelse af referat og dagsorden (kl. 11.45 - 11.50)
Formandsskabet indstiller,
at | der bydes velkommen til mødet, |
at | referatet fra den 3. juni godkendes, |
at | HMU reflekterer over HMU-mødet den 3. juni, |
at | HMU godkender dagsorden, og vurderer, om der er der presserende emner, som skal have mere plads og |
at | der bydes ind med punkter til eventuelt |
Sagsfremstilling
Der vil blive serveret en sandwich ved mødets start og kage i pausen.
Beslutning
Referatet og dagsorden blev godkendt.
Der er en opmærksomhed på, om der er afsat for kort tid til punktet "Status på hospitalet".
Deltagere:
Mette Bærentsen
Henrik Larsen
Pernille Sarto
Susanne H. Mikkelsen
Andreas Nørgaard
Svend Christiansen
Mads Amdi Kirk
Lars Engelst
Heidi Glud
Nathali Degn
Tim Sodemann
Helle Andersen
Anna Mortensen
Gitte Grosen
Kirsten Boldsen
Anne Christensen
Lotte Juhl
Fatima Krogsgaard skov
Karen Rasmussen
Mia Vestergaard Christensen
Mette Dehlendorff
Rikke Ringgaard Steffensen (sekretariat)
Afbud:
Lone Winther Jensen
Michael Tjørnild
Jette Krüger
Thorbjørn Grøfte
Thomas Bjerre
Hanne Folsø
Vinni Faber Rasmussen
2. Nyt fra RMU (kl. 11.50 - 11.55)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning |
Sagsfremstilling
Der har været afholdt RMU-møde den 19. juni. Nedenfor er oplistet de væsentligste informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU´erne:
- RMU fik en orientering om og drøftede sundhedsstrukturkommissionens afrapportering. Det er muligt at se det infomøde, som direktionen afholdt om kommissionens afrapportering den 17. juni i regionsrådssalen, her: Infomøde om strukturkommission - Koncern-intranet (rm.dk)
|
- RMU drøftede udkast til retningslinje for registrering af arbejdstid i Region Midtjylland, og herunder mulighederne for at indgå aftale om fravigelse af den ugentlige arbejdstid. Emnet vil blive sat på dagsordenen i RMU igen om et halvt års tid, når der er gjort sig nogle erfaringer.
Dagsordner og referater kan ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://www.hr.rm.dk/medhjemmeside/regions-medudvalget/
Beslutning
HMU spurgte til information om registrering af arbejdstid, herunder mulighederne for at indgå aftale om fravigelse af den ugentlige arbejdstid. Det blev aftalt, at Mette Dehlendorff sender information til HMU.
HMU tog den øvrige orientering til efterretning.
3. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 11.55 - 12.05)
Sagsfremstilling
Kontaktudvalget ønsker nedenstående punkter på dagsorden.
1) Ønske om mulighed for madvogn, madbestilling, automat eller anden mulighed for mad køb i den ende af huset, der er langt væk fra kantinen. Og ønske om mulighed for at kunne bestille mad om aften, som kan blive bragt op til sengeafsnittene.
2) Vinterberedskab - en bekymring for stigning i Corona blandt patienter.
Beslutning
Madvogn og bestilling af mad
Anna Mortensen orienterede om ønske om mulighed for madvogn eller madbestilling til afsnittene om aftenen.
Mette Bærentsen fortalte, at hospitalet tidligere haft en madvogn. Det kræver, at der pakkes mad, bruges emballage og pakkes madvogn og at en medarbejder betjener madvogne. Erfaringen var at der kun blev solgt for mellem 200-400 kr. i gennemsnit om dagen, og det var ikke rentabelt.
I forhold til bestilling af mad, så er der en balance ift. om kantinen skal holde åbent eller lukket. Der er på nuværende tidspunkt ca. 70, der spiser i kantinen om aftenen. Bliver det færre fordi medarbejderne spiser i afsnittene, så er det ikke rentabelt at have kantinen åbent om aftenen. Den mad, der på nuværende tidspunkt, bringes til afdelingerne er patientmad, som er energiberiget. Desuden kommer maden fra køkkenet og ikke kantinen.
Mulige veje blev drøftet, og det blev aftalt, at der arbejdes videre med at afdække området ud fra et helhedsbillede, som bl.a. kan indeholde:
- Hvad er behovet og volumen?
- Hvilke konsekvenser vil det have, hvis kantinen må lukke pga. reduceret kundegrundlag?
- Hvad gør det ved vores sociale kultur? Og pausekultur?
- Hvordan kan det tænkes ind på den lange bane ift. Vita.
Målet er at få et nuanceret billede, hvis man går den ene eller den anden vej.
Lars Engelst og Kirsten Boldsen stillede sig til rådighed til en dialog med Mona. Der ønskes en ledelsesrepræsentant fra HMU samt stabsdeltagelse i afdækningen.
Vinterberedskab
Anna Mortensen orienterede om medarbejdernes bekymring for stigningen af corona-smittede patienter.
Mette Bærentsen orienterede om, at der lige nu ikke er indikation om, at der skulle være noget særligt på vej ift. øget smitte.
Det er hospitalets driftsgruppe og styregruppe for sikkert patientflow, der ser på det, og det vil være med udgangspunkt i vores fælles belægningsstyringsaftale.
Pernille Sarto orienterede om, at vi ser ind i at anvende POCT i mindre grad end i dag og dermed gøre mere som de øvrige hospitaler, dvs. PCR-teste og isolere. Det er ligeledes en national og regional dagsorden at anvende POCT i mindre grad.
Der blev spurgt til, om der er opmærksomhed på bæredygtighed ift. forbrug af udstyr, tid mv. ift. isolation. Den opmærksomhed er der, og det kan være, at vi skal være endnu mere nysgerrige på, om der er noget vi skal aflære ift. isolation, handsker mv.
Der blev spurgt til, om personalet også tilbydes covid-vaccination. Pernille Sarto fortalte, at der lige nu kun er tale om covid-vaccination til risikogrupper.
4. Status på hospitalet (kl. 12.05 - 12.20)
Formandsskabet indstiller,
at | status på hospitalet tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Der gives en status for hospitalet, herunder bl.a.:
- samling af bygherreorganisationen
- evaluering af kompetencemodel
- Arbejdsmiljøkonferencen
- Sundhedsstrukturkommissionen
Beslutning
Samling af bygherreorganisationen
Regionsrådet har tidligere taget en beslutning om at lave en central bygherreorganisation i regionen. Der er gang i en proces, som har taget længere tid end forventet, bl.a. fordi, vi har givet os tiden til at blive klogere i forløbet, både ift. opgaveportefølje, lokale forhold og organisering. I forhold til RH Randers, så vil der - uanset om man er forankret centralt eller decentralt - være opgaver på matriklen i Randers i mange år frem.
På nuværende tidspunkt færdiggøres et virksomhedsgrundlag og herefter laves en samlet procesplan. Mette Bærentsen anerkendte, at det er lang proces, som kan være svær for medarbejderne at være i.
Evaluering af kompetencemodel
Mette Bærentsen opfordrede til at alle opfordrer kollegaer til at svare på den evaluering, som alle har modtaget via mail.
Anna Mortensen orienterede om, at der har været henvendelser omkring anonymitet, og at der evt. kan laves kommunikation om, at man ikke skal være bekymret ift. anonymitet.
Lars Engelst fortalte, at afdelingerne forsat arbejder med implementering, og måske det er derfor, der ikke er flere, som evaluerer på nuværende tidspunkt.
Erfaringerne fra denne evaluering kan bruges, når det nye MUS-koncept skal implementeres.
Arbejdsmiljøkonferencen
Mette Bærentsen spurgte til, om der er noget fra arbejdsmiljøkonference, som HMU skal have med i arbejdsmiljødrøftelsen den 27. november.
Anna Mortensen havde hørt et oplæg vedr. natarbejde og er nysgerrige på, om der er noget vi kan bruge ift. planlægning af natarbejde.
Lotte Juhl Christensen opfordrede til koordinering af samkørsel næste gang der er regional arbejdsmiljøkonference.
Sundhedsstrukturkommissionen
Mette Bærentsen orienterede om det regeringens bud på en sundhedsreform. Det er politisk oplæg, som ikke er vedtaget.
Det indeholder mange elementer, og vi ved endnu ikke, hvilken betydning det kommer til at få for RH Randers.
Generelt er mange gode tiltag for regionerne. Der er en opmærksomhed på, hvad det gør ved de regionale samarbejde, at der bliver en meget stor region østpå.
Lokalt ser det ud til, at der kommer et kronjysk sundhedsråd, og der er lagt op til, at der flyttes opgaver fra kommunerne til regionerne.
Der er stort fokus på det udadvendte hospital, og vi kommer til at se på, hvordan vi kan dele ud af de kompetencer, vi har på hospitalerne.
Der er afsat 200 mio. kr. til regionerne til at arbejde med det nære sundhedsvæsen. Vi er dog meget forsigtige med at tale om, hvad det kommer til at betyde.
Der blev udtrykt en bekymring for økonomien ift. de nye sundhedsråd, herunder om der bliver færre penge at drive hospital for. Henrik Larsen svarede, at det er vanskeligt at svare på endnu.
5. Orientering: Status 2024 og proces for budget 2025 (kl. 12.20 - 13.00)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orientering om status for økonomien i 2024 samt proces for budget 2025 til efterretning |
Sagsfremstilling
Budget 2024
Ved den seneste budgetopfølgning er der et samlet forventet merforbrug på 4,7 mio. kr. i 2024 på hospitalet. Der er et merforbrug på afdelingerne på 9,6 mio. kr. og et mindreforbrug på centrale konti på 6,1 mio. kr. Derudover er der et lille merforbrug på rammen, som eksempelvis dækker udgifter til privathospitaler.
Ved den første budgetopfølgning på året var der et forventet merforbrug på 10 mio. kr. På den baggrund var der før sommerferien en kritisk gennemgang af økonomien i afdelinger og puljer, hvor alle afdelinger og pulje blev bedt om at levere mindreforbrug ind til fællesskabet.
I forlængelse af gennemgangen har Hospitalsledelsen lavet aftaler med afdelingerne og puljeejere om at levere det indmeldte regnskabsresultat.
Derudover har hospitalsledelsen bedt hele organisationen om at udvise generel tilbageholdenhed i resten af 2024 i forhold:
- Lade vakante stillinger være ledige i kortere eller længere tid
- Reducere brug af vikarer, merarbejde, overarbejde og FEA
- Reducere indkøb (overvej nødvendigheden af indkøb, der ikke er patientkritiske)
Budget 2025
Økonomi har en forventning om, at der er en ubalance i hospitalets budget 2025 i omegnen af 15 mio. kr. Der er tale om en foreløbig vurdering.
- Ufravigelige sager af sundhedsfaglig karakter
- Øgede udgifter til diabetesteknologi
- Særlige problemstillinger i enkelte afdelinger (Orto-OPI, Medicinsk Afdeling og Kirurgisk Fællesafdeling)
- Samling af byggeorganisation - regionalt
- Stigende udgifter til privathospitaler
2. Ufravigelige sager af teknisk karakter
- Manglende besparelse fra budget 2024 fra tværgående tiltag (sammenlægning af sengeafsnit og fælles beredskaber)
- Kontinuerlig stigende udgifter til regional IT, medicoteknisk service og lignende
Derudover er der krav om administrative besparelser i årets økonomiaftale mellem Danske Regioner og regeringen. RRA har fået en administrativ besparelse på 0,5 mio. kr. i budget 2025.
Overordnet set kan der være to scenarier for budget 2025 på hospitalet. 1) Midler fra regionen dækker ubalancen på hospitalet, 2) Ubalancen på hospitalet dækkes ikke af regionale midler, og der er behov for besparelser i budget 2025.
D. 3. september blev der indgået budgetforlig i Region Midtjylland. I det regionale budget 2025 er der demografimidler til Randers på 7,2 mio. kr. samt en andel af ekstra midler til diabetesteknologi. Sammenholdt med den forventede ubalance er det Økonomis foreløbige vurdering, at der er behov for besparelser i budget 2025 på 5-10 mio. kr. svarende til 0,5-1,0 % af driftsbudgettet.
Tilgangen til en eventuel besparelse i budgetlægningen er følgende:
- Finde besparelser gennem fælles indsatser på hospitalet og/eller
- Udmønte rammebesparelse til afdelinger ud fra bruttobudgetnøgle og efterfølgende arbejde med økonomiske handleplaner
Fælles indsatser på hospitalet
I forbindelse med budget 2025 skal AL-kredsen identificere fælles indsats eller faglige udviklingstiltag på hospitalet.
Formålet med indsatserne er at udvikle fagligheden på hospitalet samt at få mere sundhed for pengene. Der kan både være økonomiske gevinster og udgifter forbundet med indsatser. I tilfældet af, at budget 2025 indeholder besparelser, kan indsatserne være med til at dække besparelsen.
På AL-mødet i august var der en første drøftelse af mulige fælles indsatser i budget 2025. På AL-mødet 17. september skal AL-kredsen arbejde videre med fælles indsatser.
Økonomiske handleplaner
Hvis der er behov for en rammebesparelse i budget 2025, skal der arbejdes med handleplaner i alle afdelinger på hospitalet.
Der er følgende krav til handleplanerne:
- Der skal opnås budgetbalance med handleplanerne.
- Afdelingerne skal inddrage deres LMU i arbejdet med handleplaner.
- Hvis en besparelse er afhængig/påvirker en anden afdeling skal der være en fornøden inddragelse af de pågældende afdelinger – herunder evt. inddragelse af LMU.
- Handleplanerne skal adressere besparelseskravet i budget 2025 samt evt. forventet merforbrug i indeværende år og evt. overførsler fra tidligere år.
Videre proces:
- AL fortæller om status for deres handleplaner på AL-mødet 19. november 2024
- Handleplaner sendes til Økonomi senest 13. december 2024
- HL og AL drøfter og godkender handleplaner på møder i uge 2 2025
- AL-kredsen orienterer om handleplaner på AL-mødet i januar 2025
- Jan 2025: HMU orienteres om handleplanerne
Tidsplan for budget 2025
Nedenfor er en oversigt over tidsplanen for budgetlægningsprocessen.
- Evt. AL-møde i oktober: Der arbejdes med tværgående besparelser i AL-kredsen
- 24. september 2024: HMU orienteres om budgetproces på RRA
- 22. oktober 2024: HL behandler budget 2025
- 29. oktober 2024: HL vedtager foreløbigt budget 2025
- 6. november 2024: Der afholdes ekstraordinært AL-møde samt HMU (høring af budget 2025 på RH Randers)
- 8. november 2024: HL vedtager endeligt budget 2025
Tidsplanen suppleres med følgende i tilfældet af rammebesparelser i budget 2025:
- 8. november-13. december 2024: Afdelinger arbejder med handleplaner herunder inddragelse af LMU. Der skal holdes møder i alle LMU på hospitalet på det samme tidspunkt.
- 19. november 2024 (eller 10. december): På AL-mødet fortæller AL`erne om status for deres handleplaner
- 13. december 2024: Deadline for at aflevere handleplaner til Økonomi
- Uge 2 2025: HL behandler og godkender handleplaner
- Jan 2025: Der orienteres om handleplaner på AL-mødet samt på HMU
Beslutning
Henrik Larsen præsenterede vedlagte oplæg.
På den baggrund blev nedenstående drøftet:
- Hvordan tænkes AI ind? Det er en regional kompliceret opgave, og vi skal gribe, når det er klart fx inden for screening.
- Der var en undren over fordeling af midler til demografi til hhv. RH Randers og RH Horsens. HL og Økonomi er i gang med at undersøge tildelingen. Der er tale om tildeling på baggrund af hhv. aldersprofil og befolkningstilvækst i klyngen. Særligt på den sidste del ligger RH Horsens højere end RH Randers. Overordnet set får RH Randers relativt mere end AUH, Gødstrup og Midt.
- Der blev spurgt til korrigeret budget til vaccination. Der er tale om regnskabsteknik.
- De handsker hospitalet pt. anvender er så hårdt pakket, at der ofte ryger flere ud af boksen end man skal bruge. Det er ikke hensigtsmæssigt. Mads Kirk orienterede om, at handskerne er fra coronalageret, og de skal bruges op før der bestilles andre.
- Der blev spurgt til stressygdom som en af bæredygtighedsdagsorden. Det blev aftalt, at sygefravær/sygdom ligges på listen over punkter til kommende møder. Punktet skal indeholde fakta samt en drøftelse af, hvordan vi arbejder med det fremover.
Bilag
6. Pause (kl. 13.00 - 13.15)
Sagsfremstilling
Der vil være kage til pausen.
7. Opsamling: Pejlemærker for den gode dialog om forandringer (kl. 13.15 - 13.55)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU færdiggør pejlemærker for den gode dialog, når vi står i forandringer |
Sagsfremstilling
På HMU-møde den 3. juni var der en temadrøftelse om, hvordan vi er sammen om omstilling til fremtidens sundhedsvæsen. Det var fokus på, hvordan vi fortsat kan være en attraktiv arbejdsplads samtidig med, at vi forandrer os til de rammer og vilkår, vi bliver givet. Formålet var at få udarbejdet pejlemærker for hvordan dialogerne kan foregå i LMU, på personalemøder, og i den daglige kontakt kolleger imellem og mellem leder og medarbejdere, dvs. både i de formelle og uformelle møder.
Efter oplæg ved Mette Bærentsen gav HMU input til pejlemærker, og det blev aftalt, at inputtene vil blive fremlagt for HMU igen med henblik på færdiggørelse af pejlemærker.
HMU´s input samt forslag til kondensering vil blive fremlagt på mødet, og der vil blive brug tid på at færdiggøre pejlemærkerne.
Beslutning
Drøftelserne på mødet handlede om, hvordan HMU´s input til pejlemærker for den gode dialog kan opsummeres og formidles på en god måde til LMU´erne. Der var mange gode input på HMU-mødet den 3. juni, men der har været behov for at systematisere inputtene for at skabe et overblik. Inputtene var derfor til mødet den 24. september forsøgt systematiseret i tre kategorier:
- Beskrivelse af præmis
- Pejlemærker for den gode dialog
- Forslag til emner til drøftelse i afdelingerne.
Nedenfor opsummeres drøftelserne.
Præmis
Det er godt at få beskrevet, hvorfor vi har den dagsorden, der handler om transformation. Vi har ikke et valg. Det er nødvendighed at arbejde med transformation for at imødekomme den fremtid, vi går ind i. "Hvorfor" må gerne foldes ud i en indledning.
Det handler om, hvordan vi bruger de penge vi har, klogest.
Pejlemærker for den gode dialog
- Der var ønske om at psykologisk tryghed indgår som pejlemærke. Det er, når man har psykologisk tryghed, man kan have den gode dialog.
- Det vigtige er, hvordan vi "lever" ordene - dvs. hvordan de bliver til handling.
- Bærende sætning for den gode dialog er, at det er i hverdagen en ny kultur skabes.
- Det er væsentligt at skelne imellem, hvor der er medinddragelse og hvornår der er taget beslutning, og at der laves forventningsafstemning ift. dette.
- Det skal være et dialogredskab, hvor alle kan byde i at tænke anderledes
- Hvordan kan jeg lytte aktivitet, og udfordrer mine egne holdninger.
- Dialogmøder er et godt værktøj
- Hvordan taler vi med hinanden på tværs af forståelser, generationer mv.
- Materialet skal gerne kunne kobles til hospitalets vision og strategi
Der blev talt om, at HMU også er kulturbærer, og ambassadører for dialogen.
Det blev aftalt, at pejlemærkerne skal justeres til på baggrund af inputtene. Mette Bærentsen, Anna Mortensen og Rikke Steffensen arbejder videre med materialet.
8. Rokadeplan (kl. 13.55 - 14.35)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning og |
at | HMU drøfter, hvordan HMU kan understøtte gode processer, mens byggeriet foregår |
Sagsfremstilling
Regionshospitalet Randers har fået bevilget 864 mio. kr. til at bygge nyt og til at skabe et akuthospital, der sikrer de bedste rammer for både patienter og personale. I de kommende år skal der derfor opføres et nybyggeri på matriklen. Navnet på projektet er Vita.
Med byggeriet er målet at skabe et nyt og tidssvarende hospital, der er tilpasset patienternes, personalets og hospitalets behov i dag og i fremtiden. Vita indebærer, at der opføres en ny bygning til operation, opvågning, intensiv, fødeafsnit samt afsnit for nyfødte. Efter planen skal nybyggeriet være færdigt i 2034. I alt bygges ca. 19.000 m2.
Projektchef Anders Snæver Østergaard og Plankonsulent Simon Dahl Kristiansen orienterer om Vita-projektet herunder om affødte rokader og ombygninger. Der ønskes efterfølgende en drøftelse med HMU om hvorledes HMU kan være med til at understøtte gode processer, mens byggeriet foregår.
Beslutning
Mette Bærentsen startede med at orientere om, at arbejdsmiljøorganisationen er blevet informeret og efter orientering på HMU den 24. september ligges der information ud på hospitalets intranet den 25. september.
Anders Snæver og Simon Dahl Kristiansen præsenterede vedlagte oplæg.
Overordnet set skal bygningerne stå klar til nedrivning i 2. kvartal 2026, og dialysen skal stå klar i nye lokaler i 1. kvartal 2026. Inden da skal der ske en del rokader.
Der blev spurgt til om omklædningsfaciliteterne skal flytte flere gange. På nuværende tidspunkt er planen, at der rokeres ift. omklædning i 2025, og at de efterfølgende bliver liggende på den placering til ibrugtagning af Vita.
HMU havde en opmærksomhed på væsentligheden af god kommunikation, så medarbejderne ved, hvor de skal gå hen, herunder hjertestopholdet.
Svend Christiansen fortalte, at vi trækker på erfaringer fra RH Horsens, som har været igennem rigtig mange rokader.
Det blev nævnt, at det måske ikke er alle, der bliver ramt af rokader, og de kan have en særlig opmærksomhed på dem som er omfattet, bl.a. ved at rygge samme for at hjælpe andre.
Bilag
9. Drøftelse: Påklædningsetikette (kl. 14.35 - 14.45)
Formandskabet indstiller,
at | behovet for en påklædningsetikette drøftes |
at | hvis der er enig om behov for påklædningsetikette, så kan formuleringen i sagsfremstillingen bruges |
Sagsfremstilling
Der er kommet en forespørgsel i forhold til påklædningsetikette på hospitalet. En del af personalet anvender uniformer, og kan vælge inden for uniformskatalogets rammer.
Der er også en række medarbejdere, som er på arbejde i deres private tøj. I den sammenhæng er der et ønske om at få drøftet, hvad der er acceptabelt, og om hospitalet har brug for en overordnet påklædningsetikette.
Til inspiration for denne drøftelse ses nedenfor psykiatriens e-doc retningslinje for beklædning:
Beklædningen og etiske hensyn:
Beklædningen skal være neutral og signalere faglighed og professionalisme og må ikke virke forstyrrende for kommunikationen med patienten.
Det skal derfor undgås, at beklædningen virker krænkende, stødende eller udfordrende. Beklædningen må derfor ikke være nedringet eller gennemsigtig. Bluser og trøjer skal have en livlængde, så bar hud ikke er synlig. Kjoler og shorts må ikke være kortere end ca. en håndsbredde over knæet.
Retningslinjen rummer her ud over en afsnit om beklædning og sikkerhedsmæssige hensyn for personale med patientkontakt. Den fulde retningslinje er vedlagt som bilag.
Beslutning
Mette Bærentsen orienterede om en henvendelse vedr. påklædningsetikette på hospitalet. RH Randers har retningslinjer for klinisk personale ift. beklædning, men vi har også medarbejdere, der ikke er uniformsbærende. Spørgsmålet er, om der er behov for en påklædningsetikette.
Emnet blev drøftet og der var enig om, at der skal formuleres nogle linjer, som ledere og medarbejdere kan bruge i dialogen om professionel adfærd ift. beklædning. Der kan hentes inspiration i psykiatriens retningslinje.
Det blev aftalt, at personalepolitisk udvalg kommer med et udkast.
Personalepolitisk udvalg kan overveje, om de vil inddrage studerende i arbejdet.
10. Skriftlig orientering: Bibeholdelse af pris for bruttolønsparkering (kl. 14.45 - 14.50)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning. |
Sagsfremstilling
Hospitalet har modtaget en forespørgsel fra Koncern HR, som administrerer bruttolønsordningen for Region Midtjylland, vedrørende opdatering af priserne for bruttolønsparkering ved Regionshospitalet Randers.
Udviklingen i parkeringspriser for bruttolønsordningen (2016-2024) er som følger:
2024: 209 kr. pr. måned
2023: 205 kr. pr. måned
2022: 160 kr. pr. måned
2021: 160 kr. pr. måned
Hospitalsledelsen har besluttet at bibeholde den nuværende pris på 209 kr. pr. måned i 2025.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Det blev aftalt, at Karen Rasmussen og Helle Andersen laver et notat, som svarer på de spørgsmål, som de ofte får vedr. parkering.
Notatet tages med i Kontaktudvalget og efterfølgende i HMU. Herefter kan det sendes til LMU´erne. Dette arbejde foregår inden alle medarbejdere skal genregistrer sig ved årsskiftet.
11. Skriftlig orientering: Drøftelse af chikane og krænkende adfærd i arbejdsmiljøorganisationen (kl. 14.45 - 14.50)
Formandsskabet indstiller,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
På det seneste møde i arbejdsmiljøorganisationen den 4. september blev kulturen omkring krænkende adfærd drøftet på baggrund af et ønske fra HMU i forbindelse med de seneste TULE-resultater.
På mødet blev de officielle retningslinjer for krænkende adfærd gennemgået, og TULE-spørgsmålene blev drøftet. Der blev efterfølgende ført en åben dialog om, hvordan vi kan understøtte og italesætte krænkende adfærd i afdelingerne.
Det blev fremhævet, at krænkende adfærd omfatter meget mere end det, TULE-spørgsmålene måler på. På nuværende tidspunkt oplever personalet en stigende grad af chikane fra patienter og pårørende, både i det fysiske rum og over telefonen. Især chikane over telefonen opleves som værende en voksende udfordring, hvilket understreger behovet for at ruste medarbejderne bedre til at håndtere sådanne situationer. Dette sker blandt andet gennem det nye kursus i konflikthåndtering via telefonen, samt fortsat undervisning i generel konflikthåndtering.
Det blev også diskuteret, at TULE-spørgsmålene indeholdt nogle uheldige formuleringer, og hvordan disse er blevet håndteret lokalt. Det blev påpeget, at det er ekstra vigtigt at have en dialog om emnet som følge af disse spørgsmål. Håndteringen har været forskellig lokalt med inddragelse af ledelse, TR og AMIR. Derudover blev der udtrykt ønske om, at TULE fremadrettet bør måle bredere på krænkende adfærd og skelne mellem kollegaer, patienter og pårørende i forhold til den krænkende adfærd. Dette vil gøre det lettere at anvende dataene efterfølgende.
Til sidst anbefalede AMO, at LMU'erne fortsætter drøftelsen af emnet og hvordan det håndteres i de respektive afdelinger.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Der blev spurgt til, om der er mulighed for at brede spørgsmålene ud i en kommende TULE. Mette Dehlendorff orienterede om, at der regionalt er sat gang i en proces med at gentænke trivselskonceptet, og det vil indgå i denne proces at tage stilling til bl.a. spørgsmål om chikane og krænkende adfærd.
12. Opfølgning på tidligere punkter samt forslag til kommende punkter (kl. 14.45 - 14.50)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU tager opfølgning på tidligere punkter til efterretning, og |
at | HMU kommer med forslag til punkter til kommende HMU-møder |
Sagsfremstilling
Opfølgning på tidligere punkter
Skitse til MUS-koncept er under afprøvning i afdelingsledelseskredsen. Herudover er der ikke væsentlige ændringer i opfølgning på tidligere punkter.
Forslag til kommende punkter
HMU kommer med forslag til punkter på kommende HMU-møder.
Beslutning
Der var forslag om et kommende punkt vedr. menopause og overgangsalder. Det blev forslået, at det kunne i indgå i en mere overordnet drøftelse af livsfaser.
Under punkt 5 blev det aftalt, at sygefravær/sygdom ligges på listen over punkter til kommende møder. Punktet skal indeholde fakta samt en drøftelse af, hvordan vi arbejder med det fremover.
Mulighed for bestilling af mad sættes på opfølgningslisten.
13. Evt. (kl. 14.50 - 14.55)
Formandsskabet indstiller,
at | eventuelle punkter behandles |
Beslutning
Mette Dehlendorff orienterede om, at der er fejl i en række lønkørsler. Vi kender ikke omfanget endnu, men alle får løn. Der vil for nogle efterfølgende ske en regulering.
De medarbejdere, der er identificeret til at få en forkert løn, får information i E-Boks.
Der var stor ros ift. at formidle information herom rundt i afdelingerne.
Hospitalet har holdt Åbent hus i både Randers og Grenaa. Det har været stor opbakning til begge arrangementer og mange involverede kollegaer. Det har endnu engang været en stor succes og HMU blev opfordrede til at give en stor ros videre.
14. Udvælgelse af væsentlige punkter til videreformidling til LMU (kl. 14.55 - 15.00)
Formandsskabet indstiller,
at | HMU udvælger de væsentligste punkter fra mødet til videreformidling i LMU |
Beslutning
Følgende punkter blev udvalgt til videreformidling i LMU:
- Rokader ifm. Vita.
- En gruppe nedsat af HMU skal afdækkes muligheder og konsekvenser ift. madbestilling for medarbejdere om aftenen.