I Region Midtjylland foregår en væsentlig del af dialogen om arbejdsrelaterede spørgsmål i MED-systemet. Find referater fra hospitalets centrale MEDudvalg.

Organisering af MEDudvalg

HovedMEDudvalget på Regionshospitalet Randers.
HovedMEDudvalget på Regionshospitalet Randers.

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Referater

Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.

  • Udvalg: RRA HMU
  • Mødedato: 08. oktober, 2025 kl. 08:30
  • Mødested: Arena Randers
Sagnr.: 1-01-100-4-25

1. Velkomst (kl. 09.00 - 10 min)

Sagsfremstilling

Formandskabet byder velkommen.

På HMU-heldagsmødet deltager udover HMU-medlemmerne fra Regionshospitalet Randers også tre medarbejderrepræsentanter fra LMU i Regionspsykiatrien Randers.

Sagnr.: 1-01-100-4-25

2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 09.10 - 5 min.)

Formandsskabet indstiller,

at dagsordenen godkendes, og vurderer om der er presserende emner, der skal have mere plads,
at referatet fra mødet 2. juni godkendes, og
at punktet til eventuelt meldes ind.

Sagsfremstilling

Referat fra seneste møde findes i First Agenda eller er vedlagt her.

Sagnr.: 1-01-100-4-25

3. Information fra RMU (kl. 09.15 - 5 min)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager seneste nyt fra RMU til efterretning.

Sagsfremstilling

Referat fra det ordinære RMU-møde den 23. juni 2025 er nu frigivet. Referat er godkendt på RMU-møde den 19. september 2025.

 

De væsentlige informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU'erne:

  • RMU afgav bemærkninger til forslag til ny regional forskningsstrategi på sundhedsområdet. RMU’s bemærkninger vil indgå i det videre arbejde og den politiske proces.
  • RMU fik en orientering om og drøftede processen for overtagelse af myndighedsansvar for nuværende kommunale opgaver på sundhedsområdet.
  • RMU drøftede status for proces og MED-organisering i forbindelse ligestilling og integration af psykiatri og somatik samt perspektiver på vilkår og tiltag for tillidsvalgte. Der var opbakning til forslaget om MED-organisering frem mod 31. marts 2027. Formandskabet for Psykiatriens HMU mødes onsdag den 25. juni, hvorefter der kommunikeres til alle HMU’er i somatikken om, hvordan dialogen mellem Psykiatriens HMU og de øvrige HMU’er om MED-organisering tilrettelægges op til overgangen til den nye organisering 1. januar 2026. Koncern HR udarbejder en tidsplan for forhandling af vilkår for tillidsvalgte.
  • RMU fik præsenteret og drøftede et oplæg om at arbejde med inklusion og diversitet i praksis. Oplægget med viden og inspiration vedlægges referatet.
  • RMU fik en kort præsentation af hovedbudskaber og udvalgte personaledata fra Personaleredegørelse 2024 og havde en kort drøftelse med fokus på sygefravær og Det Sociale Kapitel.
  • RMU fik en orientering om revideringen af Politik for billed- og lydmedier og Patienten i pressen/GDPR med efterfølgende dialog om, hvordan politikkerne kan synliggøres og anvendes. Der er info/skiltning i pipeline, som man kan hænge op i afdelingerne om, hvad patienterne må og ikke må.
  • RMU fik en orientering om økonomiaftalen og status for budget 2026. Frist for udtalelse/bemærkninger fra RMU-medarbejderside til 1. behandling er 23. juli. Forslag til budget 2026 offentliggøres til høring 7. august, og frist for høringssvar fra HMU’erne er 22. august. Frist for supplerende høringssvar fra RMU er 27. august.

 

Referat fra det ordinære RMU-møde den 23. juni er vedhæftet, idet det ikke er muligt at generere fra ESDH til hjemmesiden.

Referat fra det ordinære RMU-møde den 19. september 2025 er endnu ikke frigivet.

 

Dagsordener og referater kan normalvist ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://www.medarbejder.rm.dk/arbejdsmiljo/med-udvalg/regions-medudvalget

Sagnr.: 1-01-100-4-25

4. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 09.20 - 5 min)

Formandsskabet indstiller,

at kontaktudvalget orienterer.

Sagsfremstilling

Punkter fra kontaktudvalget:

1) Forebyggende Hebatits vaccine til udvalgte personalegrupper:

På intranettet fremgår det, at hospitalet tilbyder forebyggende vaccinationer til personalegrupper, der anses for at have en større risiko for at pådrage sig en hepatitis-smitte end andre personalegrupper.

Følgende personale tilbydes en forebyggende vaccination mod hepatitis B:

  • Kirurger (reservelæger, kursusreservelæger, 1. reservelæger og overlæger, der udfører aktiv kirurgisk virksomhed)
  • Personale med hyppig blodkontakt ved Tandklinikken
  • Personale på Patologisk Institut, der foretager sektioner
  • Jordemødre

Link: Smitterisiko - Regionshospitalet Randers 

Kontaktudvalget ønsker det undersøgt, hvorfor bioanalytikerne samt sygeplejerskerne ikke er nævnt.

Sagnr.: 1-01-100-4-25

5. Status på hospitalet (kl. 09.25 - 10 min)

Formandsskabet indstiller,

at status på hospitalet tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen vil give en kort status på hospitalet, herunder:

  • Sundhedsreform
  • Integration
  • Rigets tilstand
  • Vita
Sagnr.: 1-01-100-4-25

6. Status vedr. omklædning og cykelparkering (kl. 09.35 - 10 min.)

Formandsskabet indstiller,

at status vedr. omklædning og cykelparkering tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Omklædning:

På HMU-mødet den 7. april blev det aftalt, at der skulle nedsættes en arbejdsgruppe vedr. omklædningsrum. Her kan der drøftes forslag til alternative løsninger og præmisser for fordelingen. Udover serviceafdelingen samt staben meldte  Anna Mortensen og Line Morbech Therkelsen til at indgå i denne arbejdsgruppe.

Siden mødet har der været dialoger med Teknisk afdeling samt Serviceafdelingen ift. en status på den nuværende omklædning - herunder en status for den igangværende rokering.

På mødet vil HMU blive præsenteret for placeringen af de ca. 500 skabe.

 

Cykelparkering:

I forbindelse med etableringen af Vita vil flere cykelparkeringer blive fjernet. Derfor har der i en periode været arbejdet på at finde alternative løsninger.

I denne forbindelse er Teknisk Afdeling ved at undersøge hvor cykelskurene skal placeres. Her arbejdes pt. med en løsning, hvor der bygges cykelskure på sydsiden af p-huset (ud mod Skovlyvej). Hertil er det ved at blive undersøgt, om der er kan laves mere cykelparkering i kælderen i bygningen hvor staben sidder (bygning 5).

Sagnr.: 1-13-20-25

7. Initiativer til styrkelse af op i tid/fuldtid (kl. 09.45 - 15 min)

Formandsskabet indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning, og

at HMU evt. kommer med input yderligere initiativer

 

Sagsfremstilling

Danmark står overfor en arbejdskraftudfordring. Ungdomsårgangene bliver mindre, samtidig med at store årgange nærmer sig pensionsalderen. Dette medfører samlet set en reduktion af arbejdsstyrken.

Region Midtjylland har i en årrække haft en fuldtidspolitik, hvor målet er, at 80 % af de ansatte skal være på fuld tid for at imødegå denne udfordring.

På hospitalet har fuldtidsprocenten de seneste tre år svinget mellem 67,4 % og 68,9 %, hvilket er lavere end på de øvrige somatiske hospitaler, der ligger på 70 % eller derover.

Hospitalsledelsen har derfor anmodet Personalepolitisk Udvalg om at udarbejde forslag til initiativer, der kan bidrage til en højere målopfyldelse. På baggrund af de fremsendte forslag har hospitalsledelsen beslutte at gå videre med 4 initiativer:

  1. Stillingsopslag: Alle stillinger opslås som udgangspunkt som fuldtidsstillinger. Dispensation kan gives af hospitalsledelsen. Formuleringer som ”stillingen er som udgangspunkt en fuldtidsstilling” eller ”stillingen er en fuldtidsstilling, medmindre du ønsker andet” må ikke længere anvendes i opslag.
  2. Nyansættelser: Alle nyansatte ansættes på 37 timer som minimum de første 12 måneder for at sikre en god onboarding. Hvor arbejdstidsreglerne tillader det, kan leder og medarbejder drøfte muligheden for at afspadsere tillæg.
  3. Dialog med deltidsansatte: Allerede deltidsansatte i målgruppen (20–60 år og med en arbejdstid over 19 timer pr. uge) skal inviteres til dialog med nærmeste leder om muligheden for at øge timetallet. Også her kan afspadsering af tillæg indgå i drøftelsen.
  4. Gå-hjem-møde: Den 13. november 2025 inviteres til et gå-hjem-møde med regionens fuldtidskoordinator med fokus på fuldtidskultur og tiltag, der kan ruste os til fremtidens arbejdsmarkedsudfordringer.

Ovenstående initiativer skal ses som hovedregel og bærende principper. Der vil fortsat være mulighed for at tage individuelle hensyn ud fra fx handicap, livsfase og/eller seniorpolitik.

Sagnr.: 1-21-100-9-25

8. Budgetaftale i Region Midtjylland (kl. 10.00 - 10 min.)

Formandsskabet indstiller,

at der orienteres om budgetaftale fra Region Midtjylland

Sagsfremstilling

På mødet vil der være en kort orientering om aftale om budget 2026 for Region Midtjylland.

Følgende forhold er særligt relevant for RRA:

  • Der er demografimidler 8,2 mio. kr. til RRA. Midlerne gives til at dække udfordringer med større og mere ældre befolkning mv.
  • 16 nye sengepladser i voksenpsykiatrien. Forventes klar i 2029.
  • 2 mio. kr. til hjerteområdet
  • 2 sengeafsnit til VITA
  • Gratis parkering til patienter, pårørende og personale.

Aftale er vedlagt.

Sagnr.: 1-13-1-70-24

9. Evaluering af MUS-koncept (kl. 10.10 - 15 min.)

Formandsskabet indstiller,

at HMU godkender, at der anvendes et digitalt spørgeskema (SurveyeXact) til evaluering af MUS-konceptet,

at HMU godkender, at Personalepolitisk udvalg i samarbejde med HR udarbejder den konkrete udformning af spørgsmål til evalueringen

 

Sagsfremstilling

HMU besluttede ifm. ibrugtagning af nyt MUS-koncept i foråret, at der skal gennemføres en evaluering af MUS-konceptet efter ca. 6 måneder. Det kan gøres på flere forskellige måder, og Personalepolitisk Udvalg har drøftet hvilken metode, der kan anvendes til det.

Personalepolitisk Udvalg mener, at den bedste metode til at evaluere MUS-konceptet er en digital spørgeskemaundersøgelse, som alle ansatte, der falder indenfor kategorierne nedenfor, får mulighed for at svare på. Det foreslås, at evalueringen skal være kort og indeholde emner som:

  • Har du anvendt det nye MUS-koncept?
  • Fungerer konceptet?
  • Får I talt om det, der er vigtigt for dig?
  • Har du været til MUS efter d. 1/4-25?

Der spørges ikke til baggrundsvariable som alder, køn, afdeling mv., idet evalueringen handler om en generel tilkendegivelse. Den endelige udformning af spørgsmålene foretages efterfølgende af Personalepolitisk Udvalg og HR. 

Det foreslås desuden, at spørgeskemaet sendes til ansatte:

  • der er ansat før 1/1-25
  • der er fastansat

Spørgeskemaundersøgelsen forventes gennemført inden udgangen af 2025.

Sagnr.: 1-13-5-128-09

10. Fælles kompetenceudviklingspuljer (kl. 10.25 - 15 min.)

Formandsskabet indstiller,

at HMU drøfter og tager punktet til efterretning.

Sagsfremstilling

I forlængelse af hospitalets Vision og Strategi er der på ledelsesniveau arbejdet med en ny opdeling af de 3 fælles kompetenceudviklingspuljer fra 2026. Dette er med ønske om, at puljerne i højere grad kobler sig til og understøtter de intentioner, der fremgår heraf. HL drøftede forslaget på mødet d. 30/9-25.

Det betyder, at puljerne fremover vil have overskrifterne:

  • Lederudvikling
  • Kompetenceudvikling for medarbejdere
  • Tværgående/fælles indsatser

De ansatte, der ikke er ledere, skal derfor fremover søge puljen Kompetenceudvikling for medarbejdere, hvis de ønsker et kompetencegivende kursus bevilget af fælles kompetenceudviklingsmidler. (Tidligere skulle man søge Pulje 3: pulje til længerevarende kompetencegivende kursus.)

Puljen til Kompetenceudvikling for medarbejdere dækker udgifter til master, diplom mv. og har et samlet budget på 500.000 kr. fra 2026. Det skal her bemærkes, at det ca. 100.000 kr. mere end der gennemsnitligt er bevilget til kompetenceudvikling til medarbejdere fra pulje 3 i perioden 2020-24.

Der vil fortsat være en årlig ansøgningsrunde til puljen, som ligger i efteråret. Puljen vil stadig alene dække kursusafgiften, og kriterier for prioritering er:

  • Kompetenceudvikling, der støtter hospitalets strategi (strategispor og handlingerne i strategisporene)
  • Igangværende uddannelsesforløb prioriteres
  • Den enkelte ansøger kan søge om op til 2 kurser/hold/moduler pr. år.

Puljen til tværgående/fælles indsatser vil fra 2026 stort set dække de tiltag, som puljen har dækket de senere år dog suppleret med et beløb til tværgående organisatoriske indsatser prioriteret af HL. 

I lederudviklingspuljen er en samling af  alle budgetposter til lederudvikling, som tidligere var budgetteret i alle 3 puljer.

For en god ordens skyld så er der ikke reduceret i det samlede beløb til fælles kompetenceudvikling.

Sagnr.: 1-01-100-4-25

11. Eventuelt (kl. 10:40 - 10 min.)

Formandsskabet indstiller,

at punkter under eventuelt drøftes.

Sagnr.: 1-01-100-4-25

12. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 10:50 - 5 min.)

Formandsskabet indstiller,

at punkter til videreformidling drøftes.

Sagnr.: 1-01-100-4-25

13. Forslag til kommende punkter på HMU (kl. 10:55 - 5 min.)

Formandsskabet indstiller,

at HMU drøfter eventuelle emner til kommende punkter

Sagsfremstilling

Der er på nuværende tidspunkt følgende punkter på listen:

  • Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027
  • Hospitalets aktivitetsplan 2025/2026
  • Bæredygtighedsaftaler 2025-2026
  • Implementeringen af visioner og strategi
  • Integration af psykiatrien og somatikken