Organisering af MEDudvalg
MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.
Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.
Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 4-6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en lederrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.
Referater
Ud over de ordinære planlagte møder i HMU kan der indkaldes til ekstraordinært HMU-møde, hvis eksempelvis væsentlige planer skal i høring i HMU, før den endelige beslutning træffes.
- Udvalg: RRA HMU
- Mødedato: 08. oktober, 2025 kl. 09:00
- Mødested: Arena Randers
Pkt. tekst
- 1. Velkomst (kl. 09.00 - 10 min)
- 2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 09.10 - 5 min.)
- 3. Information fra RMU (kl. 09.15 - 5 min)
- 4. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 09.20 - 5 min)
- 5. Status på hospitalet (kl. 09.25 - 10 min)
- 6. Status vedr. omklædning og cykelparkering (kl. 09.35 - 10 min.)
- 7. Initiativer til styrkelse af op i tid/fuldtid (kl. 09.45 - 15 min)
- 8. Budgetaftale i Region Midtjylland (kl. 10.00 - 10 min.)
- 9. Evaluering af MUS-koncept (kl. 10.10 - 15 min.)
- 10. Fælles kompetenceudviklingspuljer (kl. 10.25 - 15 min.)
- 11. Eventuelt (kl. 10:40 - 10 min.)
- 12. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 10:50 - 5 min.)
- 13. Forslag til kommende punkter på HMU (kl. 10:55 - 5 min.)
1. Velkomst (kl. 09.00 - 10 min)
Sagsfremstilling
Formandskabet byder velkommen.
På HMU-heldagsmødet deltager udover HMU-medlemmerne fra Regionshospitalet Randers også tre medarbejderrepræsentanter fra LMU i Regionspsykiatrien Randers.
Beslutning
Formandskabet bød velkommen til HMU’s heldagsmøde.
2. Godkendelse af dagsorden og referat (kl. 09.10 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at dagsordenen godkendes, og vurderer om der er presserende emner, der skal have mere plads,
at referatet fra mødet 2. juni godkendes, og
at punktet til eventuelt meldes ind.
Sagsfremstilling
Referat fra seneste møde findes i First Agenda eller er vedlagt her.
Beslutning
HMU godkendte dagsordenen, og vurderede, om der var presserende emner, der skal have mere plads.
HMU godkendte referatet fra den 2. juni 2025.
Punkter til eventuelt:
- OL-dag den 20. maj 2026
Deltagere
- Andreas Sand Nørgaard
- Anna Mortensen
- Anne-Sofie Kannerup
- Daniel Fris Michelsen
- Fatima Krogsgaard Skov
- Gitte Grosen
- Helle Andersen
- Henrik Larsen
- Kirsten Boldsen
- Lars Engelst Petersen
- Lisbeth Roed
- Marianne Renberg
- Mia Vestergaard
- Mona Carøe
- Thorbjørn Grøfte
- Jon Nykjær
- Rikke Petersen Ravn
- Jonas Dahl
- Tim Sodemann
- Mette Munch (Supl. for Hanne Folsø)
- Pernille Sarto
- Mads Amid Kirk
- Kasper Soelberg TR FOA (psyk)
- Trine Børgesen AMIR S1 (psyk)
- Mette Søndergård Kristensen TR HK (psyk)
Andre:
- Mette Dehlendorff
- Christina Drægert Stenbæk
Afbud
- Lene Dam Olesen
- Nathali Schaap Degn
- Lone Winther
- Hanne Folsø
- Heidi Glud Jensen
- Line Morbech Therkelsen
- Hanne Folsø
Bilag
3. Information fra RMU (kl. 09.15 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager seneste nyt fra RMU til efterretning.
Sagsfremstilling
Referat fra det ordinære RMU-møde den 23. juni 2025 er nu frigivet. Referat er godkendt på RMU-møde den 19. september 2025.
De væsentlige informationer fra RMU-mødet til videreformidling til HMU'erne:
- RMU afgav bemærkninger til forslag til ny regional forskningsstrategi på sundhedsområdet. RMU’s bemærkninger vil indgå i det videre arbejde og den politiske proces.
- RMU fik en orientering om og drøftede processen for overtagelse af myndighedsansvar for nuværende kommunale opgaver på sundhedsområdet.
- RMU drøftede status for proces og MED-organisering i forbindelse ligestilling og integration af psykiatri og somatik samt perspektiver på vilkår og tiltag for tillidsvalgte. Der var opbakning til forslaget om MED-organisering frem mod 31. marts 2027. Formandskabet for Psykiatriens HMU mødes onsdag den 25. juni, hvorefter der kommunikeres til alle HMU’er i somatikken om, hvordan dialogen mellem Psykiatriens HMU og de øvrige HMU’er om MED-organisering tilrettelægges op til overgangen til den nye organisering 1. januar 2026. Koncern HR udarbejder en tidsplan for forhandling af vilkår for tillidsvalgte.
- RMU fik præsenteret og drøftede et oplæg om at arbejde med inklusion og diversitet i praksis. Oplægget med viden og inspiration vedlægges referatet.
- RMU fik en kort præsentation af hovedbudskaber og udvalgte personaledata fra Personaleredegørelse 2024 og havde en kort drøftelse med fokus på sygefravær og Det Sociale Kapitel.
- RMU fik en orientering om revideringen af Politik for billed- og lydmedier og Patienten i pressen/GDPR med efterfølgende dialog om, hvordan politikkerne kan synliggøres og anvendes. Der er info/skiltning i pipeline, som man kan hænge op i afdelingerne om, hvad patienterne må og ikke må.
- RMU fik en orientering om økonomiaftalen og status for budget 2026. Frist for udtalelse/bemærkninger fra RMU-medarbejderside til 1. behandling er 23. juli. Forslag til budget 2026 offentliggøres til høring 7. august, og frist for høringssvar fra HMU’erne er 22. august. Frist for supplerende høringssvar fra RMU er 27. august.
Referat fra det ordinære RMU-møde den 23. juni er vedhæftet, idet det ikke er muligt at generere fra ESDH til hjemmesiden.
Referat fra det ordinære RMU-møde den 19. september 2025 er endnu ikke frigivet.
Dagsordener og referater kan normalvist ses i First Agenda og på hjemmesiden: https://www.medarbejder.rm.dk/arbejdsmiljo/med-udvalg/regions-medudvalget
Beslutning
Tim orienterede om indhold fra RMU’s døgnseminar den 18.–19. september - herunder:
- Samarbejdet mellem somatikken og psykiatrien blev drøftet, ligesom sundhedsreformen og den kommende sammenlægning med det kommunale område optager en væsentlig del af organisationens fokus.
- Der blev orienteret om, at der allerede er gældende regler for nikotin på Regionshospitalet Randers, og at der ikke planlægges en særskilt regional ordning.
- Den årlige evaluering af arbejdsmiljøet fortsætter som hidtil, og der skal ikke udarbejdes nye modeller. Det blev bemærket, at antallet af episoder med trusler og chikane er stigende, og at der skal iværksættes lokale indsatser for at håndtere dette.
- Endelig blev det oplyst, at TULE-konceptet er under revision og aktuelt bliver gennemgået.
Bilag
4. Nyt fra Kontaktudvalget (kl. 09.20 - 5 min)
Formandsskabet indstiller,
at kontaktudvalget orienterer.
Sagsfremstilling
Punkter fra kontaktudvalget:
1) Forebyggende Hebatits vaccine til udvalgte personalegrupper:
På intranettet fremgår det, at hospitalet tilbyder forebyggende vaccinationer til personalegrupper, der anses for at have en større risiko for at pådrage sig en hepatitis-smitte end andre personalegrupper.
Følgende personale tilbydes en forebyggende vaccination mod hepatitis B:
- Kirurger (reservelæger, kursusreservelæger, 1. reservelæger og overlæger, der udfører aktiv kirurgisk virksomhed)
- Personale med hyppig blodkontakt ved Tandklinikken
- Personale på Patologisk Institut, der foretager sektioner
- Jordemødre
Link: Smitterisiko - Regionshospitalet Randers
Kontaktudvalget ønsker det undersøgt, hvorfor bioanalytikerne samt sygeplejerskerne ikke er nævnt.
Beslutning
Mette Dehlendorff oplyste, at det skal undersøges, om retningslinjen i E-Dok er korrekt. Herefter skal informationen på intranettet opdateres. Emnet tages løbende op på HL-møder for at sikre, at retningslinjerne er ajourført.
Der blev samtidig peget på enkelte udeståender i forhold til indhold og implementering, som følges op i Personalepolitisk Udvalg.
5. Status på hospitalet (kl. 09.25 - 10 min)
Formandsskabet indstiller,
at status på hospitalet tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Hospitalsledelsen vil give en kort status på hospitalet, herunder:
- Sundhedsreform
- Integration
- Rigets tilstand
- Vita
Beslutning
Integration
Der blev orienteret om, at MED-processen i forbindelse med integrationen mellem somatik og psykiatri er i gang. Der pågår fortsat drøftelser om, hvordan samarbejdet skal fungere for resten af den nuværende valgperiode.
Integrationen skal ses som en gensidig proces mellem somatik og psykiatri. Hvis formålet er at styrke behandlingen af den psykiatriske patient, vil det også få betydning for de somatiske afdelinger og medarbejdere. Det blev understreget, at integrationen derfor skal ses som en fælles opgave på tværs af hele hospitalet.
Sundhedsreformen
Sundhedsreformen fortsat fylder meget i de strategiske drøftelser, særligt i relation til sammenlægningen med de kommunale aktører og de forventede ændringer i opgavefordelingen.
Budgetforlig og parkering
Der blev orienteret om det indgåede budgetforlig, herunder ændringerne i parkeringsforholdene. Det forventes fortsat, at personalet skal registrere deres parkering, og den administrative håndtering forsvinder derfor ikke helt.
Der blev rejst bekymring for, om der vil være tilstrækkelig parkeringskapacitet, da en række pladser ved indgang C bortfalder. Det blev dog bemærket, at der i P-huset fortsat er ledig kapacitet – særligt på plan 3, hvor der sjældent parkeres.
Det blev endvidere påpeget, at gratis parkering kan medføre en stigning i antallet af biler, idet flere medarbejdere forventes at vælge bil fremfor andre transportformer.
Fra psykiatrien blev der gjort opmærksom på, at ændringer i parkeringsforholdene også kan påvirke psykiatriens arealer og patienter. Der blev kvitteret for denne opmærksomhed, og emnet tages med til videre drøftelse.
Der blev samtidig fremhævet vigtigheden af at sikre tilstrækkelig kapacitet til flextrafik og handicapparkering, da dette allerede i dag opleves som en udfordring.
Byggeprojekter og drift
Arbejdet med Vita forløber planmæssigt. Der er aktuelt ved at blive boret omkring 30 huller i forbindelse med funderingsarbejdet, og man er cirka halvvejs. Processen vurderes som god, og der er et konstruktivt samarbejde med brugergrupperne, hvor der i øjeblikket bruges meget tid på de overordnede design- og beslutningsfaser.
Dialyseafsnittet forventes at stå klar ved årsskiftet.
Aflåsning og sikkerhed
Der blev fulgt op på den nylige sikkerhedshændelse vedrørende aflåsning af døre. Der blev udtrykt stor anerkendelse af den professionelle håndtering – både på operationsgangen og i den efterfølgende indsats. Teknisk Afdeling har gennemgået forholdene, og emnet tages op på næste HMU-møde.
Det blev på mødet fremhævet, at personalet fortsat oplever utryghed omkring adgangsforholdene, særligt ved de fem hoveddøre til bygningen. Teknisk Afdeling er på sagen, og implementeringen er sat i gang.
HMU tog orienteringen til efterretning.
6. Status vedr. omklædning og cykelparkering (kl. 09.35 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at status vedr. omklædning og cykelparkering tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Omklædning:
På HMU-mødet den 7. april blev det aftalt, at der skulle nedsættes en arbejdsgruppe vedr. omklædningsrum. Her kan der drøftes forslag til alternative løsninger og præmisser for fordelingen. Udover serviceafdelingen samt staben meldte Anna Mortensen og Line Morbech Therkelsen til at indgå i denne arbejdsgruppe.
Siden mødet har der været dialoger med Teknisk afdeling samt Serviceafdelingen ift. en status på den nuværende omklædning - herunder en status for den igangværende rokering.
På mødet vil HMU blive præsenteret for placeringen af de ca. 500 skabe.
Cykelparkering:
I forbindelse med etableringen af Vita vil flere cykelparkeringer blive fjernet. Derfor har der i en periode været arbejdet på at finde alternative løsninger.
I denne forbindelse er Teknisk Afdeling ved at undersøge hvor cykelskurene skal placeres. Her arbejdes pt. med en løsning, hvor der bygges cykelskure på sydsiden af p-huset (ud mod Skovlyvej). Hertil er det ved at blive undersøgt, om der er kan laves mere cykelparkering i kælderen i bygningen hvor staben sidder (bygning 5).
Beslutning
Cykelparkering
Der blev orienteret om, at cykelskuret flyttes til området ved P-huset.
Der blev desuden gjort opmærksom på, at cykler og løbehjul ikke må placeres inde på hospitalet.
HMU tog orienteringen til efterretning.
Omklædning
Servicechef Mads gennemgik status på omklædningsrokaden og orienterede om, at de cirka 500 omklædningsrum fremover placeres ved Akutafdelingen, bygning 5, under Psykiatrien samt bygning 1 (jf. vedhæftet oversigt).
I dag fordeles omklædningsrummene tilfældigt, men der kan i særlige tilfælde tages hensyn til specifikke behov. HMU drøftede forskellige forslag til principper for den fremtidige fordeling, og der blev lagt vægt på, at modellen ikke må blive administrativt tung.
Det blev besluttet, at Serviceafdelingen fortsætter den nuværende praksis, men at der skal arbejdes videre med at udvikle en fremadrettet og mere struktureret løsning.
Der blev desuden bemærket, at Informationen fortsat modtager henvendelser fra utilfredse medarbejdere vedrørende omklædningsfaciliteterne. Det blev præciseret, at spørgsmål og udfordringer i denne forbindelse skal tages op direkte med den enkelte medarbejders leder.
HMU tog orienteringen til efterretning.
Bilag
7. Initiativer til styrkelse af op i tid/fuldtid (kl. 09.45 - 15 min)
Formandsskabet indstiller,
at HMU tager orienteringen til efterretning, og
at HMU evt. kommer med input yderligere initiativer
Sagsfremstilling
Danmark står overfor en arbejdskraftudfordring. Ungdomsårgangene bliver mindre, samtidig med at store årgange nærmer sig pensionsalderen. Dette medfører samlet set en reduktion af arbejdsstyrken.
Region Midtjylland har i en årrække haft en fuldtidspolitik, hvor målet er, at 80 % af de ansatte skal være på fuld tid for at imødegå denne udfordring.
På hospitalet har fuldtidsprocenten de seneste tre år svinget mellem 67,4 % og 68,9 %, hvilket er lavere end på de øvrige somatiske hospitaler, der ligger på 70 % eller derover.
Hospitalsledelsen har derfor anmodet Personalepolitisk Udvalg om at udarbejde forslag til initiativer, der kan bidrage til en højere målopfyldelse. På baggrund af de fremsendte forslag har hospitalsledelsen beslutte at gå videre med 4 initiativer:
- Stillingsopslag: Alle stillinger opslås som udgangspunkt som fuldtidsstillinger. Dispensation kan gives af hospitalsledelsen. Formuleringer som ”stillingen er som udgangspunkt en fuldtidsstilling” eller ”stillingen er en fuldtidsstilling, medmindre du ønsker andet” må ikke længere anvendes i opslag.
- Nyansættelser: Alle nyansatte ansættes på 37 timer som minimum de første 12 måneder for at sikre en god onboarding. Hvor arbejdstidsreglerne tillader det, kan leder og medarbejder drøfte muligheden for at afspadsere tillæg.
- Dialog med deltidsansatte: Allerede deltidsansatte i målgruppen (20–60 år og med en arbejdstid over 19 timer pr. uge) skal inviteres til dialog med nærmeste leder om muligheden for at øge timetallet. Også her kan afspadsering af tillæg indgå i drøftelsen.
- Gå-hjem-møde: Den 13. november 2025 inviteres til et gå-hjem-møde med regionens fuldtidskoordinator med fokus på fuldtidskultur og tiltag, der kan ruste os til fremtidens arbejdsmarkedsudfordringer.
Ovenstående initiativer skal ses som hovedregel og bærende principper. Der vil fortsat være mulighed for at tage individuelle hensyn ud fra fx handicap, livsfase og/eller seniorpolitik.
Beslutning
HMU drøftede arbejdet med regionens fuldtidspolitik og behovet for en fælles tilgang til at øge andelen af fuldtidsansatte.
Fuldtidspolitikken skal også ses som et paradigmeskifte i forhold til arbejdstid, idet der tidligere i mange år har været fokus på at give medarbejdere mulighed for færre timer. En ændring af denne kultur vil kræve tid og en fælles indsats.
Der blev peget på, at ændringen kræver et kulturelt skifte og tid, men at hospitalet har en forpligtelse til at understøtte udviklingen gennem stillingsopslag, dialog med deltidsansatte og ledelsesopfølgning.
Det blev fremhævet, at initiativerne skal ske med respekt for livsfasehensyn og ses i sammenhæng med personalepolitikken og senioraftaler.
HMU tog orienteringen til efterretning.
8. Budgetaftale i Region Midtjylland (kl. 10.00 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at der orienteres om budgetaftale fra Region Midtjylland
Sagsfremstilling
På mødet vil der være en kort orientering om aftale om budget 2026 for Region Midtjylland.
Følgende forhold er særligt relevant for RRA:
- Der er demografimidler 8,2 mio. kr. til RRA. Midlerne gives til at dække udfordringer med større og mere ældre befolkning mv.
- 16 nye sengepladser i voksenpsykiatrien. Forventes klar i 2029.
- 2 mio. kr. til hjerteområdet
- 2 sengeafsnit til VITA
- Gratis parkering til patienter, pårørende og personale.
Aftale er vedlagt.
Beslutning
Der er indkaldt til ekstraordinært møde om Budget 2026 på fredag den 10. oktober. Materialet er udsendt.
Hospitalsledelsen orienterede om, at der med budget 2026 blandt andet er fokus på robustgørelse af hjerteområdet. På hospitalet ønsker man at få belyst mulighederne for at etablere en selvstændig hjertemedicinsk afdeling. Dette arbejde skal ses i lyset af den generelle udvikling på området i regionen. Derfor påbegyndes der nu et arbejde med at en beskrive ambitions- og funktionsniveau for en selvstændig hjertemedicinsk afdeling på Regionshospitalet Randers. Hertil skal det afklares, hvilken betydning det vil få for den tilbageværende del af Medicinsk Afdeling, hvis det hjertemedicinske område trækkes ud. Det arbejde går i gang nu, og hospitalsledelsen forventer at træffe endelig beslutning om fremtiden for det hjertemedicinske område snarest muligt. Der kommer information på intranettet om dette arbejde.
HMU tog orienteringen til efterretning.
Bilag
9. Evaluering af MUS-koncept (kl. 10.10 - 15 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU godkender, at der anvendes et digitalt spørgeskema (SurveyeXact) til evaluering af MUS-konceptet,
at HMU godkender, at Personalepolitisk udvalg i samarbejde med HR udarbejder den konkrete udformning af spørgsmål til evalueringen
Sagsfremstilling
HMU besluttede ifm. ibrugtagning af nyt MUS-koncept i foråret, at der skal gennemføres en evaluering af MUS-konceptet efter ca. 6 måneder. Det kan gøres på flere forskellige måder, og Personalepolitisk Udvalg har drøftet hvilken metode, der kan anvendes til det.
Personalepolitisk Udvalg mener, at den bedste metode til at evaluere MUS-konceptet er en digital spørgeskemaundersøgelse, som alle ansatte, der falder indenfor kategorierne nedenfor, får mulighed for at svare på. Det foreslås, at evalueringen skal være kort og indeholde emner som:
- Har du anvendt det nye MUS-koncept?
- Fungerer konceptet?
- Får I talt om det, der er vigtigt for dig?
- Har du været til MUS efter d. 1/4-25?
Der spørges ikke til baggrundsvariable som alder, køn, afdeling mv., idet evalueringen handler om en generel tilkendegivelse. Den endelige udformning af spørgsmålene foretages efterfølgende af Personalepolitisk Udvalg og HR.
Det foreslås desuden, at spørgeskemaet sendes til ansatte:
- der er ansat før 1/1-25
- der er fastansat
Spørgeskemaundersøgelsen forventes gennemført inden udgangen af 2025.
Beslutning
HMU godkendte, at der anvendes et digitalt spørgeskema (SurveyeXact) til evaluering af MUS-konceptet.
HMU godkendte, at Personalepolitisk udvalg i samarbejde med HR udarbejder den konkrete udformning af spørgsmål til evalueringen.
10. Fælles kompetenceudviklingspuljer (kl. 10.25 - 15 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU drøfter og tager punktet til efterretning.
Sagsfremstilling
I forlængelse af hospitalets Vision og Strategi er der på ledelsesniveau arbejdet med en ny opdeling af de 3 fælles kompetenceudviklingspuljer fra 2026. Dette er med ønske om, at puljerne i højere grad kobler sig til og understøtter de intentioner, der fremgår heraf. HL drøftede forslaget på mødet d. 30/9-25.
Det betyder, at puljerne fremover vil have overskrifterne:
- Lederudvikling
- Kompetenceudvikling for medarbejdere
- Tværgående/fælles indsatser
De ansatte, der ikke er ledere, skal derfor fremover søge puljen Kompetenceudvikling for medarbejdere, hvis de ønsker et kompetencegivende kursus bevilget af fælles kompetenceudviklingsmidler. (Tidligere skulle man søge Pulje 3: pulje til længerevarende kompetencegivende kursus.)
Puljen til Kompetenceudvikling for medarbejdere dækker udgifter til master, diplom mv. og har et samlet budget på 500.000 kr. fra 2026. Det skal her bemærkes, at det ca. 100.000 kr. mere end der gennemsnitligt er bevilget til kompetenceudvikling til medarbejdere fra pulje 3 i perioden 2020-24.
Der vil fortsat være en årlig ansøgningsrunde til puljen, som ligger i efteråret. Puljen vil stadig alene dække kursusafgiften, og kriterier for prioritering er:
- Kompetenceudvikling, der støtter hospitalets strategi (strategispor og handlingerne i strategisporene)
- Igangværende uddannelsesforløb prioriteres
- Den enkelte ansøger kan søge om op til 2 kurser/hold/moduler pr. år.
Puljen til tværgående/fælles indsatser vil fra 2026 stort set dække de tiltag, som puljen har dækket de senere år dog suppleret med et beløb til tværgående organisatoriske indsatser prioriteret af HL.
I lederudviklingspuljen er en samling af alle budgetposter til lederudvikling, som tidligere var budgetteret i alle 3 puljer.
For en god ordens skyld så er der ikke reduceret i det samlede beløb til fælles kompetenceudvikling.
Beslutning
HMU drøftede, hvordan hospitalets vision og strategi kan kobles tættere til anvendelsen af udviklingspuljerne.
Der arbejdes med at retænke den nuværende puljestruktur, som fremover opdeles i tre områder: lederudvikling, kompetenceudvikling for medarbejdere og tværgående initiativer.
Der fastholdes ansøgningsrunder med krav om strategisk begrundelse, og igangværende forløb prioriteres fortsat.
Drøftelsen berørte blandt andet udfordringer med kursusudbud, ansøgningsfrister og puljernes økonomiske ramme. Herudover blev det pointeret, at det kan være svært for nogle medarbejdere at argumentere ind i hospitalets vision og strategi.
HMU drøftede og tog punktet til efterretning.
11. Eventuelt (kl. 10:40 - 10 min.)
Formandsskabet indstiller,
at punkter under eventuelt drøftes.
Beslutning
Helle orienterede om, at sundhedsfremmegruppen har udarbejdet et årshjul (vedhæftet) og planlægger at afholde et “OL for hele hospitalet” som fælles aktivitet den 20. maj 2026. Gruppen har brug for flere hjælpere til planlægningen og opfordrer HMU-medlemmerne til at tage initiativet med tilbage til LMU’erne for at undersøge, om der er medarbejdere, som har lyst til at bidrage som ildsjæle. Der er afsat et område ved Østervangsskolen, hvor arrangementet forventes afholdt omkring kl. 15.00, i forlængelse af arbejdsdagen. Formålet er at styrke sammenholdet på tværs af hospitalet gennem en både fysisk og social aktivitet, som samtidig understøtter den mentale trivsel. Der gode parkeringsmuligheder i området, og opfordrede til, at information om arrangementet formidles bredt ud til medarbejderne.
Der arbejdes på, at der afholdes et HMU-møde forud for arrangementet den 20. maj 2026.
Bilag
12. Punkter til videreformidling til LMU (kl. 10:50 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at punkter til videreformidling drøftes.
Beslutning
OL-dag den 20. maj 2026
Sundhedsfremmegruppen har udarbejdet et årshjul (vedhæftet) og planlægger at afholde et “OL for hele hospitalet” som fælles aktivitet den 20. maj 2026. Arrangementet forventes afholdt omkring kl. 15.00, i forlængelse af arbejdsdagen. Informationen om arrangementet skal formidles bredt ud til medarbejderne på hospitalet.
Cykelskure:
I forbindelse med etableringen af Vita vil flere cykelparkeringer blive fjernet. Cykelskuret flyttes til området ved P-huset (ud mod Skovlyvej). Yderligere er der lavet ekstra cykelparkering i kælderen i bygning 5.
Omklædning:
I forbindelse med etableringen af Vita fjernes bygning 4, hvilket betyder, at godt 500 omklædningsskabe til damer skal have ny placering. Der er derfor lavet en plan for placering af nye omklædningsrum på Regionshospitalet Randers, som fremover placeres ved Akutafdelingen, bygning 5, under Psykiatrien samt bygning 1.
Informationen oplever fortsat henvendelser fra utilfredse medarbejdere vedrørende omklædningsfaciliteterne. Det blev præciseret, at spørgsmål og udfordringer i denne forbindelse skal tages op direkte med den enkelte medarbejders leder.
Initiativer til styrkelse af op i tid/fuldtid:
Danmark står overfor en arbejdskraftudfordring. Ungdomsårgangene bliver mindre, samtidig med at store årgange nærmer sig pensionsalderen. Dette medfører samlet set en reduktion af arbejdsstyrken.
Region Midtjylland har i en årrække haft en fuldtidspolitik, hvor målet er, at 80 % af de ansatte skal være på fuld tid for at imødegå denne udfordring.
På hospitalet har fuldtidsprocenten de seneste tre år svinget mellem 67,4 % og 68,9 %, hvilket er lavere end på de øvrige somatiske hospitaler, der ligger på 70 % eller derover.
Hospitalsledelsen har derfor anmodet Personalepolitisk Udvalg om at udarbejde forslag til initiativer, der kan bidrage til en højere målopfyldelse.
På baggrund af de fremsendte forslag har hospitalsledelsen beslutte at gå videre med 4 initiativer:
1. Stillingsopslag: Alle stillinger opslås som udgangspunkt som fuldtidsstillinger. Dispensation kan gives af hospitalsledelsen. Formuleringer som ”stillingen er som udgangspunkt en fuldtidsstilling” eller ”stillingen er en fuldtidsstilling, medmindre du ønsker andet” må ikke længere anvendes i opslag.
2. Nyansættelser: Alle nyansatte ansættes på 37 timer som minimum de første 12 måneder for at sikre en god onboarding. Hvor arbejdstidsreglerne tillader det, kan leder og medarbejder drøfte muligheden for at afspadsere tillæg.
3. Dialog med deltidsansatte: Allerede deltidsansatte i målgruppen (20–60 år og med en arbejdstid over 19 timer pr. uge) skal inviteres til dialog med nærmeste leder om muligheden for at øge timetallet. Også her kan afspadsering af tillæg indgå i drøftelsen.
4. Gå-hjem-møde: Den 13. november 2025 inviteres til et gå-hjem-møde med regionens fuldtidskoordinator med fokus på fuldtidskultur og tiltag, der kan ruste os til fremtidens arbejdsmarkedsudfordringer.
Ovenstående initiativer skal ses som hovedregel og bærende principper. Der vil fortsat være mulighed for at tage individuelle hensyn ud fra fx handicap, livsfase og/eller seniorpolitik.
Aflåsning og sikkerhed
Der blev fulgt op på den nylige sikkerhedshændelse vedrørende aflåsning af døre. Der blev udtrykt stor anerkendelse af den professionelle håndtering – både på operationsgangen og i den efterfølgende indsats. Teknisk Afdeling har gennemgået forholdene, og emnet tages op på næste HMU-møde.
Det blev på mødet fremhævet, at personalet fortsat oplever utryghed omkring adgangsforholdene, særligt ved de fem hoveddøre til bygningen. Teknisk Afdeling er på sagen, og implementeringen er sat i gang.
13. Forslag til kommende punkter på HMU (kl. 10:55 - 5 min.)
Formandsskabet indstiller,
at HMU drøfter eventuelle emner til kommende punkter
Sagsfremstilling
Der er på nuværende tidspunkt følgende punkter på listen:
- Drømme og visioner for arbejdet i HMU 2025-2027
- Hospitalets aktivitetsplan 2025/2026
- Bæredygtighedsaftaler 2025-2026
- Implementeringen af visioner og strategi
- Integration af psykiatrien og somatikken
Beslutning
• Aflåsning og sikkerhed
• Fuldtid/deltid
• Integration af psykiatrien og somatikken (fast punkt).