Organisering af MEDudvalg
MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.
Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.
Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.
Referater
Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.
- Udvalg: RRA HMU
- Mødedato: 24. november, 2025 kl. 10:30
- Mødested: Mødelokale 4, Indgang F
Pkt. tekst
- 1. Godkendelse af dagsorden og referat (kl.10.30 - 5 min.)
- 2. Evaluering af heldagsmødet den 8. oktober 2025 (10.35 - 10 min.)
- 3. Nyt fra kontaktudvalget (kl. 10:45 - 10 min.)
- 4. Status på hospitalet (kl.10:55 - 10 min.)
- 5. MED-høring af Forslag til organisatoriske rammer for den fremtidige opgavevaretagelse af de fire opgaveområder (kl. 11.05 - 25 min.)
- 6. Status økonomi (kl. 11:30 - 10 min.)
- 7. Aflåsning og sikkerhed (kl. 11:40 - 10 min.)
- 8. Overgangs-HMU (kl. 11.50 - 10 min.)
- 9. Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027 (kl. 12.00 - 10 min.)
- 10. Skriftlig orientering: Hospitalets EVP (kl. 12:10 - 5. min)
- 11. Skriftlig orientering: HMU-møder 2026 (kl. 12:10 - 5. min)
- 12. Eventuelt (kl. 12:15 - 5 min.)
- 13. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 12:20 - 5 min.)
- 14. Forslag til kommende punkter på HMU (12:25 - 5 min.)
- 15. Frokost (kl. 12:30 - 30 min.)
- 16. Den årlige arbejdsmiljødrøftelse (Kl. 13.00 - 120 min.)
1. Godkendelse af dagsorden og referat (kl.10.30 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at dagsordenen godkendes, og vurderer om der er presserende emner, der skal have mere plads,
at referatet fra mødet 8. oktober godkendes, og
at punktet til eventuelt meldes ind.
Sagsfremstilling
Referat fra seneste møde findes i First Agenda og på intranettet eller er vedlagt her.
Beslutning
HMU godkendte dagsordenen, og vurderede, om der var presserende emner, der skal have mere plads.
HMU godkendte referatet fra den 8. oktober 2025.
Punkt vedr. blå varme jakker blev behandlet under punkt 3.
Bilag
2. Evaluering af heldagsmødet den 8. oktober 2025 (10.35 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU evaluere heldagsmødet den 8. oktober 2025,
at HMU kommer med input til format og koncept til næste heldagsmøde i 2026
Sagsfremstilling
HMU afholdt den 8. oktober 2025 et heldagsmøde med fokus på samarbejde, ambitioner for HMU og fælles retning i udvalgets arbejde. Der ønskes nu en kort evaluering af mødet med henblik på at indsamle erfaringer og læringspunkter til kommende heldagsmøder.
På baggrund af evalueringen bedes HMU desuden komme med input til format og koncept for næste heldagsmøde i 2026, så planlægningen kan tage afsæt i medlemmernes ønsker og erfaringer.
Beslutning
Der var enighed om, at heldagsmødet var rigtigt godt. Konkret blev sammensætning af indhold, relationsdannelse og faciliteringen fremhævet. Der er allerede booket nyt heldagsmøde i september 2026. Formandskabet vender tilbage med form og indhold.
3. Nyt fra kontaktudvalget (kl. 10:45 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at kontaktudvalget orienterer.
Sagsfremstilling
Mulighed for grød (blød kost):
Der er tidligere truffet en faglig og ernæringsmæssigt velbegrundet beslutning om ikke længere at tilbyde øllebrød og havregrød som en del af standardmenuen.
I praksis har det imidlertid vist sig, at Medicinsk Afdeling oplever et behov for netop denne type blød kost – særligt blandt ældre patienter, som efterspørger grød. Dette giver anledning til en drøftelse af, hvordan behovet bedst kan imødekommes fremadrettet.
Der er enighed om, at beslutningen er fagligt og ernæringsmæssig korrekt, men at der samtidig kan være behov for at se nærmere på, om der bør findes alternative løsninger til sårbare patienter, som har en lille appetit og ikke har lyst til andet end grød.
Beslutning
Grød:
Der blev udtrykt forståelse for beslutningen om ikke længere at tilbyde grød. Samtidig blev det påpeget, at nogle patienter ikke spiser morgenmad, når grød ikke tilbydes, fordi de ikke ønsker røræg eller ikke kan spise andet end grød. Dette kan medføre, at patienterne ikke får tilstrækkeligt næringsindtag.
Patientkøkkenet har ansvaret for at sikre, at hospitalets madtilbud er så hensigtsmæssigt som muligt, og de modtagne input fra HMU vil indgå i den videre planlægning. Det blev samtidig understreget, at der ikke skal tilberedes supplerende mad i afdelingerne.
Blå varme jakker:
Det opleves, at de blå varmejakker, som er indkøbt til blandt andet Operation og Endoskopi, bliver anvendt af andet personale. Dette medfører, at der ikke er tilstrækkeligt med jakker til de medarbejdere, de oprindeligt er tiltænkt. Dog er det en problemstilling med, at også personale andre steder på hospitalet oplever kuldeproblemer.
Serviceafdelingen har orienteret afdelingssygeplejerskekredsen om, at jakkerne ikke er til fri afbenyttelse. Det oplyses endvidere, at en udvidelse af antal jakker vil være meget omkostningstung.
4. Status på hospitalet (kl.10:55 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at status på hospitalet tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Hospitalsledelsen vil give en kort status på hospitalet, herunder:
- Fuldtidspolitik
- Gå-hjem-møde den 13. november 2025
- Vita
- Parkering
- Kompetenceudviklingspuljen til medarbejdere 2026
Beslutning
Fuldtidspolitik:
Der er vished om, at indskærpelserne vedr. fuldtidspolitikken har skabt drøftelser på hospitalet og, at der er behov for en mere grundig og uddybende dialog om emnet.
Vita:
Indgang C lukkes midlertidigt den 1. juni 2026. Selvom der er tale om en midlertidig løsning, forventes lukningen at strække sig over flere år og få væsentlige praktiske og logistiske konsekvenser. Der arbejdes aktuelt på afbødende løsninger, herunder dialog med Røde Kors om mulighed for øget tilstedeværelse.
Totalentreprenøren på Vita-projektet er blevet anmodet om at undersøge mulighederne for at fremskynde projektet med ét år, og der forventes afklaring inden jul.
Planerne for de efterfølgende byggeprojekter skal behandles i regionsrådet efter nytår, med et ønske om at kunne igangsætte nye projekter umiddelbart efter færdiggørelsen af Vita.
Parkering:
Parkering bliver gratis i løbet af 2026, men det præcise tidspunkt er endnu ikke fastlagt. Registrering af parkering vil fortsat være nødvendig. Yderligere information følger, og denne vil også blive formidlet videre til LMU’erne.
Kompetencepuljer:
Nyt i år er, at kompetencepuljerne er opdelt i separate puljer for medarbejdere og ledere. Det oplyses samtidig, at puljerne aktuelt er en smule overbookede.
Regionsrådsvalg:
Der er valgt en ny regionsrådsformand og etableret et nyt politisk flertal i regionsrådet. De konkrete implikationer heraf kendes endnu ikke.
5. MED-høring af Forslag til organisatoriske rammer for den fremtidige opgavevaretagelse af de fire opgaveområder (kl. 11.05 - 25 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU drøfter og giver input til høringssvaret.
at HMU udpeger medlemmer til en lille arbejdsgruppe til udarbejdelse af høringssvaret.
Sagsfremstilling
Med sundhedsreformen er ønsket at sikre en mere sammenhængende og ensartet sundhedsindsats af høj kvalitet på tværs af landet, samtidig med at der skabes større nærhed og tryghed for borgerne og social og geografisk ulighed reduceres. Det centrale omdrejningspunkt er, at reformere sundhedsvæsenet, så det er gearet til at håndtere fremtidens udfordringer.
Med aftalen flyttes myndigheds- og finansiereringansvaret for en række sundhedsopgaver fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027. Det drejer sig om:
- Den akutte, specialiserede sygepleje, der i dag er en del af den kommunale sygepleje (akutsygeplejen)
- Tilbud om midlertidige ophold til borgere med behov for en sundhedsfaglig indsats, som i dag varetages på kommunale midlertidige pladser (sundheds- og omsorgspladser)
- Rehabilitering på specialiseret niveau og dele af genoptræning på avanceret niveau, som i dag varetages på forskellig vis på tværs af kommunerne, samt finansieringsansvaret for genoptræning på specialiseret niveau (Rehabilitering på specialiseret niveau)
- Patientrettet forebyggelse, som i dag varetages i tæt sammenhæng med den borgerrettede forebyggelse i kommunerne (Patientrettet forebyggelse)
En styregruppe med repræsentanter fra de fem akuthospitaler, psykiatri, Præhospitalet, socialområdet og relevante stabe (Koncern HR, koncernøkonomi, Digitalisering og IT, Koncern Kvalitet og Sundhedsplanlægning) har udarbejdet forslag til organisatoriske rammer for den fremtidige opgavevaretagelse, som nu sendes i høring i MED-systemet i Region Midtjylland.
Forslag til organisatoriske rammer for den fremtidige opgavevaretagelse af de fire opgaveområder” sendes i MED-høring.
Vedlagt er:
- Høringsbrev
- Forslag til organisatoriske rammer for den fremtidige opgavevaretagelse af de fire opgaveområder
Høringssvarene fra HMU’er vil indgå i RMU’s behandling af sagen. Høringssvarene vil blive vedlagt den politiske behandling af ”Forslag til organisatoriske rammer for den fremtidige opgavevaretagelse af de fire opgaveområder” i december 2025.
Fristen for fremsendelse af høringssvar er den 10. december 2025.
På HMU-mødet nedsættes, i samarbejde med staben, en mindre arbejdsgruppe, som udarbejder høringssvaret fra Regionshospitalet Randers.
Beslutning
Der er forståelse for, at det udsendte materiale er omfattende, og at det kan være vanskeligt at forholde sig til alle elementer på nuværende tidspunkt. Denne høring skal derfor ses som en første drøftelse og en vurdering af en bruttoramme. Efter jul følger yderligere dialog om den mere konkrete udformning.
HMU’s input til høringen:
• Medarbejdere, der overgår fra kommunerne, skal fortsat opleve tæt og tilgængelig ledelse.
• Det er vigtigt at undgå silotænkning mellem afdelinger.
• Organiseringen bør understøtte samarbejde på tværs af hele hospitalet og være i tråd med intentionerne i det nære sundhedsvæsen.
• Der bør være mulighed for lokal tilpasning – modelvalget må ikke være for fastlåst.
• Den tætte sammenhæng mellem opgaver og medarbejdere, som kendes fra kommunerne, bør bevares.
• Fremtidige løsninger skal understøtte en samlet og sammenhængende opgaveløsning fremfor opsplitning.
• Der skal sikres bred inddragelse af medarbejdere, ledere og relevante faglige miljøer.
• Akut- og omsorgspladserne berører også Præhospitalet og det lægefaglige ansvar.
• Det er vigtigt at undgå, at pladserne udvikler sig til egentlige langtidsmedicinske pladser.
• De fire kommuner er organisatorisk og opgavemæssigt meget forskellige, hvilket kan gøre en fælles model vanskelig at administrere.
• Løsningerne skal være robuste og skalerbare, da opgaven forventes at vokse i de kommende år.
Videre proces:
• Helene fra staben udarbejder på baggrund af drøftelserne et udkast til høringssvar.
• Høringssvaret skal holdes på et overordnet niveau.
• Udkastet rundsendes til en ”redaktionsgruppe”. Medlemmer, der ønsker at indgå i gruppen, skal give besked til HMU-formandskabet snarest muligt.
Bilag
6. Status økonomi (kl. 11:30 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager sagen til efterretning.
Sagsfremstilling
Status for 2025
Status for driftsøkonomien i 2025 er pt., at der er balance i økonomien. Hospitalets økonomi består især af budget til afdelinger og budget til centrale konti. Nedenfor er der status for begge.
| +=mindreforbrug/-=merforbrug | Korrigeret budget 2025 | Forventet regnskabs- resultat |
| Afdeling for Folkeundersøgelser | 30.061.000 | 4.500.000 |
| Akutafdelingen | 107.657.000 | 0 |
| Hospitalsledelsen | 6.137.000 | 450.000 |
| Kirurgisk Fællesafdeling | 166.427.000 | -2.500.000 |
| Kvinde-Barn Fællesafdeling | 152.871.000 | -2.200.000 |
| Køkken | 24.720.000 | 0 |
| Laboratorieenheden * | 96.864.000 | -3.300.000 |
| Medicinsk | 217.046.000 | -500.000 |
| Ortopædkirurgi, Operation og Intensiv | 220.281.000 | -3.300.000 |
| Røntgen og Skanning | 60.392.000 | 0 |
| Serviceafdeling | 89.360.000 | 0 |
| Staben | 36.066.000 | 0 |
| Teknisk Afdeling | 19.777.000 | -200.000 |
| Vaccinationscenter og Testcenter | 3.928.000 | 0 |
| Total | 1.231.587.000 | -7.050.000 |
| * uden Vaccinationscenter |
| +=mindreforbrug/-=merforbrug | Korrigeret budget 2025 | Forventet regnskabs- resultat |
| Medicin | 60.697.000 | 0 |
| Patientforsikring | 2.000.000 | -300.000 |
| Fælleskontoen, Randers | 40.806.000 | 2.000.000 |
| Fælleskontoen, Grenaa | -1.025.000 | 150.000 |
| Kursus-og lønpuljer | 3.315.000 | 0 |
| HL-pulje | 906.000 | 0 |
| P-hus | 1.883.000 | 500.000 |
| Barselspuljen | 20.270.000 | -4.000.000 |
| Energi Randers og Grenaa | 14.444.000 | -1.000.000 |
| Anskaffelsespuljer - Øvrige afdelinger | 2.404.000 | 0 |
| Anskaffelsespuljer - Tekniske | 13.647.000 | 0 |
| IT-puljer | 17.752.000 | -1.300.000 |
| Flytteudgifter | 1.069.000 | 0 |
| Forskningsprojekter - drift | 5.807.000 | 3.200.000 |
| Stenopartner aftaler | -664.000 | 0 |
| Vedligehold - fra anlæg til drift | 4.692.000 | 0 |
| I alt | 188.003.000 | -750.000 |
Udover afdelinger og centrale konti er der ændringer til rammen - svarende til et mindreforbrug på ca. 8 mio. kr. Mindreforbruget kommer hovedsageligt af forbedringer på udgifter til privathospitaler som følge af igangsatte initiativer samt engangsmidler, der ikke er udmøntet til afdelinger og/eller centrale konti.
Budget 2026
HL har på møde 18. november 2025 godkendt budget 2026.
Overordnet set indeholder budget 2026 to centrale elementer:
Budget 2026 indeholder nye udviklingstiltag herunder ny specialuddannelse for akutsygepleje, opstart af kirurgisk universitetsklinik samt udvikling af hjerteområdet.
Budget 2026 indeholder samtidig en rammbesparelse på 6 mio. kr. fordelt til alle afdelinger, hvilket svarer til 0,5% af driftsbudgettet.
Nedenstående er et kort uddrag af de væsentligste prioriteringer fra budget 2026.
Prioriteringer i budget 2026
Prioriteringer i budget 2026
Budgetsager: Allerede bevilget
Før budgetbehandlingen havde HL godkendt finansiering af nye tiltag for 3,2 mio. kr. Det drejer sig bl.a. om fysioterapi til artroseklinik, ekstra diætist i patientkøkkenet, projektleder i Teknisk Afdeling og administrationschef i Staben.
Akut: Specialuddannelse i akutsygepleje
I 2026 prioriteres der 1,1 mio. kr. – stigende til 1,3 mio. kr. i 2027 og frem – til ny specialuddannelse i Akutsygepleje.
KIR: Fysioterapi til Ældresygdomsklinik
I 2026 prioriteres 0,4 mio. kr. til fysioterapi i Ældresygdomsklinik.
KIR: Universitetsklinik
I 2026 prioriteres 0,6 mio. kr. til ny universitetsklinik i Kirurgisk Fællesafdeling.
Medicinsk Afdeling: Opstart NIV og highflow
I 2026 prioriteres der 0,7 mio. kr. til opstart af NIV-behandling i patienternes eget hjem.
Teknisk afdeling: Øgede udgifter til elevatorer
I 2026 prioriteres der 0,2 mio. kr. til service og vedligeholdelse af hospitalets elevatorer.
Teknik Afdeling: TA-sager Ad hoc
I 2026 prioriteres der 2 mio. kr. til udgiftsbehov på det tekniske område. Midlerne skal ses i sammenhæng med afsatte vedligeholdelsesmidler samt et vedholdende fokus på at få regional finansiering til området.
Medicinsk Afdeling: Hjerteområdet
I budget 2026 prioriteres der 4 mio. kr. – stigende til 5 mio. kr. i 2027 og frem - til udvikling af hjerteområdet. Midlerne skal gå til opstart af antikoagulationsklinik samt sonderinger i forhold til etablering af selvstændig hjerteafdeling.
Udviklingen af hjerteområdet finansieres delvist af regional bevilling på 2 mio. kr. til robustgørelse af området herunder etablering af udefunktion i Grenå.
Udfordringer afdelinger: Orto-OPI og KIR
I budget 2026 prioriteres der 1 mio. kr. varigt til henholdsvis Kirurgisk Fællesafdeling og Orto –OPI på baggrund af økonomiske udfordringer i begge afdelinger.
Afdelingerne har en bred snitflade til privathospitalsudgifter. Dette betyder, at mange besparelsesinitiativer i afdelingerne vil betyde reduceret aktivitet og deraf stigende forbrug på privathospitaler.
Regulering af centrale konti mv.
I forbindelse med budgetprocessen er alle centrale konti og reservationer gennemgået, og der er foretaget flere ned- og opjusteringer. Der er bl.a. behov for ekstra 2 mio. kr. på barselspuljen i 2026 samt 2,5 mio. kr. i 2026 – stigende til 3 mio. kr. i 2027 og frem – til udgifter til regionalt IT.
Udmøntning af administrativ besparelse
Regionsrådet har udmøntet en varig administrativ besparelse på 0,64 mio. kr. til Randers. 0,32 mio. kr. er udmøntet til Staben. Den resterende besparelse udmøntes ikke.
Demografimidler mv.
Hospitalet har i budget 2026 fået 8,2 mio. kr. i demografimidler. Derudover har hospitalet modtaget 1,14 mio. kr. i ekstra trepartsmidler. De samlede midler på 9,3 mio. kr. prioriteres i budget 2026.
Overhead Afdeling for Folkeundersøgelse
Afdelingens budget er i 2026 reduceret med 1 mio. kr. Der er tale om et generelt overhead til at dække afdelingens træk på hospitalet i forhold til bygningsdrift (el, vand, varme og rengøring) samt generel understøttelse af afdelingen.
Rammebesparelse
Budget 2026 indeholder en rammebesparelse på 6 mio. kr. Besparelsen er fordelt på baggrund af lønbudgettet. I budget 2025 var der forudsat en besparelse 1,5 mio. kr. fra fællesindsatserne vedrørende reduktion af faste blodprøverunder. Såfremt hospitalet ikke kommer i mål med fællesindsatsen, udmøntes besparelsen som en yderligere rammebesparelse på et senere tidspunkt.
Rammebesparelse i budget 2026
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
7. Aflåsning og sikkerhed (kl. 11:40 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Afledt af hændelsen den 9. september 2025, hvor der forsætligt blev slukket for elforsyningen til de 8 OP stuer, har Teknisk Afdeling udført en række tiltag for at mindske risikoen for utilsigtet indtrængning. Tiltagene er gjort så en lignende hændelse ikke kan gentage sig.
HL har desuden godkendt iværksættelsen af øget aflåsning og automatisk adgangskontrol omkring OP og Intensiv.
Orientering om etablering af videoovervågning ved indgang E, indgang F og vareindleveringen
Hospitalsledelsen har besluttet at der skal etableres videoovervågning ved Indgang E, Indgang F og Vareindleveringen. Den øgede videoovervågning følger i tråd med allerede etableret videoovervågning ved andre af hospitals indgange.
I tilfælde af ubudne gæster – og særligt gæster som har tendens til at komme igen og igen, (hvilket er oplevet flere gange), er det afgørende at man via video materiale kan dokumentere uønsket færdsel på hospitalet og herigennem få det stoppet hurtigst muligt. I den forbindelse er videoovervågning af de primære indgange altafgørende.
Intern tryghed
Med 5 hovedindgange og nem adgang til kælderen, er det svært at holde hospitalet aflåst. Det er dog vigtigt, at alle medarbejdere gør en indsats, så vi undgår kiler i dørene, åbne vinduer og ulåste døre, hvor de burde holdes aflåste.
Der er modtaget tilkendegivelser om utryghed blandt medarbejdere herunder på HMU-mødet den 8. oktober, hvorfor der ses et behov for en nærmere drøftelse af aflåsning og flow i hospitalet. Denne drøftelse skal dog belyses grundigt, hvorfor det foreslås, at emnet tages op på et senere tidspunkt.
Der er enighed om, at området skal håndteres roligt og i et konstruktivt tempo, med fokus på dialog og fælles løsninger. Emnet vil desuden blive rejst i AL-kredsen og drøftet der som led i den samlede opfølgning. Det foreslås derfor, at medarbejderne i afdelingerne drøfter internt, hvad der aktuelt fylder, og bringer observationer og forslag videre - herunder; hvordan vi sikrer en god balance mellem tryghed og tilgængelighed i hverdagen?
Observationerne sendes til næstformand Anna, som tager inputtene med i det videre arbejde.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
Hertil blev det aftalt, at medarbejderne ikke skal sende observationer til Anna.
8. Overgangs-HMU (kl. 11.50 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen om sammensætningen af overgangs-HMU på Regionshospitalet Randers til efterretning.
at HMU godkender, at Personalepolitisk Udvalg udvides med to medlemmer fra Psykiatrien i overgangsperioden.
Sagsfremstilling
I forbindelse med integrationen af psykiatri og somatik skal alle somatiske hospitaler modtage medarbejdere fra Psykiatrien. Det er derfor nødvendigt at sikre, at alle afdelinger og enheder er repræsenteret på lige vilkår i MED-organiseringen.
I en overgangsperiode, hvor der arbejdes med integration og udvikling af ”et tredje fælles bedste”, vurderes det afgørende, at der indgår repræsentanter fra én eller flere psykiatriske afdelinger i de HMU’er, hvor der er tilknyttet medarbejdere fra Psykiatrien. Efter overgangsperioden bør det være op til det enkelte HMU-område at fastlægge den forretningsorden og det medlemstal, der lokalt vurderes mest hensigtsmæssigt, inden for de gældende regler for HMU’s sammensætning.
HMU-formandskabet for Psykiatrien og HMU-formandskabet på de enkelte hospitaler drøftede på et møde den 21. august 2025, hvordan HMU’ernes sammensætning bør være i overgangsperioden fra 1. januar 2026 til 31. marts 2027, samt proceduren for udpegning af supplerende medlemmer. Der var på mødet enighed om følgende:
Regionspsykiatrierne: Der udpeges én repræsentant fra afdelingsledelsen i hver af de fire regionspsykiatrier. Fra medarbejdersiden udpeger de faglige organisationer tre repræsentanter fra hver afdeling – én fra hver af de tre valggrupper (A, B og C). Det er et krav, at de udpegede medarbejderrepræsentanter er ansat i afdelingerne. Derudover tilstræbes det, at de har snitflader til det eksisterende HMU for Psykiatrien og har tilknytning til LMU. Yderligere skal der være en stor opmærksomhed på, hvordan arbejdsmiljørepræsentanter inddrages i overgangs-HMU’erne og kan bidrage med viden og erfaringer fra sikkerhedsarbejdet i MED-regi. Dette er for at sikre en stærk forbindelse mellem sikkerhedsarbejdet i psykiatrien og de nye overgangs-HMU’er.
På denne baggrund er der udarbejdet et tillæg til forretningsordenen, som vil være gældende i perioden 1. januar 2026 til 31. marts 2027 (vedlagt).
I tillægget foreslås det, at Personalepolitisk Udvalg i overgangsperioden udvides med to medlemmer fra Psykiatrien.
Beslutning
Indstillingen blev godkendt under forudsætning af, at det ekstraordinære RMU-møde den 24. november 2025 ikke medfører behov for ændringer i det fremsendte materiale.
Efter HMU-mødet er referatet fra det ekstraordinære RMU-møde blevet fremsendt. Heraf fremgår det:
RMU drøftede etableringen af overgangs-HMU’er på akuthospitalerne.
Der var enighed om, at der udpeges én repræsentant fra hver valggruppe (A, B og C) fra Psykiatrien til at indgå i de respektive overgangs-HMU’er ved akuthospitalerne i en overgangsperiode fra 1. januar 2026 til 31. marts 2027. Der var ligeledes enighed om, at der
vælges én AMIR af og blandt AMIR’erne ved Psykiatrien på AUH til at indgå i overgangs-HMU ved AUH.’
Ud fra ovenstående medfører det ekstraordinære RMU-møde den 24. november 2025 ikke et behov for ændringer i det fremsendte materiale.
Bilag
9. Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027 (kl. 12.00 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU drøfter og godkender Ambition, delmål og succeskriterier for HMU 2025-2027.
Sagsfremstilling
På heldagsmødet den 8. oktober arbejdede HMU med at formulere ambitioner, delmål og succeskriterier for den aktuelle valgperiode 2025-2027. Formålet var at beskrive, hvad HMU ønsker at have opnået ved periodens afslutning.
Arbejdet blev gennemført i grupper, hvor hver gruppe udfyldte en planche med deres bud på ambitioner, delmål og succeskriterier.
På baggrund af disse bidrag er der udarbejdet et fælles overblik over HMU’s ambitioner, delmål og succeskriterier for 2025-2027 (vedhæftet).
Beslutning
HMU godkendte Ambition, delmål og succeskriterier for HMU 2025-2027.
Bilag
10. Skriftlig orientering: Hospitalets EVP (kl. 12:10 - 5. min)
Hospitalsledelsen indstiller,
at HMU tager hospitalets EVP (Employer Value Proposition) til efterretning.
Sagsfremstilling
Som en del af Region Midtjyllands nye employer branding-koncept skal hospitalet have en såkaldt EVP (Employer Value Proposition), der beskrives som "et kondenseret tekststykke, der
opsummerer de styrker og fordele, vi har som arbejdsplads, og som adskiller os fra andre."
Med baggrund i hospitalets vision og strategi, og med input fra HMU, har Staben udarbejdet nedenstående EVP, der bliver en del af hospitalets fortælling, blandt andet på hjemmesiden,
ligesom den udgør grundstenene i budskabsbanken på hospitalsniveau.
Bæredygtigt hospital med nærvær, høj faglighed og plads til udvikling
Fra første arbejdsdag vil du opleve et tydeligt nærvær på Regionshospitalet Randers.
Med omkring 2000 ansatte er vi et af de mindste hospitaler i Region Midtjylland. Der er ikke langt rundt i huset, hverken fysisk eller mellem ledelse og medarbejdere, og vi hjælper gerne hinanden.
Specialister i det almindelige
Hos os bliver du en del af et hold med høj faglighed og stor opmærksomhed på kvalitet. Vi er specialister i de mest almindelige sygdomme, og vi ved meget om det, flest i befolkningen fejler. Vi lytter gerne til, hvad patienterne mener, og vi samarbejder på tværs for at udvikle de bedst mulige sundhedstilbud for patienter og borgere.
Uddannelse og udvikling i hverdagen
Uanset hvilken fagprofil du har, eller hvor du er i livet, møder du et hospital med plads til , og forventning om, livslang læring. Her foregår uddannelse og forskning tæt på patienterne og hverdagen. Er du studerende og nyuddannet, får du ansvar og bliver hurtigt en del af driften med erfarne kolleger i ryggen. Uanset hvad du kommer med af baggrund og erfaring er faglig udvikling en naturlig del af jobbet hos os.
Bæredygtighed som fundament
På Regionshospitalet Randers er bæredygtighed fundamentet for alt, det vi gør. Vi bidrager alle til at sænke ressourceforbruget og CO2-aftrykket samtidig med, at vi tager socialt ansvar og har fokus på sund ledelse og styring. I Randers går vi gerne foran, når det gælder nye tiltag i den bæredygtige omstilling af sundhedsvæsenet.
Attraktiv arbejdsplads
Vores hospital er kendt for at være en fleksibel og eftertragtet arbejdsplads med plads til at være forskellige. Her har vi tillid til hinanden og mod til at gøre tingene anderledes. Vi gør os umage med at tage imod nye medarbejdere og lægger vægt på at skabe trivsel på tværs af livsfaser. Hos os går nærhed og tryghed hånd i hånd.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
11. Skriftlig orientering: HMU-møder 2026 (kl. 12:10 - 5. min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Datoerne for HMU-møderne i 2026 er nu fastlagt.
Møderne afholdes på følgende datoer:
- 28. januar 2025
- 25. marts 2025
- 20. maj 2025
- 7. september 2025 (Heldagsmøde)
- 25. november (Plus arbejdsmiljødrøftelse)
Mødelokaler til HMU-møderne er under afklaring og meldes ud snarest.
Beslutning
HMU tog orienteringen til efterretning.
12. Eventuelt (kl. 12:15 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at punkter under eventuelt drøftes.
Beslutning
Der blev ikke behandlet punkter under eventuelt.
13. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 12:20 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at punkter til videreformidling drøftes.
Sagsfremstilling
Som tidligere nævnt, så ønsker HMU-formandskabet at besøge alle LMU’er på RH Randers i løbet af den nuværende valgperiode.
På nuværende tidspunkt har følgende afdelinger indkaldt til møder med formandskabet:
Akutafdelingen | 19/11-25 |
Røntgen og Skanning | 10/12-25 |
Laboratorieenheden | 10/12-25 |
Kirurgisk fællesafdeling | 17/12-25 |
Patientkøkkenet | 17/02-26 |
Staben | 18/03-26 |
Beslutning
Følgende blev aftalt videreformidlet til LMU’erne:
- Indgang C lukkes midlertidigt den 1. juni 2026, hvilket forventes at få betydelig praktisk og logistisk påvirkning. Der arbejdes aktuelt på løsninger, herunder en henvendelse til Røde Kors med henblik på øget tilstedeværelse.
- Der vil i starten af 2026 blive planlagt morgenmøder med information omkring den kommende byggeproces.
- Parkering bliver gratis i løbet af 2026, men det præcise tidspunkt er endnu ikke fastlagt. Registrering af parkering vil fortsat være nødvendig. Yderligere information følger.
- Forsøg vedr. mulighed for bestilling af mad om aftenen lukkes grundet få bestillinger.
- HMU’s ambitioner, delmål og succeskriterier for 2025-2027.
14. Forslag til kommende punkter på HMU (12:25 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU drøfter eventuelle emner til kommende punkter.
Sagsfremstilling
Der er på nuværende tidspunkt følgende punkter på listen:
- Hospitalets aktivitetsplan 2025/2026
- Bæredygtighedsaftaler 2025-2026
- Implementering af visioner og strategier
- Integration af psykiatrien og somatikken (fast punkt)
- Aflåsning og sikkerhed
- Fuldtid/deltid
Beslutning
Der kom ikke yderligere punkter til listen.
16. Den årlige arbejdsmiljødrøftelse (Kl. 13.00 - 120 min.)
Formandsskabet indstiller,
at arbejdsmiljødrøftelsen for kalenderåret 2025 gennemføres
at HMU evaluerer arbejdsmiljøindsatsen for 2025
at HMU beslutter om det 2-årige fokus for arbejdsmiljøområdet 2025-2026 skal justeres
at arbejdsmiljøfokus bliver endelig godkendt af HMU på mødet 28. januar 2026
Sagsfremstilling
Jf. MED- og arbejdsmiljøaftalen for Region Midtjylland skal der en gang årligt gennemføres en arbejdsmiljødrøftelse på alle niveauer i MED- og arbejdsmiljøorganisationen. Formålet med drøftelsen er at tilrettelægge samarbejdet og arbejdsmiljøarbejdet bedst muligt. Fokus i drøftelsen vil være: Evaluering af det foregående års arbejde med arbejdsmiljømålene for 2025 og prioritere indsatser og mål for det kommende års arbejdsmiljøarbejde. Under dette punkt deltager både HMU og arbejdsmiljøorganisationen. Dette sker på baggrund af en ide fra HMU, for at styrke ideudviklingen og samarbejdet på tværs af de 2 organer. Som noget nyt deltager repræsentanter fra psykiatrien ligeledes i drøftelsen i år.
Ved arbejdsmiljødrøftelsen 2025 blev det besluttet af arbejdsmiljømålene på HMU-niveau gælder for en 2-årig periode, da det giver LMU'erne længere tid til at arbejde med dem. Den årlige arbejdsmiljødrøftelse i 2025 vil derfor være en statusdrøftelse med mulighed for at supplere og/eller sætte yderligere fokus på indsatser i 2026.
Gennemførslen af drøftelsen sker efter følgende dagsorden:
- Velkomst v/Mette
Præsentationsrunde
- Præsentation af de forhenværende arbejdsmiljømål samt status på dem
HMU og AMO modtog d. 7. november 2025 materiale til arbejdsmiljødrøftelsen, med arbejdsmiljømål og status på arbejdsmiljømålene for 2025. Målene tager udgangspunkt i: Trivsel, Sikkerhed og Ergonomi.
Opmærksomhedspunkter til materialet gennemgås. Her deles gode historier om, hvordan man har arbejdet med målene lokalt.
Se herunder bilag for "Materiale arbejdsmiljødrøftelse 2025".
- Præsentation af RMU's arbejdsmiljømål for det kommende år
Præsentation af RMU's arbejdsmiljømål samt arbejdsmiljøfokus for 2026.
- Justering arbejdsmiljømål 2025-2026 mål på RH Randers
Videre arbejde med mulige mål for 2026, der er andet år i de 2-årige mål med udgangspunkt i Region Midtjyllands mål. Herunder fokus på, hvad vi både kan gøre i HMU, LMU, afdeling samt på individ niveau. Dette skal give en drøftelse for nye tiltag, indsatser og ideer.
- HMU beslutter 2026 fokus
HMU tager beslutning om fremtidigt fokus på baggrund af dialogen med AMO.
Beslutning
1. Velkomst v/Mette
Kort præsentation af HMU-medlemmer, AMO-medlemmer samt repræsentanter fra psykiatrien.
2. Præsentation af de forhenværende arbejdsmiljømål samt status på dem
Med udgangspunkt i det udsendte materiale blev opmærksomhedspunkter drøftet i små grupper. Herefter blev opmærksomhedspunkter og spørgsmål til hver af de tre fokusområder delt i plenum.
Trivsel:
- I forbindelse med on-boarding, er det godt med mentorordning, men der savnes mere hjælp til mentorerne om, hvordan man hjælper nye kollegaer bedst
- Der er også mange ting man skal have styr på som ny AMIR, og derfor foreslås der mere on-boarding til rollen eller en mentorordning hertil.
- Tiltag omkring normreduktion i forbindelse med fuldtidsindsatsen opleves som positivt i forhold til fleksibilitet
- Andre oplever at fuldtidsindsatsen kan skabe mindre fleksibilitet.
Sikkerhed:
- Godt med hurtig kommunikation på intra i forbindelse med strøm-episoden på OP. Det gav tryghed.
- Der gøres opmærksom på at flere døre forsat er åbne. HMU-formanden redegør for, at dørene har været i restordre, men at der arbejdes på det.
- Det er svært at have øget fokus på registrering af nærved hændelser, når det nye AMS system (SafetyNet) ikke har gode muligheder for registrering af disse.
Ergonomi:
- Arbejdsulykker indenfor ”Uhensigtsmæssige vrid i forbindelse med akavede arbejdsstillinger” er mere end fordoblet sammenlignet med sidste år. Det giver anledning til at se nærmere på forebyggelse heraf.
- Der mangler varmejakker på OP, og punktet har været drøftet på HMU-mødet forinden.
Derefter blev der delt gode historier om, hvordan man har arbejdet med fokusområderne lokalt
- På en afdeling har man stop-op møder, som altid afsluttes med 80 squats
- I staben har man talt meget om integration af psykiatri, for at sikre trivsel og tryghed igennem processen.
En overordnet opsamling på midtvejsevalueringen er, at der er blevet arbejdet med fokusområderne, men at det giver mening med 2-årige mål, så der kan arbejdes videre med fokusområderne.
3. Præsentation af RMU's arbejdsmiljømål for det kommende år
RMU’s arbejdsmiljøfokus blev præsenteret, og der blev gjort rede for at målene var uændret, og forsat tager afsæt i 4 nationale målsætninger og den regionale bæredygtighedsstrategi.
Der er et øget fokus på, at det ulykkesforebyggende arbejde skal tage afsæt i forskningsbaserede anbefalinger.
Se også bilag med PowerPoint præsentation.
4. Justering arbejdsmiljømål 2025-2026 mål på RH Randers
Da HMU’s arbejdsmiljøfokus er 2-årige skulle der laves en midtvejsjustering. Drøftelserne handlede om:
- Er der noget vi er i mål med, som skal slettes?
- Er der noget, der skal justeres?
- Er der noget nyt, der skal på
Der var 5 stationer med temaerne: Trivsel, Sikkerhed, Ergonomi, Arbejdsmiljø i en forandringstid (fx byggeri) og ”Hvad mangler vi”.
Deltagerne blev fordelt ved stationerne, og der blev lavet tre runder, så der var mulighed for at drøfte forskellige emner.
Bordformændene gav efterfølgende en kort opsummering på plenum om, hvad der havde fyldt på stationerne, og hvad der skal arbejdes videre med i midtvejsjusteringen.
5. HMU beslutter 2026 fokus
På baggrund af ovenstående proces udarbejdes der et forslag til justering af HMU’s arbejdsmiljøfokus. Dette godkendes på møde i HMU 28. januar 2026.